Hur var din cykelträning idag?

Här blev det mtb med 4:or backintervaller varvat med teknikträning 'på vägen ner'. Behöver bägge momenten f.n. efter tre veckor post halsont.😬

45 min lugnt virtuellt efter 2 dagar med ryggont

20241203_162214.jpg

Blev ett lite längre pass än vad jag tänkt mig. Jag hade bara planerat ett kort utfyllnadspass med vardagscykeln för att komma ut en liten sväng även idag. Men det var isigt på vägarna och kallt om tårna så det räckte. Fikatempo i 90 minuter. Temperaturen strax under nollan och uppehåll.

Västerås från Björnöbron
20241208_141253 - Copy.jpg

Skogsbilvägen mellan Björnöbacken och badet vid Björnöhalsen
20241208_141800 - Copy.jpg

Badet längst ned på S. Björnön.
20241208_142943 - Copy.jpg

241208 cykl 28k.jpg

Blev en timme inne igår och idag. Väger fortfarande drygt 10 kg för mycket, så det finns lite att jobba på.

"När vi blir äldre förlorar vi mellan 2,5 till 4 procent i benstyrka per år, män i högre utsträckning än kvinnor. Äldre personer strax under 70 år har jämfört med 30 år yngre en nästan halverad syreupptagningsförmåga, vilket är ett mått på den fysiska kapaciteten/konditionen"

Senast ändrad:
Trög kropp och kallt om fötterna under dagens pass, men fick ihop nästan fem mil iaf.

Hamnen S. om Vretbo.
20241211_130319 - Copy.jpg

Vägen mellan Harkie och Gäddeholm. Tur man har nya dubbdäck.
20241211_131739 - Copy.jpg

Färisten strax N. om Gäddeholms herrgård.
20241211_133301 - Copy.jpg

Vägen mellan Gäddeholm och Hässlö.
20241211_134053 - Copy.jpg

Vid badet på S. Björnön. Isen var tydligen tillräckligt tjock för att någon skulle våga sig ut med skrillor.
20241211_140404 - Copy.jpg

Bryggan vid badet på S. Björnön, mitt emot Gäddeholm på andra sidan sundet.
20241211_140420 - Copy.jpg

Trögare puls än normalt idag. Vissa dagar vill inte kroppen alls vara med.
241211 cykl 49_9k.jpg

Hamnen S. om Vretbo.
Visa bilaga 742370

Vägen mellan Harkie och Gäddeholm. Tur man har nya dubbdäck.
Visa bilaga 742371

Färisten strax N. om Gäddeholms herrgård.
Visa bilaga 742372

Vägen mellan Gäddeholm och Hässlö.
Visa bilaga 742373

Vid badet på S. Björnön. Isen var tydligen tillräckligt tjock för att någon skulle våga sig ut med skrillor.
Visa bilaga 742374

Bryggan vid badet på S. Björnön, mitt emot Gäddeholm på andra sidan sundet.
Visa bilaga 742375

Trögare puls än normalt idag. Vissa dagar vill inte kroppen alls vara med.
vilka fina bilder ! 🙂

Själv kör jag mina 20-30min lunchrundor vid hemmajobb och övar div cykel-tricks.
Cykelpwndlingssäsongen är över och startar i april igen.

För er som saknar eller vill ha inspiration för nya korta eller långa sträckor/destinationer så finns https://www.calcmaps.com/map-radius/

Ponera att ni vill cykla 20km varje dag under en vecka, vad finns därute runtomkring er 10km fågelvägen? Cykla fram och tillbaka åt ena hållet byt och testa ett annat väderstreck osv. Tyvärr var det bara miles i denna men en snabb konvertering på 1.6km/miles och iväg.
Cirkumnavigera hela och få lite Magellanvibbar lagom till jul. I framtiden kanske vi får en tråd "Visa din circumnavigation". En 10km radie ger 20km tur och retur, runt hela blir nästan 63km så här finns rekord att slå.

Hoppas att detta kan inspirera!

PS. Placera origo en bit från hemmet vid publicering på nätet för att undvika påhälsning.

Edit. Här är en som går genom Wales i en rak linje

Senast ändrad:
För er som saknar eller vill ha inspiration för nya korta eller långa sträckor/destinationer så finns https://www.calcmaps.com/map-radius/

Ponera att ni vill cykla 20km varje dag under en vecka, vad finns därute runtomkring er 10km fågelvägen? Cykla fram och tillbaka åt ena hållet byt och testa ett annat väderstreck osv. Tyvärr var det bara miles i denna men en snabb konvertering på 1.6km/miles och iväg.
Cirkumnavigera hela och få lite Magellanvibbar lagom till jul. I framtiden kanske vi får en tråd "Visa din circumnavigation". En 10km radie ger 20km tur och retur, runt hela blir nästan 63km så här finns rekord att slå.

Hoppas att detta kan inspirera!

PS. Placera origo en bit från hemmet vid publicering på nätet för att undvika påhälsning.

Edit. Här är en som går genom Wales i en rak linje
Jo tack! Börjar kunna vägarna runt Västerås. Kanske snart dags att byta origo. I år har jag bl.a. besökt Enköping, Sala, Ängelsberg, Kolsva, Kungsör och Eskilstuna under mina rundor.

Jo tack! Börjar kunna vägarna runt Västerås. Kanske snart dags att byta origo. I år har jag bl.a. besökt Enköping, Sala, Ängelsberg, Kolsva, Kungsör och Eskilstuna under mina rundor.
Fina trakter, jag har cyklat runt Malingsbo-Kloten ett par ggr. Cyklat till Ängelsberg och haft vandrarhemmet som base camp för heldagsutflykter in på småtimmarna.

Jag cyklade Mälartrampet för många år sen då jag råkade bo i Hallstahammar.
Den sträckan kanske kan vara ett rutt-förslag?
(Men du har säkert redan nött den asfalten tillräckligt så mycket som du cyklar)

Sen är det ju många fina slingriga vägar norr om Västerås tycker jag. T.ex. trakterna vid Fjärdhundra. (Klätterklippan kan vara ett mål)

Jag cyklade Mälartrampet för många år sen då jag råkade bo i Hallstahammar.
Den sträckan kanske kan vara ett rutt-förslag?
(Men du har säkert redan nött den asfalten tillräckligt så mycket som du cyklar)

Sen är det ju många fina slingriga vägar norr om Västerås tycker jag. T.ex. trakterna vid Fjärdhundra. (Klätterklippan kan vara ett mål)
Jag hittade inget om Mälartrampet då jag sökte på nätet, men jag har för mig att det var det loppet som tidigare hette Energitrampet (med ett lokalt energibolag som sponsor). Jag cyklade långa Energitrampet 2005 som träning inför VR. Då var den långa slingan ca. 12 mil och gick från Västerås via Hallsta, sen upp till Lisjö, ner till Köping och tillbaka till Västerås, om jag inte minns fel. Eller om det var åt andra hållet. Har inte kört den slingan sen 2005, men många delar av den nu i år, bla upp kring Lisjö. Väldigt fint där uppe.

Håller även med om att det finns mycket fint norr och öster om Västerås, mot Fjärdhundra. Har inte besökt Fjärdhundra specifikt, men varit i närheten på ett par turer i år, bl.a. Gölja och Sparrsätra, som ligger längs RV70 5-10 km N. resp. S. om Fjärdhundra. Det är ju så att ju längre från hemorten man kommer, desto lättare blir det att hitta nya vägar man inte kört på tidigare.

Senast ändrad:
Ja, Ener
Jag hittade inget om Mälartrampet då jag sökte på nätet, men jag har för mig att det var det loppet som tidigare hette Energitrampet (med ett lokalt energibolag som sponsor). Jag cyklade långa Energitrampet 2005 som träning inför VR. Då var den långa slingan ca. 12 mil och gick från Västerås via Hallsta, sen upp till Lisjö, ner till Köping och tillbaka till Västerås, om jag inte minns fel. Eller om det var åt andra hållet. Har inte kört den slingan sen 2005, men många delar av den nu i år, bla upp kring Lisjö. Väldigt fint där uppe.

Håller även med om att det finns mycket fint norr och öster om Västerås, mot Fjärdhundra. Har inte besökt Fjärdhundra specifikt, men varit i närheten på ett par turer i år, bl.a. Gölja och Sparrsätra, som ligger längs RV70 5-10 km N. resp. S. om Fjärdhundra. Det är ju så att ju längre från hemorten man kommer, desto lättare blir det att hitta nya vägar man inte kört på tidigare.
Ja, Energitrampet var det ju ! 👍
det begav sig någon gång, kanske 2003, men definitivt utan stress på en treväxlad, icke stöldbegärlig, blå cykel.

Lugn transportcykling ToR till köpcentret utanför stan för att skaffa skodon för vintercykling. För varmt klädd idag.

241215 cykl 17_1k.jpg

Helt otränad. Lätt duggregn. 5gr Celsius.
Cyklade från Halmstad centrum till södraste "ingången" (officiellt helt omärkt, rekogniserad och fastställd till fots i somras) till naturreservatet Biskopstorp. 13 km enkel. Singlespeed med 50/17 gjorde att jag gick till fots 100m på ett ställe.
kvibille-cykel.png

Rätt grått och trist under dagens pass. Men jag kan iaf. glädja mig åt att jag inte frös om fötterna, efter att ha premiärtestat de nya 200-kronorskängorna från Jula. Klart värt!

Mitt på långrakan mellan Gäddeholm och Trådarön. Första stoppet för energipåfyllning.
20241219_135733 - Copy.jpg

20241219_135748 - Copy.jpg

241219 cykl 56k.jpg

40 min inne idag, 39 min av dessa "förbannade" jag mej själv att jag inte stack ut då solen sken och träden var stilla. Sitter precis innanför ett fönster.
Enl SMHI skulle det blåsa 12-14 m/s i byarna....Kollar själv nästa gång!

minus 6-7 grader , 4-7m/s , 10 m/s i byarna. halkigt. vurpat nyss så lite nervigt. la upp rutt så jag hade medvind hem. 2 timmar ute, stack iväg fastande men hade med lite nötter och kaffe. Vart lite för kyligt , hade inte velat vara ute längre tid men trevligt ändå. Kom hem till uppvärmd bastu!

Nytt rekord på tremilen. 53:12
Visa bilaga 745797
Om din cykeldator funkar som min (den ser likadan ut) så får du ut högre hastighet om du ökar kadensen. Min dator tar inte hänsyn till belastningen då den räknar ut hastigheten, bara kadensen. Har du testat att köra på låg belastning och hög kadens? Då blir det väldigt lätt att komma upp i över 30 km/h. Därför tycker jag inte hastighet eller distans är särskilt använbara mått på min motionscykel.

Tillbaka
Topp