Hur var din cykelträning idag?

En liten snabbis efter jobbet och 35 mils bilkörning. Imorgon får det bli en långtur.
Screenshot_20251002_224937_Strava.webp

Ännu ett cykelhaveri, så jag fick gå hem. Denna gången var det vänster vevsläng som lossnade från vevaxeln. Jag funderar på att skaffa en annan cykelmek, som är lite mer proffsig. 😠

Nåväl, det blev iaf. en lugn, kortare cykeltur på drygt 22 km och en promenad på drygt 6 km. Det kunde varit värre.

S. Björnön:
20251003_160201.webp

Ett reparationsförsök vid S. banänden på Hässlö fpl.
20251003_162516.webp

Åter på de uppländska vägarna efter fyra månader på Gotland. Som natt och dag vad gällande trafikintensitet. Igår knivstarundan på 50 km. Bilar och bussar hela tiden. Väg 255 mellan Knivsta och Flottsund är riktigt läskig att cykla på. Enligt många, livsfarlig att cykla på. Smal och saknar vägren. https://www.sverigesradio.se/artikel/knivstaborna-kraver-cykelvag-langs-olycksdrabbade-vag-255

Visa bilaga 797247
Tråkigt när det är för mycket tung trafik och bilar som kör för fort. Du får kanske leta upp en mindre trafikintensiv väg eller söka dig ut på grusvägar.

Tråkigt när det är för mycket tung trafik och bilar som kör för fort. Du får kanske leta upp en mindre trafikintensiv väg eller söka dig ut på grusvägar.
Det finns många alternativ, men då måste jag ta mig igenom Uppsala, en transportsträcka på minst 7 km om jag ska öster eller norrut, vilket bär emot. På min sida stan så är det knivstarundan alt. balingstarundan eller långre rundor åt samma håll som gäller, för att slippa ta sig igenom Uppsala bland alla idioter på sparkcyklar och annan skit. Balingstarundan med väg 55 som är hårt trafikerad är också lite läskig.

Skärmavbild 2025-10-04 kl. 12.12.09.webp

Senast ändrad:
Det finns många alternativ, men då måste jag ta mig igenom Uppsala, en transportsträcka på minst 7 km om jag ska öster eller norrut, vilket bär emot. På min sida stan så är det knivstarundan alt. balingstarundan eller långre rundor åt samma håll som gäller, för att slippa ta sig igenom Uppsala bland alla idioter på sparkcyklar och annan skit. Balingstarundan med väg 55 som är hårt trafikerad är också lite läskig.

Visa bilaga 797266
Har själv bara cyklat där några gånger, så jag känner inte till området så bra. Körde Skandisloppet, och det var mest på bra vägar. Brorsan bodde vid flygfältet och där var det tydligen glest på bilar och platt som en pannkaka, men det är norr om Uppsala. Samt även en längre grusrunda som även den gick norr om Uppsala.

Inte kört på motionscykel sedan 23/4. Körde 20 min. idag mest för att känna på. Måste försöka undvika den så länge jag kan i höst, då jag har möjligheten att cykla ute varje dag.
Vänligt tips:

Traditionella "motionscyklar" är ju generellt ☠️💀☠️💀 tror att det klassas som ett tortyrredskap av FN (i synnerhet i kombination med dålig luftcirkulation). :unsure:

Du är säkert redan medveten om detta men det som de flesta cyklister använder nu i modern tid är en så kallad smart trainer tillsammans med mjukvara som exempelvis Zwift men det finns flera andra.

Åsikter går väl isär om hur "roligt" det är även med en smart trainer + mjukvara men jag tror att en kraftigt överväldigande majoritet är överens om att det är en helt annan sak än en traditionell "motionscykel".

Senast ändrad:
Vänligt tips:

Traditionella "motionscyklar" är ju generellt ☠️💀☠️💀 tror att det klassas som ett tortyrredskap av FN (i synnerhet i kombination med dålig luftcirkulation). :unsure:

Du är säkert redan medveten om detta men det som de flesta cyklister använder nu i modern tid är en så kallad smart trainer tillsammans med mjukvara som exempelvis Zwift men det finns flera andra.

Åsikter går väl isär om hur "roligt" det är även med en smart trainer + mjukvara men jag tror att en kraftigt överväldigande majoritet är överens om att det är en helt annan sak än en traditionell "motionscykel".
Fått för mig att en trainer låter mer än en motionscykel. Min fru lider av svår tinnitus och är väldigt ljudkänslig. Att spola en vattenkran kan räcka för att förvärra tinnitusen. Även hård blåst är besvärande. Med hörselskydd blir tinnitusen mer påtaglig.

Fått för mig att en trainer låter mer än en motionscykel. Min fru lider av svår tinnitus och är väldigt ljudkänslig. Att spola en vattenkran kan räcka för att förvärra tinnitusen. Även hård blåst är besvärande. Med hörselskydd blir tinnitusen mer påtaglig.

Snabbkörning med trainern låter mkt. Men lugnare pass, kanske med mera motstånd, och ett trainerdäck så behöver det inte låta jättemkt,

Inte så många uterundor idag kan jag tro, blev en timma inne med vind o regn utanför fönstret, kändes som ett rätt val.

🍻 o Trevlig helg
Jag trotsade Amy på crossen igår! Blev tre mil iaf. Har nog aldrig varit så blöt förut men frös bara om fingrarna. Tips på vatten- och vindtäta, lätt fleecade, cykelhandskar?

Jag trotsade Amy på crossen igår! Blev tre mil iaf. Har nog aldrig varit så blöt förut men frös bara om fingrarna. Tips på vatten- och vindtäta, lätt fleecade, cykelhandskar?
Jag höll på och försökte hitta vatten- och vindtäta handskar för cykling för många år sen. Testade det mesta inkl. Gore Tex. Men jag kom fram till att det som funkade bäst för blöta förhållanden var neopren. Det slutade med att jag köpte ett par tjocka neoprenhandskar i en dykbutik. Nu har jag ett par tunnare neoprenhandskar avsedda för cykelbruk som jag tycker funkar bra i spannet 0-10 plusgrader, både i blöta och torra förhållanden. De är inte vattentäta, men håller händerna varma även då det är blött.

Senast ändrad:
45 minuter tempo med Coco (utan Tutu vilket var lite av en besvikelse).

Om man har en herrans massa metallspån på kassetten och under, vad håller på att ge sig då? Dags för ny
IMG_20251005_190426.webp
kassett eller har jag större problem på gång? Det verkar i alla fall komma från cykeln, inte från trainern.

Kassetten har gått ca 800 mil, inne men i saltvatten... Kedjan har nog gått ca 300, om ens det. Bytte den i våras.

Tog en vända till Älvkarleby i skymningen. Det började regna efter ungefär en mil och fortsatte tills jag kom hem, men jag börjar inse att jag trivs i regn och mörker för jag kände mig riktigt stark trots att jag sovit för lite senaste dagarna. Det tragiska var att jag mötte typ tio rullskidåkare men inga cyklister.

45 minuter tempo med Coco (utan Tutu vilket var lite av en besvikelse).

Om man har en herrans massa metallspån på kassetten och under, vad håller på att ge sig då? Dags för nyVisa bilaga 797520 kassett eller har jag större problem på gång? Det verkar i alla fall komma från cykeln, inte från trainern.

Kassetten har gått ca 800 mil, inne men i saltvatten... Kedjan har nog gått ca 300, om ens det. Bytte den i våras.
Kolla att bakväxeln sitter fast och att dropout sitter fast. Kolla att kedjan ligger rakt på kassetten. Om sakerna glider omkring blir det lätt knas. Ser att du har bakhjulet på en rulle. Kolla att hjulet är rakt och inte rör sig sidled i ramen, så att däcket inte slipar ramen. Mina felsökningförslag.

Kolla att bakväxeln sitter fast och att dropout sitter fast. Kolla att kedjan ligger rakt på kassetten. Om sakerna glider omkring blir det lätt knas. Ser att du har bakhjulet på en rulle. Kolla att hjulet är rakt och inte rör sig sidled i ramen, så att däcket inte slipar ramen. Mina felsökningförslag.
Kolla även att kassetten sitter fast på body.

Nyligen kommit igång igen efter tidsbrist och dalande motivation. Men så plötsligt kom motivationen tillbaka och vips så stod det en gravel i farstun. Så nu kan jag inte bara lämna asfalten utan även hänga med övriga familjen ut på nya avsnitt.

Målet, förutom samkväm, är några gravellopp 2026 (oklart vilka) samt en ritt till stugan cirka 70 mil bort. Kommer köra ett polariserat upplägg i vinter som jag använt tidigare med bra resultat. Förra veckan fick jag 8 h in på kontot och ikväll blir det lugnt rull någon timme. Allt gott, för tillfället.

2,5h cykling i dag. Vindstilla mot slutet av turen. Blev tutad på av en bilist som nog kände sig kränkt då denne inte hann fullfölja omkörningen i en rondell, utan var tvungen att svänga in bakom mig i ytterfilen när vi skulle ut ur rondellen vid samma utfart.

Vindstilla vid badet på S. Björnön kl. 18:05.
20251006_180502.webp

Pwo, står det för Pre WorkOut? (=kaffe?)
Bra fråga, jag har alltid tyckt att pre workout produkter är jäkligt suspekta i marknadsföringen. Aldrig använt och kommer aldrig någonsin använda, en dubbel espresso räcker bra för mig personligen. (y) Men jag är kanske lite för gammal för att räknas till Red Bull generationen, för dem är det säkert helt naturligt. 🙃

1759828490954.webp

Varning för lång rant

Försöker komma igång med cykelträningen. Jag har bara cyklat långt och lugnt hela året hittills utan pulsmätning. Vore kul att se hur man kan utvecklas med pulsmätning och lite mer strukturerad träning.

I morse blev det 4x4 intervaller:
E0D1DFAD-11F9-45E3-A903-2D2549DD79BC.webp

08BCFB84-90CD-4A0F-BC4D-ABF6CECECF39.webp

Kan inte så mycket om träning och har aldrig varit intresserad av att läsa på av någon konstig anledning. Är det vettigt att fortsätta mosa 4x4 och slänga in något distanspass i veckan? Vad mer för pass och intervaller borde man köra?

Jag har inte tillgång till Zwift och jag ska under vintern försöka komma igång med löpningen och se om jag kan få kroppen att hålla för det. Ett Coopertest vore kul att göra tänker jag för att få en indikation på vilken form jag är i nu. Jag får ju annars inte ut så mycket data ur min gamla Polar m450 cykeldator.

Inte tränat löpning regelbundet och har gjort typ 5 pass i år. Sprang för några veckor sen ett lopp på 1 mil, ungefär halva sträckan i terräng och uppför en pulkabacke 2 gånger. Kom in på prick 50min med en snittpuls på 199slag/min och max på 207slag/min. Rätt nöjd över det, men kroppen blev väldigt trasig. Så ett konkret mål är att springa milen snabbare och bygga upp en kropp som faktist håller för det också.

Tillbaka
Topp