hur undviker ni fästingbett

• Trådstartare Trådstartare fredd
  • Start datum Start datum
Ritter skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har fästingarna vaknat på allvar igen. Skall Ni
> vaccinera Er? Nån som provat? Några biverkningar?

Jag har TBE-vaccinerat mig. Kostar några hundringar per stick på vårdcentral eller företagshälsan. Man tar tre sprutor under ett år. Den första skall helst vara under tidig vår (mars-april). Nästa stick ca 1-3 månader senare. Den "sista" boostern tar man 12 månader efter den första och sedan har man ett "fullgott" skydd mot TBE i flera år (3-5 kanske).

Biverkningarna var klart överkomliga. Man tar den i axeln och man bör då ta den i vänster om man är högerhänt och vice versa eftersom man kan känna sig lite svag och ha lite lätt värk i den armen under ett par dygn. Man kan känna sig som om man håller på att få influensa under 1-2 dygn (som man känner sig innan det bryter ut). Biverkningarna känns som mest efter den första sprutan och som minst efter den sista.

Vaccinationen skyddar INTE mot att bli fästingbiten eller mot bakterieinfektionen borelia (som botas med antibiotika) utan bara mot TBE (virus som orsakar hjärnhinneinflammation). Jag "besiktigar" min kropp varje gång jag har varit ute på cykeln eller på jakt för att hitta de små krypen innan de biter sig fast.

Jag rekommenderar alla som rör sig i skog och mark i de områden som har TBE att vaccinera sig. Jäkligt onödigt att få TBE när det är så lätt att skydda sig.

~Karl

Har också hört det här med vitlöks-metoden. Visst, heltäckande klädsel, men hur kul är det en skön sommardag! Äh, det är bara att köra och sedan kolla av lekamen innan man duschar.
Har hört en teori om att det är som med mygg. En del av oss har alltid bekymmer med kräken, andra inte.
Smakar vi kanske olika? I så fall så smakar jag nog skit...
Har haft en enda fästing nånsin, trots att jag varit scout i nästan 30 år med allt det nu innebär med friuftsliv på ostkusten.
Kan man inte droppa Frontline i nacken som man gör på husdjuren?

/steen
"saker fäster inte på stenar, möjligen mossa..."

MyggA skall ju ha något medel som gör att man blir mindre aptitlig även för fästingar.

Jag hade tänkt att vaccinera mig på vildmarksmässan men det var för mycket folk. Dessutom störde det mig att dom annonserade ut "speciellt mässpris" när det var samma pris som i vanliga fall :(

Vaccination skaffar man sig för att skydda mot något man kan komma att få, inte efter hur ofta man haft dom små kräken på sig tidigare (säger han som skall vaccinera sig varje är, men aldrig lyckas komma till)

Dessvärre hörde jag häromdagen att nu finns TBE även på Västkusten, utåt Marstrandshållet men på fastlandet (typ Kungälv) om jag inte minns helt galet...., så det är väl lika bra att vaccinera sig då.

Fästingar verkar fästa sig olika bra vid olika personer, min man brukar vara översållad (uppåt 30 åt gången!) medans jag har två-tre stycken. Mycket märkligt. Om man får borrelia så får man en stor röd ring kring bettet ca två-tre veckor efter man blivit biten, så det gäller att hålla koll.

En typ av klokrypare kallas bokskorpion, och det var i en bok jag såg min första! En liten ilsk rackare som viftade energiskt med sina stooora klor :-) Söta kryp som bara äter kvalster och annat smått, som boklöss! Och föresten, det är ju tvestjärtarna som kryper in i öronen och bygger bo, inte blanda ihop så viktiga saker ;-)

KaF

//Rassel-Stånk-Plums//

steen skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Kan man inte droppa Frontline i nacken som man gör
> på husdjuren?
>
> /steen
> "saker fäster inte på stenar, möjligen mossa..."

App app! Frontline innehåller kemikalier som är suuuuupergiftiga för fiskar. Det innebär att man inte får bada i sjön eller havet eftersom redan oerhört små mängder i vattnet dödar. Sedan kan ämnena vara farliga (på lång sikt för männinskor, mutagent...). Hundar och katter lever inte lika länge (som oss) och är inte lika känsliga för sådana ämnen, men badförbud gäller även för dessa.

Ja jag vet! Jag kunde inte bara låta bli. Jag har tyvärr långtgående erfarenheter av fästingar. jaf är uppvuxen i Stockholms skärgård och gillar att fota natur.

Steg upp herrejösses tidigt ibland för att fota djurlivet. Brukade ro ut till de lite mindre bebyggda öarna, helst obebyggda. Försökte jaga rådjur med kamera (vilda inte de som käkar upp tulpaner och man kan klappa) och passerade därigenom många rådjurslegor.... DÄR kan man få fästingar på sig....

En hel djävla fästingarmé faktiskt. Är vaccinerad mot TBE och kollar ständigt efter tecken på Borrélia. En bekant dog av Borrélia. Så se upp för de små gynnarna!!!

DOG av borrelia??? Trodde det var TBE man dog av? Hade han något annat fel som gjorde att han inte pallade med borelian oxå? Tragiskt hursomhelst

Borelia som inte behandlas i tid kan leda till följdsjukdommar, bl.a en typ av hjärnhinneinflammation som är betydligt värre än TBE.

Har inte blivit biten av en fästing en endaste gång, känns bra.

Var så illa tvungen att vaccinera mig i lumpen och har varit på vårdcentralen någon gång sedan dess för att hålla det där uppe. Inga biverkningar alls för min del, ömmade lite en kort tid efter som det gör med alla sprutor.

Jag vet nog varför ni aldrig blir bitna, jag hade drygt 30 efter en tur i skogen på en timme. TBE vaccin är bra, alla borde ha ett fullgott skydd. TBE finns dessutom på fler ställen än runt stockholm, kristianstad etc.

.. man kan ju sitta inne å putsa på cykeln hela sommarn tills fästingar och elaka getingar å annat otyg förvunnit. På så sätt slipper man ju även bekymra sig om när man skall ta av vinterdäcken? ;)

Bästa sättet att bli av med fästingar är att efter en skogstur ta av sig paltorna och hoppa i sjön. Håll bara näsan ovan vattenytan. Fästingarna kan inte hålla andan särkilt länge utan drunknar inom tio minuter. OBS! Gäller bara de fästingar som inte ännu börjar suga blodet ur dig. OBS igen! Glöm ej göra likandat med cykeln. Den har ju ingen näsa så den kan ligga helt under vattnet. Glöm ej bränna kläderna, gärna innan du hoppar i vattnet.

Tillbaka
Topp