n_andersson
Aktiv medlem
Hur var din cykelträning idag?
En liten snabbis efter jobbet och 35 mils bilkörning. Imorgon får det bli en långtur.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lägger du in någon vilovecka då och då?Extremt kort idag pga after work... 11 km tempo. (Förutsättningarna kan ni räkna ut) Balanserat!Visa bilaga 797024
Två dagar förra veckan. Fyra i september, men vissa pass är ju i princip vila.Lägger du in någon vilovecka då och då?
Tråkigt när det är för mycket tung trafik och bilar som kör för fort. Du får kanske leta upp en mindre trafikintensiv väg eller söka dig ut på grusvägar.Åter på de uppländska vägarna efter fyra månader på Gotland. Som natt och dag vad gällande trafikintensitet. Igår knivstarundan på 50 km. Bilar och bussar hela tiden. Väg 255 mellan Knivsta och Flottsund är riktigt läskig att cykla på. Enligt många, livsfarlig att cykla på. Smal och saknar vägren. https://www.sverigesradio.se/artikel/knivstaborna-kraver-cykelvag-langs-olycksdrabbade-vag-255
Visa bilaga 797247
Det finns många alternativ, men då måste jag ta mig igenom Uppsala, en transportsträcka på minst 7 km om jag ska öster eller norrut, vilket bär emot. På min sida stan så är det knivstarundan alt. balingstarundan eller långre rundor åt samma håll som gäller, för att slippa ta sig igenom Uppsala bland alla idioter på sparkcyklar och annan skit. Balingstarundan med väg 55 som är hårt trafikerad är också lite läskig.Tråkigt när det är för mycket tung trafik och bilar som kör för fort. Du får kanske leta upp en mindre trafikintensiv väg eller söka dig ut på grusvägar.
Har själv bara cyklat där några gånger, så jag känner inte till området så bra. Körde Skandisloppet, och det var mest på bra vägar. Brorsan bodde vid flygfältet och där var det tydligen glest på bilar och platt som en pannkaka, men det är norr om Uppsala. Samt även en längre grusrunda som även den gick norr om Uppsala.Det finns många alternativ, men då måste jag ta mig igenom Uppsala, en transportsträcka på minst 7 km om jag ska öster eller norrut, vilket bär emot. På min sida stan så är det knivstarundan alt. balingstarundan eller långre rundor åt samma håll som gäller, för att slippa ta sig igenom Uppsala bland alla idioter på sparkcyklar och annan skit. Balingstarundan med väg 55 som är hårt trafikerad är också lite läskig.
Visa bilaga 797266
Vänligt tips:Inte kört på motionscykel sedan 23/4. Körde 20 min. idag mest för att känna på. Måste försöka undvika den så länge jag kan i höst, då jag har möjligheten att cykla ute varje dag.
Fått för mig att en trainer låter mer än en motionscykel. Min fru lider av svår tinnitus och är väldigt ljudkänslig. Att spola en vattenkran kan räcka för att förvärra tinnitusen. Även hård blåst är besvärande. Med hörselskydd blir tinnitusen mer påtaglig.Vänligt tips:
Traditionella "motionscyklar" är ju generellttror att det klassas som ett tortyrredskap av FN (i synnerhet i kombination med dålig luftcirkulation).
Du är säkert redan medveten om detta men det som de flesta cyklister använder nu i modern tid är en så kallad smart trainer tillsammans med mjukvara som exempelvis Zwift men det finns flera andra.
Åsikter går väl isär om hur "roligt" det är även med en smart trainer + mjukvara men jag tror att en kraftigt överväldigande majoritet är överens om att det är en helt annan sak än en traditionell "motionscykel".
Fått för mig att en trainer låter mer än en motionscykel. Min fru lider av svår tinnitus och är väldigt ljudkänslig. Att spola en vattenkran kan räcka för att förvärra tinnitusen. Även hård blåst är besvärande. Med hörselskydd blir tinnitusen mer påtaglig.
Kör sällan lugna pass. Kör hårda 4 min. intervaller i en timme oftast.Snabbkörning med trainern låter mkt. Men lugnare pass, kanske med mera motstånd, och ett trainerdäck så behöver det inte låta jättemkt,
Grymt! Vad har du i Vo2Max nu och som bäst? Du har bra drag i din träning!Jag klippte till på 3 timmar Zwift. Platt och i klunga för ovanlighetens skull. 110 km fick jag ihop. Garmin sänkte vo2max något.
Garmin visar straxt över 49 (fortfarande, efter dagens justering...) intervals icu säger 46,9 så någonstans där emellan hoppas jag. Zwift är vo2max-vänligt verkar det som.Grymt! Vad har du i Vo2Max nu och som bäst? Du har bra drag i din träning!![]()
Ser bra ut. Snyggt med att du ökar stadigt!Garmin visar straxt över 49 (fortfarande, efter dagens justering...) intervals icu säger 46,9 så någonstans där emellan hoppas jag. Zwift är vo2max-vänligt verkar det som.Visa bilaga 797375
Edit: Just det. Det har aldrig varit bättre, vad jag vet![]()
Inget att skryta med precis, men det går åt rätt hållSer bra ut. Snyggt med att du ökar stadigt!
Jag trotsade Amy på crossen igår! Blev tre mil iaf. Har nog aldrig varit så blöt förut men frös bara om fingrarna. Tips på vatten- och vindtäta, lätt fleecade, cykelhandskar?Inte så många uterundor idag kan jag tro, blev en timma inne med vind o regn utanför fönstret, kändes som ett rätt val.
o Trevlig helg
Jag höll på och försökte hitta vatten- och vindtäta handskar för cykling för många år sen. Testade det mesta inkl. Gore Tex. Men jag kom fram till att det som funkade bäst för blöta förhållanden var neopren. Det slutade med att jag köpte ett par tjocka neoprenhandskar i en dykbutik. Nu har jag ett par tunnare neoprenhandskar avsedda för cykelbruk som jag tycker funkar bra i spannet 0-10 plusgrader, både i blöta och torra förhållanden. De är inte vattentäta, men håller händerna varma även då det är blött.Jag trotsade Amy på crossen igår! Blev tre mil iaf. Har nog aldrig varit så blöt förut men frös bara om fingrarna. Tips på vatten- och vindtäta, lätt fleecade, cykelhandskar?
Kolla att bakväxeln sitter fast och att dropout sitter fast. Kolla att kedjan ligger rakt på kassetten. Om sakerna glider omkring blir det lätt knas. Ser att du har bakhjulet på en rulle. Kolla att hjulet är rakt och inte rör sig sidled i ramen, så att däcket inte slipar ramen. Mina felsökningförslag.45 minuter tempo med Coco (utan Tutu vilket var lite av en besvikelse).
Om man har en herrans massa metallspån på kassetten och under, vad håller på att ge sig då? Dags för nyVisa bilaga 797520 kassett eller har jag större problem på gång? Det verkar i alla fall komma från cykeln, inte från trainern.
Kassetten har gått ca 800 mil, inne men i saltvatten... Kedjan har nog gått ca 300, om ens det. Bytte den i våras.
Kolla även att kassetten sitter fast på body.Kolla att bakväxeln sitter fast och att dropout sitter fast. Kolla att kedjan ligger rakt på kassetten. Om sakerna glider omkring blir det lätt knas. Ser att du har bakhjulet på en rulle. Kolla att hjulet är rakt och inte rör sig sidled i ramen, så att däcket inte slipar ramen. Mina felsökningförslag.
Ryggen okay?En dryg timme på syrakvarnen. Säsongspremiär.
Tack för frågan.Ryggen okay?
Pwo, står det för Pre WorkOut? (=kaffe?)Tufft att komma igång ikväll med vo2max måndag ..
fick lov att slänga i mig lite pwo innan passet då jag höll på somna efter nattning av barn
Klarade passet och lär somna gott snart
5x2.30 + 1x 1.15
Yes preworkout , skulle kunna va kaffe:) men nu var det Umaras pulverform jag va tvungen att taPwo, står det för Pre WorkOut? (=kaffe?)
Bra fråga, jag har alltid tyckt att pre workout produkter är jäkligt suspekta i marknadsföringen. Aldrig använt och kommer aldrig någonsin använda, en dubbel espresso räcker bra för mig personligen.Pwo, står det för Pre WorkOut? (=kaffe?)