Hur var din cykelträning idag?

Idag har jag tittat på tåg, men de andra 61 km trampade jag 😅
IMG_20250728_183429.webp

Besök hos fysioterapeuten pga domningar i vänster ringtå, en sväng till Löplabbet för inlägg med pellot och slutligen sex mil på vägarna. Blev omkörd av epatraktor med två fnittrande tonårstjejer som ropade uppmuntrande så jag körde om dem och så fortsatte det. Trevlig träningsform får jag erkänna.

Över stock och sten ca 4 mil på gamla SS- Centurionen från -87
När jag kom fram så satt frambromsen plötsligt löst och skramlade i framgaffeln. Kunde ej dra fast den :(
Så här ser den ut numera. Har nån nåt tips eller ska jag bara skrota eländet?
image.webp

Över stock och sten ca 4 mil på gamla SS- Centurionen från -87
När jag kom fram så satt frambromsen plötsligt löst och skramlade i framgaffeln. Kunde ej dra fast den :(
Så här ser den ut numera. Har nån nåt tips eller ska jag bara skrota eländet?
Visa bilaga 783746

Det är ju en enkel konstruktion så borde inte vara så svårt att felsöka. Antagligen gängpaj i skruven eller hylsan eller både och. Gängorna ser ju fräscha ut en bit in så hittar du en längre hylsa borde problemet vara löst oavsett vilken del det är gängpaj i.

Inte så många "platta" meter på den rundan :sneaky:
Själv gillar jag inte att cykla på väg 180 (Alingsås-Boråsvägen)
det är ju så mycket backkrön o skymda kurvor o mkt trafik även tung som kör väldans fort där.
Nej, det blir nog ingen repris på den sträckan, i övrigt var det rätt ok. Det är dåligt med platt runt mig, eller så har jag en förkärlek för backar ... 🤷🏻‍♂️

Nej, det blir nog ingen repris på den sträckan, i övrigt var det rätt ok. Det är dåligt med platt runt mig, eller så har jag en förkärlek för backar ... 🤷🏻‍♂️
Det är synd att väg 180 är så läskig. Jag har cyklat mycket i Boråstrakten, och Alingsås vore ju annars på perfekt avstånd från Borås för en fikarunda, men jag har aldrig vågat mig på den vägen. Staden är ju dessutom känd för sina många fina konditorier! :cry:

Nåväl, det blev en klassisk Ingarö-runda med fika i Gustavsberg för mig idag. Underbart med lite lagom sommartemperatur på dryga 20 grader nu så att man inte behöver torka svetten ur pannan varannan minut. Fick ta ett litet varv runt Kungsholmen i slutet pga Prideparaden, men det var lika bra det för då kom jag upp i 10 mil.

Skärmbild 2025-08-02 174038.webp

Det är synd att väg 180 är så läskig. Jag har cyklat mycket i Boråstrakten, och Alingsås vore ju annars på perfekt avstånd från Borås för en fikarunda, men jag har aldrig vågat mig på den vägen. Staden är ju dessutom känd för sina många fina konditorier! :cry:
Ta vägen via ödenäset (Bollebygd, Hindås, Ödenäset, Edsås) De avsnitten är från helt ok till riktigt bra, men inte platta 😅 Hur är Bollebygd - Sandared på Boråsvägen? Finns det alternativa vägar tillbaka mot Landvetter hållet??

Ta vägen via ödenäset (Bollebygd, Hindås, Ödenäset, Edsås) De avsnitten är från helt ok till riktigt bra, men inte platta 😅 Hur är Bollebygd - Sandared på Boråsvägen? Finns det alternativa vägar tillbaka mot Landvetter hållet??
Jo, fast Borås-Bollebygd-Alingsås blir rätt långt om man ska tillbaka samma väg också. Fast då kan man ju ta en rejäl fika! 🤩

Bollebygd-Sandared är jättebra väg, bred och nästan otrafikerad, fast lite småtrist. Sträckan Hultafors-Sandared-Sjömarken längs med Viaredssjön är dock fin.

Nåväl, det blev en klassisk Ingarö-runda med fika i Gustavsberg för mig idag. Underbart med lite lagom sommartemperatur på dryga 20 grader nu så att man inte behöver torka svetten ur pannan varannan minut. Fick ta ett litet varv runt Kungsholmen i slutet pga Prideparaden, men det var lika bra det för då kom jag upp i 10 mil.

Visa bilaga 784079
Som @DT s, fast min egna klassiska runda, med lite små variationer för att få nånting "nytt". Och fikat på Källtorpskafeét.
Inget pulver kvar i benen efter det.
Och en del vatten gick på axlar, rygg och huvud.
Screenshot_20250802-155217~2.webp
Screenshot_20250802-155225~2.webp

Om man pallar 8 km på fin grusväg mitt i asfaltrundan kan man cykla till Alingsås via Bredared och Mjöshult upp till Nårunga och sedan västerut till Alingsås. Hem via någon av vägarna söderut ner mot Bollebygd och sedan gamla Göteborgsvägen till Borås. Då slipper man 180:an, till största delen i alla fall. Man undviker också 42:an som inte är så rolig.

Lite småslitigt i dag. Jag körde i princip samma runda som lördagen den 5/7, men utan draghjälp och utan sjukhusbesök. Dåligt med energi på slutet. Körde på ångorna. Reservenergi och vätska tog slut en bit innan passet var över. Det blev 5h rulltid och 13,5 mil. Västerås-Hallsta-Munktorp-Herrhagen-Kvicksund-Tumbo-Torshälla-Eskilstuna-Hällbybrunn-Tumbo-Kvicksund-Rytterne-Lundby k:a-Västerås. Känner mig nöjd med passet, även om det inte gick så snabbt som jag skulle vilja.

20250803_174048 - Copy.webp

20250803_211202 - Copy.webp

Senast ändrad:
Drog över till Gotland några dagar. Lite otur med vädret då det började regna 10 minuter efter att jag kört av färjan igår, och det ska regna och blåsa f-n i morgon förmiddag, så idag blev enda cykeldagen. Lika bra att cykla så långt jag orkar då tänkte jag, och drog iväg söderut längs med kustvägen. Fina vyer och det flöt på rätt bra trots en del motvind. Åt en riktigt smaskig lunchburgare på Tre Stekare i Burgsviks hamn. Sedan hem via Hemse och Roma, det var mulliga små landsvägar i kulturbygd som sedan blev lite mer av transportsträckor, men det var väldigt skönt att ha medvinden i ryggen. Var faktiskt rätt mör när jag rullade in i Visby men väldigt nöjd med dagen. Snurrade runt lite utanför hotellet så det blev 17 mil. :-)

Försökte ta det lugnt men det landade ändå på dryga 31 i snitt. Delvis för att det var platt som f-n, delvis för att jag hade tur med sydvästvinden som tilltog i styrka på hemvägen...

Skärmbild 2025-08-04 184210.webp

Tillbaka
Topp