Det är inte lika lätt att köra strukturerade intervaller utomhus som på trainer. Dels kan det vara en utmaning att hålla en jämn, hög effekt, speciellt om vägen går lite upp- och nedför. Det är delvis en vanesak, när man är van vid att köra med effektmätare så lär man sig efterhand att köra jämnare (vid behov) tycker jag. Fast lika enkelt som att köra i ERG-mode på trainer blir det inte.
Men den andra utmaningen, speciellt i Stockholm, är att hitta bra vägar att köra längre intervaller på givet trafiksituationen. Det bästa är långa uppförsbackar (då behöver man inte tänka så mycket utan "bara" ta i), men sådana finns det inte häromkring. De allra längsta backarna, typ Rosenhill, räcker möjligen för att köra fyror i.
Angående FTP: har du gjort ett "riktigt" FTP-test, typ uppvärmning, hårdkörning 5 minuter, cykla lugnt en stund och sedan maxa 20 minuter (där estimerad FTP blir 1,05 x medeleffekten för de 20 min)?
Jag har också problem med sadeln på trainern som känns mkt mer obekväm än på samma cykel vid utomhuscykling. Kan delvis vara en något annan vinkel, men tror främst det är att utomhus så ställer man sig upp ibland, och även när man sitter ned så gör man hela tiden små mikrorörelser. På trainern så sitter man i mkt mer statisk position. Jag brukar ställa mig upp och trampa på trainern med jämna mellanrum för att rädda rumpan litegrann. :-)