Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Hur var din cykelträning idag?
Solig
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då bör du nog börja med att lära dig cykla utan att tungan hänger som en slips.Går typ inte att genomföra mer än 30 minuter cykling utan att det räknas som ”tempo” eller ”threshold” för mig. Har tyvärr en snittpuls på ca 170 när jag kör lugnt.
@miyatafarfar , jag skulle vilja modifiera @NLC s råd med att säga: börja med att komma igång med cykling och eller styrketräning/annan träning 4-5 dagar i veckan, det första man behöver få in i kroppen är vanan att träna, t o m *behovet* att träna.IMHO - Börja med att komma igång så du cyklar 4-5 dagar i veckan, varje vecka. När den rutinen sitter kan du börja fundera på hur dessa dagar ska fördelas, t.ex med 2-3 hårda(re) pass á 1h-1h30m och ett längre (typ 3-5h) per vecka. Vill du cykla mer, lägg till Z2 efter behag.
Relativt stark skulle jag ändå säga att jag är, tydliga stockar till lår med vader som skulle få även Ulf Kristersson att rodna om han såg mig. Men inte jätteuthållig, även om konditionen också går upp snabbt. Har en hög vilopuls så min ”standardnivå” förskjuts nog lite vid ansträngning också. Men kan ligga på 170 i puls i två timmar utan problem. Jämför med sambon när vi gymmar och kör lite cardio på gåband eller bara styrketränar så är hon slut bra mycket tidigare än mig som skulle kunna hålla ut en timme till även om jag flåsar. Och hon har puls som en idrottare enligt hennes läkare. När jag väl cyklar så coastar jag dock alldeles för mycket för mitt egna bästa har jag märkt. Så pass att jag börjat kolla ”normalized power” mer än average power faktiskt, lite skämmigt kanske.@miyatafarfar , jag skulle vilja modifiera @NLC s råd med att säga: börja med att komma igång med cykling och eller styrketräning/annan träning 4-5 dagar i veckan, det första man behöver få in i kroppen är vanan att träna, t o m *behovet* att träna.
Och det låter litegrann som att du inte är så värst stark nånstans, så även överkroppsstyrka kan vara bra att ha för livskvaliteten, och det är *definitivt* nyttigt att träna upp styrka i benen för cyklingen.
Pendling är jättebra vardagsmotion och hälsobefrämjande, skippa inte den, men ersätt nåt icke-pendlingspass i veckan med styrketräning.
Två flaskor, så minst 15 mil? ;-)Ja, den gick fan inte bra i alla fall. Dåligt snitt och motvind trots att det inte var blåsigt, på något sätt. Men vädret var ju fint, och nya hojen är nu invigd.
Visa bilaga 760448
Sju mil, drygt. Drar en flaska i timman, typ.Två flaskor, så minst 15 mil? ;-)
Testa! Det är i mitt tycke mycket roligare att köra distanspass i grupp. Fredrikshof kör många olika fartgrupper. Deras lugna grupp verkar ligga i snitt runt 25 km/h. Tror absolut du kan haka på där!På tal om ämnet, är jag för otränad för att ens tänka på att joina en cykelklubb i Stockholmsområdet för att haka på deras träningar? Jag håller oftast ett snitt på runt 17-21 km/h, så är lite rädd att jag ändå får köra solo då.
Vill börja med att gratulera till att ha kommit igång med cyklingen. Det är ju typ världens bästa, roligaste, skonsammaste och mest karaktärsdanande motionsform.På tal om ämnet, är jag för otränad för att ens tänka på att joina en cykelklubb i Stockholmsområdet för att haka på deras träningar? Jag håller oftast ett snitt på runt 17-21 km/h, så är lite rädd att jag ändå får köra solo då.
Det är coolt att du sparat alla träningsanteckningar från den tiden när du var elit.Onsdag för 40 år sedan. F.m. och e.m-pass.
Visa bilaga 760669
Borde det inte styras upp så att det blir en tråd för varje år?Jag har nog också mina gamla träningsdagböcker liggande nånstans. Kanske ska ta leta upp dem också. Kanske en ny tråd. "Hur var din cykelträning idag samma datum något år förra seklet"
Upplever det ibland svårare att driva upp pulsen själv till de två översta zonerna "när jag är i en allmänt konditionsstark form". Det kan hända sporadiskt i cykling att jag upplever att benen blir trötta/stumnar före pulsen (kanske iofs inte är helt ovanligt bland cyklister, vet ejFörsök till intervaller i A3- i dag, men jag hade ingen power i benen. Eller så var farten ok, men jag fick inte upp pulsen eller flåset. Vad gör jag för fel? För dåligt återhämtad före passet?
Visa bilaga 761612Visa bilaga 761613
Håller med. Tror både du och Kalle Kula kan mer om det här än mig men min puls när jag börjar bli sjuk eller överansträngd är antingen maxpuls vid promenad i qigong-tempo eller 65 vid intervaller. Då vet jag att något är fel och tar ett steg tillbaka.Upplever det ibland svårare att driva upp pulsen själv till de två översta zonerna "när jag är i en allmänt konditionsstark form". Det kan hända sporadiskt i cykling att jag upplever att benen blir trötta/stumnar före pulsen. Blandar en del med löpning som du också gör (ca 3 pass/vecka). I vissa fall kan det så klart vara ett tecken på att man är lite sliten också. Löpningen tror inte jag personligen är bra för cyklingen ur ett "explosivt styrke perspektiv" (kanske tvärtom motverkande) men visst sjutton är det bra för hjärta/lungor (kondition) etc, kan även underlätta för att hålla högre kadens under cykling. (Personligen blandar jag inte med löpning i förhoppning/illusion om att det skulle hjälpa min cykling, jag gör det mer för att få variation i min träning, gillar båda disciplinerna.)
Men det går, har man en wattmätare tex som hjälp så visst sjutton kommer pulsen till slut när man driver upp trycket tillräckligt hårt och länge (till nivån som är i närheten av ens kapacitet på tex fyror). Men vet ju ungefär vilken kapacitet man har. Klarar man däremot inte driva upp watten tillräckligt mycket till sin kapacitet (så att även pulsen kommer till slut) så bör man nog minska träningen lite och ladda om (med tanke på att detta är ett cykelforum skulle jag minska löpningen).
Intressanta reflektioner. Jag tycker inte att jag normalt sett har haft problem att driva upp pulsen under varken löpning eller cykling, men jag vet att det blir så då jag har varit sliten/nedtränad. Tidigare har jag mest kört kortare intervaller, typ 3-6 min, och då är det naturligtvis lite lättare att orka hålla pulsen uppe under intervallerna. Under senaste månaden har jag dock kört bara 10-minutersintervaller, både löpning och cykling. Jag har då generellt upplevt att det varit lite lättare att hålla pulsen uppe under löpning och att skillnaderna mellan löpning cykling blivit större de senaste veckorna.Upplever det ibland svårare att driva upp pulsen själv till de två översta zonerna "när jag är i en allmänt konditionsstark form". Det kan hända sporadiskt i cykling att jag upplever att benen blir trötta/stumnar före pulsen (kanske iofs inte är helt ovanligt bland cyklister, vet ej). Blandar en del med löpning som du också gör (ca 3 pass/vecka). I vissa fall kan det så klart vara ett tecken på att man är lite sliten också. Löpningen tror inte jag personligen inte hjälper cyklingen ur ett "explosivt styrke perspektiv" (kanske tvärtom motverkande, bra/snabba långdistanslöpare är oftast pinnsmala) men visst sjutton är det toppen för hjärta/lungor (konditionen) etc, kan även underlätta för att hålla högre kadens under cyklingen (värdefullt för många). Personligen blandar jag inte med löpning i förhoppning/illusion om att det skulle hjälpa min cykling, jag gör det mer för att få variation i min träning, gillar båda disciplinerna.
Men det går, har man en wattmätare tex som hjälp så visst sjutton kommer pulsen till slut när man driver upp trycket tillräckligt hårt och länge (till nivån som är i närheten av ens kapacitet på tex treor el. fyror). Men vet ju ungefär vilken kapacitet man har. Klarar man däremot inte driva upp watten tillräckligt mycket till sin kapacitet (så att även pulsen kommer till slut) så bör man nog minska träningen lite och ladda om (med tanke på att detta är ett cykelforum skulle jag minska löpningen), i vissa fall kanske man har ätit för lite.
Håller med om att det är svårare utomhus men har man en bra/vettig rutt och har koll på wattmätaren funkar det. Säg att du kör fyrar på ca 300W med ERG inomhus på din smarttrainer. Hittar du en lämplig sträcka utomhus för tex fyror och pushar på runt 300W så kommer självklart pulsen även utomhus. Ibland blir det lite varmare med smarttrainer också vilket ytterligare driver pulsen. Sedan är det skillnad mellan en smarttrainer och utomhus så watten kan kanske behöva justeras något.Jag kör i princip bara intervaller inomhus, i ERG-mode. Då har man inget val att inte driva upp pulsen :). Men utomhus tycker jag också det svårt. Försöker inte direkt heller längre. Blir mer av pass med fartinslag, köra hårt i backar mm när vill upp i de högre zonerna utomhus.
Jag har heller ingen wattmätare på någon av mina cyklar, förutom den stationära motionscykeln då. Men visst hade det varit smidigt att använda. Då hade det varit lätt att se om jag haft bibehållen effekt med lägre puls, eller om jag helt enkelt blivit svagare. Fast det borde gå att jämföra snittpuls mot snitthastighet också. Jag får gå tillbaka till träningsdagboken och göra lite analys.Jag har ingen wattmätare på cykeln, kanske jag ska tillägga.. Med det är det säkerligen lite enklare.
+1 Får också mjölksyra direkt i lilla klingan. Byter jag till stora försvinner det. Vet inte vad det beror på men söker också svar om det är att jag är otränad eller har med tex rpm att göra.Kanske fel tråd.
Jag har nu sedan cykelpremiären i mars uppmärksammat att jag drar på mig mjölksyra direkt, dvs inom minuten när jag börjar cykla från gården. Har som uppvärmning att trampa runt på lilla klingan fram. Denna mjölksyrekänsla ligger tydligt kvar i ca 45-60 minuter med dalande intensitet. Benen känns stabbiga och trötta, och pulsen snittar högre nu än förra säsongen.
Det är första gången genom åren jag upplevt detta fenomen. Är det något vanligt för oss i nedre skiktet som kan tränas bort eller är det tecken på att gå till doktorn för undersökning?
2x11 Gravel
Mest grekiska för mig, men 5 långa intervaller när träningsguiden tycker det är dags att vila måste alltid ges HTFU-cookies! :)
Ja, ibland lite halvklurigt känna av kroppen. Har själv haft två vildodagar under perioden lör - tis och ganska bra med mat, idag när jag försökte ta i svarade kroppen positivt, även pulsen gick upp till för mig rätt höga nivåer. Så visst sjutton hjälper det ofta med lite vila och mat, det blir väl lite av en "mini-formtoppning" åtminstone. Vill man få ut hög kvalitet från tex intervallpass så kan det självklart underlätta.Intressanta reflektioner. Jag tycker inte att jag normalt sett har haft problem att driva upp pulsen under varken löpning eller cykling, men jag vet att det blir så då jag har varit sliten/nedtränad. Tidigare har jag mest kört kortare intervaller, typ 3-6 min, och då är det naturligtvis lite lättare att orka hålla pulsen uppe under intervallerna. Under senaste månaden har jag dock kört bara 10-minutersintervaller, både löpning och cykling. Jag har då generellt upplevt att det varit lite lättare att hålla pulsen uppe under löpning och att skillnaderna mellan löpning cykling blivit större de senaste veckorna.
Jag har svårt att avgöra om svårigheterna med att få upp pulsen har att göra med att jag är sliten/nedtränad eller att "jag är i en allmänt konditionsstark form". Rent teoretiskt har formkurvan gått sakta uppåt de senaste veckorna, då jag återhämtat mig mer och mer från en relativt tung v2512, och jag tycker även att jag har märkt det på resultaten, t.ex. tempo jag orkar hålla på lägre intensiteter (både löpning och cykling). Däremot fortfarande problematiskt och ökande i A3- (motsv. 82-87% av HRmax). Pulsklockan tyckte f.ö. jag var återhämtad då jag körde ett pulstest i morse.
Jag får fortsätta utvärdera. Kanske lägga in en total vilodag före nästa pass i A3-, alt. gå över till att köra lite kortare intervaller för att kunna pusha upp pulsen. Tack för inspel!