Hur tusan ökar jag farten

Jag har aldrig ifrågasatt att ett bredare däck, allt annat lika (inkl tryck) har lägre rullmotstånd. Länken handlar om nåt helt annat än det vi diskuterar eftersom den behandlar väggrepp när det är fuktigt. Inte rullmotstånd.

Jag har faktiskt börjat att drastiskt sänka trycket i mina tubhjul (landsväg) från kanske 10-11 Bar till betydligt mer moderata 7-8 Bar.

Min subjektiva uppfattning är trots att jag var mycket, mycket skeptisk innan att det faktiskt rullar bättre. Åtminstone på Svensk asfalt. Småvibrationerna man fick innan är helt borta och det känns definitivt som att cykeln rullar bättre. Men som sagt, inga empiriska data utan bara en subjektiv uppfattning.

Att det dessutom är mycket komfortablare är ju bara grädde på moset :-)

Senast ändrad:
Enligt den samlade expertisen här på happy verkar det som om man blir en snabb cyklist om man kör med lågt däcktryck och har perfekt utväxling (exakt, precis rätt klingor och kassett!).
Allt annat är egentligen bara detaljer som man kan strunta i.

Jag tvivlar. Jag tror att det handlar om att träna asmycket!

gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> Det handlar mer om att definiera "snabb cyklist"
> rätt.

Nej, allt handlar om rätt antal kugghjul på drivlinan och lågt däcktryck!

Har följt tråden i eget intresse och tänkt så.
Vilken nivå man är på måste vara avgörande för vettiga tips.
Tider på nått lopp?
Om inte, kör en tur på lvg, hyvsat plant 3-5mil, vad snittar du?

larason skrev:
> Har följt tråden i eget intresse och tänkt
> så.
> Vilken nivå man är på måste vara avgörande
> för vettiga tips.
> Tider på nått lopp?
> Om inte, kör en tur på lvg, hyvsat plant 3-5mil,
> vad snittar du?

Trådskaparen har nog dragit för länge sedan?
Ett inlägg, sedan cyklade han vidare.
Långsamt och utan svar på frågan: Hur tusan ökar jag farten?

Ivar skrev:
> larason skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har följt tråden i eget intresse och tänkt
> > så.
> > Vilken nivå man är på måste vara avgörande
> > för vettiga tips.
> > Tider på nått lopp?
> > Om inte, kör en tur på lvg, hyvsat plant
> 3-5mil,
> > vad snittar du?
>
> Trådskaparen har nog dragit för länge sedan?
> Ett inlägg, sedan cyklade han vidare.
> Långsamt och utan svar på frågan: Hur tusan
> ökar jag farten?

Om personen gjorde sitt inlägg och sen struntade i att titta på svaren tycker jag hen får skylla sig själv. Annars ger ju redan svar nr 1 förslag på hur farten kan ökas.

Om du har ytterligare förslag utäver de som framförts kring hur TS kan bli snabbare är det väl bara att framföra dom!

Mängden träningstimmar. Det tar sin tid att bli snabbare. Jag blir i alla fall hela tiden snabbare, har senaste 3-4 åren hela tiden ökat intensitet och uthållighet. Det går inte att göra det snabbt. Kör man för hårt, vilket jag gjort ett par ggr så skadar man sig.

Köra hårt och tyvärr varva med lugnare rundor är väl det enda sättet i längden.

Äta och sova rätt är nåt som tydligen ska vara bra ju, inget som jag testat dock :/.

Oh no, inte blanda in kadens i det hela också. Och om du ska tala om optimal kadens måste du definiera m.a.p. vad det är optimalt och det kan nog lätt leda till något annat än man tror.

Hm, men jag är i alla fall lite lite allvarlig! Kadens ÄR viktigt,, att under ett lopp hålla rätt kadens för att minimera mjölksyra är viktigt!

Trådskaparen tackar så mycket för många tips!

Håller mig borta från däcktrycksfrågan och satsar på att hitta några snabba träningspolare, köra intervaller OCH helt enkelt kötta! Så hoppas jag att jag likt löpning plötsligt får ett lyft.

Men låt för all del gärna tråden leva med fler tips. Intressant läsning.

Det kommer aldrig att kännas lättare, farten kan väl däremot öka förhoppningsvis.

Jag ökade farten rätt bra när jag började med intervaller. Och vill även slå ett slag för distanspass i lugnt tempo, 2-3 timmar. Själv tycker jag att det är rätt segt o cykla så länge i lugnt tempo, det görs lämpligast i grupp. Det ger rätt mycket faktiskt, känns inte så direkt när man fincyklar. Däremot är det väldigt njutbart om det är fint väder, på hårda pass missar man en del av den fina naturen tycker jag.

Light Head skrev:
> Hm, men jag är i alla fall lite lite allvarlig!
> Kadens ÄR viktigt,, att under ett lopp hålla
> rätt kadens för att minimera mjölksyra är
> viktigt!

Om du vill minimera mjölksyra är jag övertygad om att kadensen 0 varv/min är optimal!

Om man ska vara lite mer seriös så är optimal kadens (vad det nu än må vara) något som är individuellt och kan jag tänka mig även beroende på saker såsom hur du tränar. Dessutom, vad är det som säger att optimal kadens ens är konstant under loppet?

Jag skulle snarare formulera det som att det kan finnas en poäng att undvika väldigt låg kadens då det kan innebära att man lättare stumnar.

Tillbaka
Topp