Hur var din cykelträning idag?

Lustigt att kraftzon 4 ger 3,4 kmh medan samma tid återhämtning i kraftzon 1 ger 3,6 km... Garmin algoritmer inblandade? Det var en observation, tyvärr vet jag inte hur det fungerar med program.

Gissningsvis kommer delmomentet upp tillsammans med en timer, eller? Återkoppla gärna, jag har kanske missat ett guldkorn 😀
3,5 respektive 1,8 km menar du! Men jag tror det beror på tiden också. Det är 10 vs 5 minuter i respektive zon. Men sen är min FTP inte skyhög heller så det skiljer nog mindre för mig jämfört med andra haha.

Edit: Jaha du menar den här biten? Ja det var lustigt.. hmm!
IMG_8879.webp

3,5 respektive 1,8 km menar du! Men jag tror det beror på tiden också. Det är 10 vs 5 minuter i respektive zon. Men sen är min FTP inte skyhög heller så det skiljer nog mindre för mig jämfört med andra haha.

Edit: Jaha du menar den här biten? Ja det var lustigt.. hmm!
Visa bilaga 775149
Ja, över lag lite oväntat. Men det är ju beräknat. Återkoppla hur det funkar!

Jag körde någon form an solid state pass och kom in 4% för lågt. Så jäkla bortkastat. 4% under bästa halvtimmes watt i detta fall.

Du ska alltså cykla i 22 km/h (1,1 km på 3 minuter) i zon 5...? Är det en lång slakmota då eller, för det kan väl inte vara på platten?
Tror inte distansen är det viktiga men riktigt prekärt att den inte beräknar en längre distans. Det är ingen bana inlagd för passet så den har iaf inte beräknat att det är slakmota/backe eller liknande.

Genomförde passet nu (konditionstestet). Det var otroligt svårt att hålla rätt kraft. Stod det ”131 - 169 watt” så höll jag antingen 256 eller 123. Finns inget mellanting för mig tydligen. Försökte dock få en average watt inom riktmärket.

Men när det var dags för 20 minuter återhämtning mellan 101 - 136 watt så misstolkade jag det och trodde det var ytterligare ett varv med 0 - 101 watt så jag försökte hålla ner kraften så mycket som möjligt. När det kom en uppförsbacke och jag råkade hamna över 100 watt så blev pilen grön och jag insåg mitt misstag. Då hade jag bara 3 minuter kvar av den intervallen…

Så summa summarum, utförandet fick 6% godkänt från Garmin. Heja heja. Men fick iaf en punkt ökad Vo2max.

IMG_8887.webp

En timme i zon 2 på schemat. Infogade både puls och watt targets för zon 2 vilket för mig betydde mellan 101 - 136 watt och typ sub 140 puls. Höll det ganska bra enligt mig själv (inte enligt Garmin dock) i en timme men var inte klar med rundan, så jag gasade på lite lätt i slutet. Blev 1:30h.

Allt som allt väldigt nöjd trots att Garmin bara gav mig 36% i fullföljningsbetyg.

IMG_8946.webp

(Den stora dippen i pulsdatan är från när jag stannade för att peta in en ny snus och ta lite vatten)

Blött på backen i dag, så det fick bli en asfaltstur. Jag rundade Skultuna k:a, sen vidare till Rv 66. Tillbaka samma väg hem. Lugn tur, men friskt och skönt ute och fläsket fick röra på sig.

Korsningen vid Rv 66:
20250624_174637 - Copy.webp

Bron över Svartån vid Skultuna k:a. Från 1936? 50 år äldre än hojen i så fall.
20250624_180355 - Copy.webp

250624 cykl 40_1k.webp

Senast ändrad:
Två timmar zon 2 idag. Kom fram till den ursprungliga destinationen, men alldeles för sent pga alla omdirigeringar och avstängda cykelbanor tyvärr. Så körde inget varv där tyvärr. Tänkte cykla runt Bornsjön egentligen men det blev alltså inte av. Fick dra mig hem igen istället. Trafikverket, jag är arga på er!

Resultat:
Medelpuls 145 (godkänt zon 2 för mig)
Medelkraft 119 w (också zon 2 för mig)
Totalt 2h03m
👍

Egentligen var det här inbokat på måndagen, och jag försökte välja det passet men sen försvann det från datorn/schemat i datorn på något sätt så jag fick ta ett pass som låg inbokat nästa vecka. Skitsamma! Bra gick det iaf trots regnet. Och mina vita skor och strumpor höll sig vita tack vare mina booties, kul att dom funkade som tänkt!

Edit: Just det! Min uppskattade FTP gick upp till 192W så nu ligger jag precis på 2.0 w/kg också. Äntligen!

Idag var det tröskelintervaller på schemat á la 3x10min plus uppvärmning. Körde inomhus. Vet inte hur jag skulle ha genomfört detta utomhus? Slut blev jag iallafall! Lyckat pass så sett.

Garmin sänkte dock min FTP så nu är jag tillbaks på 1.90-någonting w/kg! 😡

IMG_9013.webp

IMG_9013.webp

Reflektion som ej berör själva träningen i sig: Min sadel är jäkligt obekväm på trainern helt plötsligt. Får domningar i nedre regionerna och måste (som syns på sista varvet där jag ska varva ner) hela tiden skifta position.

Brukar ju annars vara ute flera timmar utan problem och utan att skifta runt/känna av något. Vet att man rör sig mer utomhus men det borde ändå dyka upp efter 3+ timmar utomhus? Kanske någon konstig vinkel på trainern som gör att sadeln vinklas uppåt lite? Ser så ut när jag kollar på den iaf.

Idag var det tröskelintervaller på schemat á la 3x10min plus uppvärmning. Körde inomhus. Vet inte hur jag skulle ha genomfört detta utomhus? Slut blev jag iallafall! Lyckat pass så sett.

Visa bilaga 776441
Visa bilaga 776442

Reflektion som ej berör själva träningen i sig: Min sadel är jäkligt obekväm på trainern helt plötsligt. Får domningar i nedre regionerna och måste (som syns på sista varvet där jag ska varva ner) hela tiden skifta position.

Brukar ju annars vara ute flera timmar utan problem och utan att skifta runt/känna av något. Vet att man rör sig mer utomhus men det borde ändå dyka upp efter 3+ timmar utomhus? Kanske någon konstig vinkel på trainern som gör att sadeln vinklas uppåt lite? Ser så ut när jag kollar på den iaf.
Varför skulle du inte ha klarat det utomhus?

Varför skulle du inte ha klarat det utomhus?
Har ställt frågan innan hur det är tänkt att man ska kunna hålla vissa watt-mål utomhus med alla hinder som tex backar, nedförsbackar, bilar, gående med hund osv. Därav har jag svårt att hålla tex 101 - 137 watt, eller 146 - 167 eller vad det nu blir. Även med 3 sekunders fördröjning blir det alldeles för hoppigt. Antingen är jag över eller under målet och får typ 6-10% i genomförandebetyg från Garmin.

Börjar jag trampa på i 200+ watt kommer jag även ganska snart upp i rätt bra fart och skulle då behöva en riktigt lång raksträcka. Såna växer inte på träd direkt och brukar ta slut lite för tidigt.

Även med ERG-mode på trainern så är det inte så lätt att hålla sig till målet tycker jag. Men nu fick jag ändå 88%. Markant skillnad från när jag ska träna utomhus.

Har ställt frågan innan hur det är tänkt att man ska kunna hålla vissa watt-mål utomhus med alla hinder som tex backar, nedförsbackar, bilar, gående med hund osv. Därav har jag svårt att hålla tex 101 - 137 watt, eller 146 - 167 eller vad det nu blir. Även med 3 sekunders fördröjning blir det alldeles för hoppigt. Antingen är jag över eller under målet och får typ 6-10% i genomförandebetyg från Garmin.

Börjar jag trampa på i 200+ watt kommer jag även ganska snart upp i rätt bra fart och skulle då behöva en riktigt lång raksträcka. Såna växer inte på träd direkt och brukar ta slut lite för tidigt.

Även med ERG-mode på trainern så är det inte så lätt att hålla sig till målet tycker jag. Men nu fick jag ändå 88%. Markant skillnad från när jag ska träna utomhus.
Ok, jag kör alla former av intervaller ute.
Det gäller bara att hitta lämpliga vägar.

Det är inte lika lätt att köra strukturerade intervaller utomhus som på trainer. Dels kan det vara en utmaning att hålla en jämn, hög effekt, speciellt om vägen går lite upp- och nedför. Det är delvis en vanesak, när man är van vid att köra med effektmätare så lär man sig efterhand att köra jämnare (vid behov) tycker jag. Fast lika enkelt som att köra i ERG-mode på trainer blir det inte.

Men den andra utmaningen, speciellt i Stockholm, är att hitta bra vägar att köra längre intervaller på givet trafiksituationen. Det bästa är långa uppförsbackar (då behöver man inte tänka så mycket utan "bara" ta i), men sådana finns det inte häromkring. De allra längsta backarna, typ Rosenhill, räcker möjligen för att köra fyror i.

Angående FTP: har du gjort ett "riktigt" FTP-test, typ uppvärmning, hårdkörning 5 minuter, cykla lugnt en stund och sedan maxa 20 minuter (där estimerad FTP blir 1,05 x medeleffekten för de 20 min)?

Jag har också problem med sadeln på trainern som känns mkt mer obekväm än på samma cykel vid utomhuscykling. Kan delvis vara en något annan vinkel, men tror främst det är att utomhus så ställer man sig upp ibland, och även när man sitter ned så gör man hela tiden små mikrorörelser. På trainern så sitter man i mkt mer statisk position. Jag brukar ställa mig upp och trampa på trainern med jämna mellanrum för att rädda rumpan litegrann. :-)

Det är inte lika lätt att köra strukturerade intervaller utomhus som på trainer. Dels kan det vara en utmaning att hålla en jämn, hög effekt, speciellt om vägen går lite upp- och nedför. Det är delvis en vanesak, när man är van vid att köra med effektmätare så lär man sig efterhand att köra jämnare (vid behov) tycker jag. Fast lika enkelt som att köra i ERG-mode på trainer blir det inte.

Men den andra utmaningen, speciellt i Stockholm, är att hitta bra vägar att köra längre intervaller på givet trafiksituationen. Det bästa är långa uppförsbackar (då behöver man inte tänka så mycket utan "bara" ta i), men sådana finns det inte häromkring. De allra längsta backarna, typ Rosenhill, räcker möjligen för att köra fyror i.

Angående FTP: har du gjort ett "riktigt" FTP-test, typ uppvärmning, hårdkörning 5 minuter, cykla lugnt en stund och sedan maxa 20 minuter (där estimerad FTP blir 1,05 x medeleffekten för de 20 min)?

Jag har också problem med sadeln på trainern som känns mkt mer obekväm än på samma cykel vid utomhuscykling. Kan delvis vara en något annan vinkel, men tror främst det är att utomhus så ställer man sig upp ibland, och även när man sitter ned så gör man hela tiden små mikrorörelser. På trainern så sitter man i mkt mer statisk position. Jag brukar ställa mig upp och trampa på trainern med jämna mellanrum för att rädda rumpan litegrann. :-)
Köper det! Tror det är mycket en vanesak och att jag inte riktigt har hittat bra vägar än. I Karlstad där @Manurhin2 är från (?) fanns det en asfalterad gammal järnväg på 90 km där man kunde trycka på bra utan att bry sig om trafik, skarpa svängar osv. Såg ut såhär och var helt perfekt:
IMG_9017.webp

Blev lite enformigt för 25:e gången men lämpar sig mycket bra för såna här pass iallafall.

Håller med om att Stockholm är lite svårt. Tror Flemingsberg/Huddinge osv har en del bra sträckor jag tänkte testa imorgon när det står styrkeintervaller på schemat. Tyvärr blir det lite transportsträckor för att hamna utanför stan på lite mer lågt trafikerade vägar som typ gamla Nynäsvägen eller ut på Ekerö/Värmdö osv som annars hade passat bra. Är väl bara något jag får brösta framöver.

Har inte kört ett riktigt FTP-test! Är nyfiken på det och litar absolut inte på siffrorna som Garmin uppskattar. Tyvärr har dom tagit bort FTP-test funktionen från Edge så jag får väl göra något eget hemmasnickeri eller testa mig på L’Echelon eller nåt.

Tror också på att lyfta rumpan lite mer på trainern nästa gång. Då slipper jag också det jobbiga med att sluta trampa helt ett litet tag och sen behöva jobba upp sig till samma nivå igen sen..

Har inte kört ett riktigt FTP-test! Är nyfiken på det och litar absolut inte på siffrorna som Garmin uppskattar. Tyvärr har dom tagit bort FTP-test funktionen från Edge så jag får väl göra något eget hemmasnickeri eller testa mig på L’Echelon eller nåt.
Du behöver inte förlita dig på Garmins funktioner. Det vanligaste FTP-testet är nog något liknande som beskrivs här: https://cycling.favero.com/en/blog/ftp-test-what-it-and-how-do-it

Värm upp, 5 minuters maxprestation, cykla lugnt ett tag, sedan 20 minuter med så hög snitteffekt som du orkar med. Din FTP är ca 0,95x den snitteffekten (jag tänkte fel och skrev 1,05 ovan). Det enda svåra med det - förutom att det är jobbigt förstås - är att hitta en lämplig vägsträcka att maxa oavbrutet i 20 minuter på. :-)

Jag utökade gårdagens runda några km så jag fick ihop till en 5-milare. Jag fick draghjälp av en snabb tjej på racercykel. Jag fick slita för att komma ikapp, men fick sällskap en bra bit plus en trevlig pratstund. Inte så konstigt att det var tufft att komma ikapp. Det visade sig att hon hade deltagit på junior-VM i skidskytte... 😅

20250626_192251 - Copy.webp

250626 cykl 50_2k.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp