Får jag kapa tråden för en fråga? Annars gör jag en egen tråd kanske.
Även om jag har cyklat en del (lvg!) till och från under de senaste åren, främst under somrarna och med lite längre uppehåll pga knäskada etc.. så har jag ändå ingen grundläggande fysik eller kondition på cykeln. Skulle alltså säga att jag fortfarande är nybörjare. Som mest har jag cyklat ca 40-50 km i en stöt utomhus och 100 km inomhus enligt en Wattbike på gymmet.
Mina mål är att bli snabbare, starkare, mer fit, gå ned i vikt och öka konditionen. Helt enkelt klara längre sträckor snabbare än vad jag gör idag. Jag kommer inte att tävla och jag har ingen ambition att ställa upp i framtiden heller. Jag vill däremot kunna hänga med på eventuell cykling i grupp och kunna köra ikapp eller hänga på de mer ambitiösa cyklisterna på pendlingen till och från jobbet. Samt ha en sjukt bra kondition överlag, typ en högre FTP samt Vo2max på Garmin (även om det inte är 1:1 träffsäkert med min riktiga Vo2max, bara i rent egosyfte). Känner idag att jag inte riktigt kan hänga på ens gubbar (är själv inte ens medelålders ännu) som bara cyklar för skojs skull när jag försöker.
Jag kommer att pendla ca 3 mil fram och tillbaka mellan hemmet och jobbet ungefär 3-5 dagar i veckan beroende på hur ofta jag jobbar hemma och inte. Jag har därför lite mer tid till långfärder under dagtid på helger, samt en trainer hemma inför vintern. På vardagar blir det ofta inga jättelånga turer om jag dessutom pendlat, som max en timme eller något då och då.
Hur ska jag lägga upp min träning? Ska jag satsa på mil per vecka och stadigt öka detta? Är det mer tidseffektivt att satsa på någon form av hill sprints upp och ned för backar? Har några riktiga dödsbackar i närheten nämligen. Blir ca 300 meter elevation totalt om jag bara pendlar, så en del får jag gratis där. Eller ska jag satsa på att öka tiden? Träna enligt någon kraftplan? Ska det vara så komplicerat verkligen?
Hur gör ni? Och hur hade ni gjort i min situation? I form av utrustning har jag cykel, en cykeldator (Edge 1040), pulsmätare i form av en Garmin på handleden samt kraftpedaler. Känner dock inte att Garmins planer riktigt passar mig då det är svårt för mig att veta om jag ska räkna pendlingen som träning eller ej, någon gång kommer effekten därifrån att plana ut. Jag vill maxa min fitness under sommaren utan att behöva lägga 20h i planering och tanke varje vecka. Helst så enkelt och flexibelt upplägg som möjligt.