Hur var din cykelträning idag?

A2-pass Västerås-Lillhärad ToR via Skultuna k:a. Snitthastigheten (25,7 km/h) var nog ok, men klarade nätt och jämnt att hålla mig inom pulszonen 72-82% av HRmax. Tot 43,2 km på ca. 100 min. inkl 2 min stopptid.

20250411_183839 - Copy.webp

250411 cykl 43_2k.webp

Senast ändrad:
Blev en riktigt härlig Vaxholmsrunda igår, förlängd med en avstickare till Vallentuna. Första riktiga långrundan med räser i år. Lyckades pricka 12 mil ganska exakt. :-)

Skärmbild 2025-04-13 140311.webp

Idag blev det en lugnare och kortare gravel-historia som uppladdning inför Paris-Roubaix.

L'enfer du Sud:
IMG_0253.webp

Jag försökte hitta en ny sträckning men det gick sådär minst sagt. 68 km, lugn takt, blåsigt, regn sista milen 🎉 670 meter uppför... Nu vet jag var jag inte ska åka, och har ett nytt uppdrag för kartforskningen 😅 52 mil ute i år .

Körde en kombo ffg på länge. 14k löpning följt av 34k cykling. Totalt ca. 3 timmar. Funkade ok, men med låg intensitet, enligt plan. Cyklingen gick till Harkie i dag också, men en annan väg än den vanliga. En helkväll 😁

Visa bilaga 762596

Känner att jag blir lite provocerad av din träningscykel ibland (min hjärna reagerar "Herregud, vad cyklar han med?") men jag tycker samtidigt det är roligt. Är ju trots allt en del materialhets i denna sport men egentligen spelar det ju ingen roll alls, åtminstone inte för soloturer i lugnare tempon och den är säkert bekväm. (y)

Känner att jag blir lite provocerad av din träningscykel ibland (min hjärna reagerar "Herregud, vad cyklar han med?") men jag tycker samtidigt det är roligt. Är ju trots allt en del materialhets i denna sport men egentligen spelar det ju ingen roll alls, åtminstone inte för soloturer i lugnare tempon och den är säkert bekväm. (y)
Jag har också hajat till och omedelbart efter ifrågasatt mig själv varför jag hajar till.
Är fascinerande hur nästan hjärntvättad man blir av en materialsport 😋

Det är väl en balans som allt annat? Prylar gör dig (marginellt) snabbare, men framför allt blir det roligare en stund. Mest psykologi för de flesta av oss. Starkare blir man inte, där är det möjligen tvärt om.

Kalle Kula spöar nog min kolfiberräser varje dag om han vill, förutsatt att jag ska driva den. Mycket mer heder i det ekipaget vi ser i Harkie än att ta sig fram på något med viktreducerade titanskruvar och en sadel liknande fårstängsel, fast printad... Så all heder Kalle! Det är alltid kul med dina och 53:12's inlägg! Perspektiv!

För övrigt finns det väl inget som hindrar att man får någon ny pryl ibland ;)

För mig har cyklingen blivit mycket roligare sen jag skaffade dyra prylar. Cyklar därför mycket mer nu och har på så sätt blivit betydligt starkare. All heder till de som finner lika mycket nöje i enklare prylar, men en så bra människa är inte jag.

Blev en kort blåsig vända idag. Jobbigt när man får slita i motvind och lätt motlut men riktigt kul när man vänder hemåt.

Vaknade i Hallsberg efter knappt 6 timmars sömn, dimma och duggregn välkomnades jag av när jag klev ut så jag hade inte några större förväntningar på dagen. Men så kom jag hem till Gävle och där var det soligt och varmt så då fick det bli en vända i kortkort. Sällsynt stark kände jag mig också när jag körde tröskel upp till Oslättfors och tillbaka vilket resulterade i nytt PB på 40 km.
1744905614291.webp

Dagens runda blev på ca 70 km. Började bra, sedan körde jag helt åt helvete fel. En runda som skulle bli en kort på någon timme, en och en halv kanske, blev på 4h. Min kropp är inte van detta märker jag. Sambon måttligt road. Jag själv ligger nu i soffan under en filt och skakar tänder. Det visade sig att det inte direkt var väder för kort-kort. Mår piss helt enkelt, men veckans träning är iallafall klar.

Dagens runda blev på ca 70 km. Började bra, sedan körde jag helt åt helvete fel. En runda som skulle bli en kort på någon timme, en och en halv kanske, blev på 4h. Min kropp är inte van detta märker jag. Sambon måttligt road. Jag själv ligger nu i soffan under en filt och skakar tänder. Det visade sig att det inte direkt var väder för kort-kort. Mår piss helt enkelt, men veckans träning är iallafall klar.
Tråkigt när det händer. Du får i alla fall min felnavigering att blekna. Jag tappade bara en halvtimme eller så 🤣 Hoppas du tinar upp!

Ikväll fick det bli 53 km på zwift efter 5 timmars bilfärd hem från påskfirandet...

Jag tror du får ta med din sambo nästa gång, som navigatör eller sällskap eller både och. Då är nog båda två varmare och gladare efteråt 🤔

Tråkigt när det händer. Du får i alla fall min felnavigering att blekna. Jag tappade bara en halvtimme eller så 🤣 Hoppas du tinar upp!

Ikväll fick det bli 53 km på zwift efter 5 timmars bilfärd hem från påskfirandet...

Jag tror du får ta med din sambo nästa gång, som navigatör eller sällskap eller både och. Då är nog båda två varmare och gladare efteråt 🤔
Jag hade suttit och plottat en ny rutt igår på Garmin Connect, den var ca 60 km, men det var inte planerat att jag skulle premiära den idag. Det bara blev så. Tack vare förbifart Stockholm och andra byggen var många vägar stängda, samt att jag svär att Garmin visade vägen framåt som lila och sen bara vände efter att jag hade kört några kilometer fel.

Hackigt framåt och mycket improviserat senare befann jag mig någonstans i Södertörn. Jag bor närmare Liljeholmen, så det var en bit hem. Bestämde mig för att bryta min tur och åka raka vägen hem. Hade ingen aning om att jag var så långt borta ens. Knappade in hemadressen på min dator och får då upp ett förslag som är 8 km bort. Perfekt!! Det har ju börjat bli mörkt och kallt redan. Visade sig att det jag fick in inte var hemma, utan någon busshållsplats som var ännu längre bort.

Till slut fick jag via mobilen spontant skapa en ny bana via Connect och föra över som jag var säker på tog mig hem. Många ensamma, kalla, blöta och oupplysta cykelvägar och gamla övergivna landsvägar senare var jag hemma till slut. Hade lovat sambon att vi skulle åka och handla när jag kom hem och laga något gott, så hon hade skickat lite arga meddelanden. Det ändrades snabbt till empati när jag beskrev min situation och föreslog till och med taxi. Men jag är ingen quitter! Någonstans halvvägs hem här fick jag stanna och skicka sms ”snälla bara beställ pizza till båda istället, jag försöker ta mig hem så snabbt jag kan nu bara”.

Men ja, nu har jag börjat tina lite.

Jag tycker det saknas en tråd för cykelträning, så jag skapar en. En tråd där vi träningsnördar kan beskriva i ord/bild(er)/film(er) hur dagens träning var. Hur gick det? Hände det något ovanligt eller speciellt? Fick du någon stark känsla? Är det något du är extra nöjd med? osv.
IMG_8650.webp

100 km, fika i Rosenhill.

Stockholm - Uppsala ToR på 8h rulltid (grus) Motvind upp och medvind hem. Mestadels bra underlag kanske cirka 30-40’ där en MTB hade varit mer passande. Startade vid 05:45 så det var förbannat kallt, frost på gräset och is på de minsta vattenpölarna! Men det ordnande upp sig allt jämt.

DSCF7744.webp

Tillbaka
Topp