Hur var din cykelträning idag?

Verkligen blåsigt, jag får vara nöjd att jag tog mig ut. Hemvägen var mer än långsam och "känns som -1" enligt Strava 😱 Börjar återfå känseln i fötterna i alla fall.
Jag kan rekommendera Julas Kayoba-kängor för 300:- (som jag köpte på rea för 200:- i december) samt kronans inner- och yttersockor till det. Mina fötter har varit varma på turerna sen dess.

Senast ändrad:
2 timmar på den stationära hojen ikväll. Tråkigt, men träningen ska göras, på ett eller annat sätt. Distanspass i A1, 65% av HRmax.

250317 cykl stationär 2h.webp

Tappade sugen, men sedan i höstas har jag tagit tag i livet igen som nybliven pensionär. En omstart.
Har kört på lite andra cyklar under vintern o en hel del inne på trainer.
Men räser ute, det är härligt.
Var själv 64 vid omstart pga högt blodtryck och förmaksflimmer. Pension vid 67.7 om två månader.

Jag testade min nya leksak, en Garmin edge 840, mot trainern, inne alltså... Fick en smått fantastisk ftp siffra. Kommer den att rätta till sig tro? Ska ta ett kort pass till bara för att se... Annars får jag försöka hitta manuell inställning 🤷🏻‍♂️

Jag testade min nya leksak, en Garmin edge 840, mot trainern, inne alltså... Fick en smått fantastisk ftp siffra. Kommer den att rätta till sig tro? Ska ta ett kort pass till bara för att se... Annars får jag försöka hitta manuell inställning 🤷🏻‍♂️
Själv har jag fått min FTP (som jag fick av TrainerRoad senast jag körde inomhus) sänkt av min edge.. men då har jag bara cyklat ute i varierande tempo utan att göra något test.

Ingen träning per se, det var ett ytterst kort pass som kanske kvalar in som ett HIIT-pass isåfall. Upp och ner för lokala backar. Men har gått från 25 mm Vitoria Zaffiro Pro (butyl) pumpade till 95-100 psi, till ett par 32 mm Continental GP 5000 pumpade till ca 65 psi med TPU-slangar. Jävlar vilken skillnad det var i komfort. Glider över sprickorna i asfalten, brunslocken i backen, gatustenar med mera med lätthet. Kurvorna var så lätta. Som att cykla på moln i jämförelse.

Känner på mig att långpassen och pendlingen (räknas som träning för mig) framöver kommer gå SMORT.

Själv har jag fått min FTP (som jag fick av TrainerRoad senast jag körde inomhus) sänkt av min edge.. men då har jag bara cyklat ute i varierande tempo utan att göra något test.
Ja den är sjukt nervös, studsar upp och ner med varje pass men det börjar bli rimligt nu i alla fall. Några få watt lågt och 76 lägre än första vändan 🤣

Idag blev det ett par pass inne. Regnigt i förmiddags och både kallt och blåsigt.

Får jag kapa tråden för en fråga? Annars gör jag en egen tråd kanske.

Även om jag har cyklat en del (lvg!) till och från under de senaste åren, främst under somrarna och med lite längre uppehåll pga knäskada etc.. så har jag ändå ingen grundläggande fysik eller kondition på cykeln. Skulle alltså säga att jag fortfarande är nybörjare. Som mest har jag cyklat ca 40-50 km i en stöt utomhus och 100 km inomhus enligt en Wattbike på gymmet.

Mina mål är att bli snabbare, starkare, mer fit, gå ned i vikt och öka konditionen. Helt enkelt klara längre sträckor snabbare än vad jag gör idag. Jag kommer inte att tävla och jag har ingen ambition att ställa upp i framtiden heller. Jag vill däremot kunna hänga med på eventuell cykling i grupp och kunna köra ikapp eller hänga på de mer ambitiösa cyklisterna på pendlingen till och från jobbet. Samt ha en sjukt bra kondition överlag, typ en högre FTP samt Vo2max på Garmin (även om det inte är 1:1 träffsäkert med min riktiga Vo2max, bara i rent egosyfte). Känner idag att jag inte riktigt kan hänga på ens gubbar (är själv inte ens medelålders ännu) som bara cyklar för skojs skull när jag försöker.

Jag kommer att pendla ca 3 mil fram och tillbaka mellan hemmet och jobbet ungefär 3-5 dagar i veckan beroende på hur ofta jag jobbar hemma och inte. Jag har därför lite mer tid till långfärder under dagtid på helger, samt en trainer hemma inför vintern. På vardagar blir det ofta inga jättelånga turer om jag dessutom pendlat, som max en timme eller något då och då.

Hur ska jag lägga upp min träning? Ska jag satsa på mil per vecka och stadigt öka detta? Är det mer tidseffektivt att satsa på någon form av hill sprints upp och ned för backar? Har några riktiga dödsbackar i närheten nämligen. Blir ca 300 meter elevation totalt om jag bara pendlar, så en del får jag gratis där. Eller ska jag satsa på att öka tiden? Träna enligt någon kraftplan? Ska det vara så komplicerat verkligen?

Hur gör ni? Och hur hade ni gjort i min situation? I form av utrustning har jag cykel, en cykeldator (Edge 1040), pulsmätare i form av en Garmin på handleden samt kraftpedaler. Känner dock inte att Garmins planer riktigt passar mig då det är svårt för mig att veta om jag ska räkna pendlingen som träning eller ej, någon gång kommer effekten därifrån att plana ut. Jag vill maxa min fitness under sommaren utan att behöva lägga 20h i planering och tanke varje vecka. Helst så enkelt och flexibelt upplägg som möjligt.

IMHO - Börja med att komma igång så du cyklar 4-5 dagar i veckan, varje vecka. När den rutinen sitter kan du börja fundera på hur dessa dagar ska fördelas, t.ex med 2-3 hårda(re) pass á 1h-1h30m och ett längre (typ 3-5h) per vecka. Vill du cykla mer, lägg till Z2 efter behag.

IMHO - Börja med att komma igång så du cyklar 4-5 dagar i veckan, varje vecka. När den rutinen sitter kan du börja fundera på hur dessa dagar ska fördelas, t.ex med 2-3 hårda(re) pass á 1h-1h30m och ett längre (typ 3-5h) per vecka. Vill du cykla mer, lägg till Z2 efter behag.
Går typ inte att genomföra mer än 30 minuter cykling utan att det räknas som ”tempo” eller ”threshold” för mig. Har tyvärr en snittpuls på ca 170 när jag kör lugnt. Typ varje pendling hittar Garmin en ny maxpuls för mig, snart uppe på 200. Så Zone 2 är lite uteslutet för tillfället iallafall tills konditionen kommer ikapp. Det är inte så illa som det låter, jag har inga hjärtproblem eller någon astma. Bara kraftigt ur form och medveten om det.

Men det låter som en bra idé som du säger att bara få in vanan först. Just nu varierar jag dagarna lite pga jag inte vill överbelasta knät i onödan men det verkar hålla, så jag ska nog steppa upp och börja köra varje dag igen ett tag. Kanske april ut, nåt sånt? Sen får jag återkomma till tråden med status då. Kanske till och med har löst frågan själv då.

Tillbaka
Topp