Hur var din cykelträning idag?

Lite lagom distanspass inomhus, med fika, ungefär på samma ställe som i verkligheten förra året.
fika_260207.webp

Fredag: Promenad 8000 steg. Första gången utomhus på åtta långa och snorsega förkylningsdagar. Känndes väldigt befriande att vara utan huvudvärk!
Lördag: Trainer 20 minuter 145/155watt. Känndes bra. Pulsen några slag högre än normalt, men helt okay.
Jag var ute och gick igår. Brukar inte göra det, men det blev en ganska ordentlig promenad. Hade bra sällskap i telefonen så tiden flög iväg. (Inte från Borås kanske behöver tilläggas.)

Gött att du är igång och fri från huvudvärk!

Spinning igår.
Fick en bekant känsla i bröstet, som liknade den då jag hade förmaksflimmer.
För att göra en lång historia kort så ska jag nu ta det lugnt några dagar, och fundera på om jag ska pressa mig så hårt som jag kan göra ibland.
Spontana tankar var då omedelbart att alla utmaningarna i år är som bortblåsta och att jag behöver hitta mitt lagom.

Kanske det är så.

Spinning igår.
För att göra en lång historia kort så ska jag nu ta det lugnt några dagar, och fundera på om jag ska pressa mig så hårt som jag kan göra ibland.
Spontana tankar var då omedelbart att alla utmaningarna i år är som bortblåsta och att jag behöver hitta mitt lagom.

Kanske det är så.
Nu vet jag inte riktigt vilken "utmaning" du siktar på, men om du siktar på längre distanser som inte är högintensiva, utan just långa och sega, kan du säkert även göra träningen därefter. Lycka till och hoppas att du snart känner dig både på topp och motiverad att hitta rätt balans i träningen.

Spinning igår.

Kanske det är så.
Vi får hoppas att det "bara" är en lättare förkylning som lurar.

Känner av något idag jag med, så det får bli den första vilodagen på några veckor nu.

Förstår mig inte på wattprogrammet på motionscykeln. Man ställer in vilken watt man vill köra på, som lägst 120, som mest 350. Sedan hur många watt jag producerar, måste ju beror på hur fort jag kör vid de olika watten. Skulle vara kul att veta det.

Förstår mig inte på wattprogrammet på motionscykeln. Man ställer in vilken watt man vill köra på, som lägst 120, som mest 350. Sedan hur många watt jag producerar, måste ju beror på hur fort jag kör vid de olika watten. Skulle vara kul att veta det.
Om effekten hålls konstant skall cykeln variera vridmomentet (motståndet) beroende på vilken kadens du håller.

Effekt (W) = Vridmoment (Nm) x Kadens(RPM) x 2pi/60

Torsdag: Trainer, försök att köra 3x10min@220watt. Det gick inte alls, benen ger upp direkt. Total träningstid 20 minuter. Börjar bli missnöjd. Kanske får forsätta med zon2 några dagar till och sedan börja lite försiktigare.

Senast ändrad:
Inne idag igen, var är våren?

Håller på att köra in en ny träningsklocka så har en del frågor.
Börjar med en, min gamla Polar M400 är slut, håller laddningen en timma ungefär så den är kasserad.
Pulsbandet till klockan är från samma paket som köptes för ca 15 år sedan och fungerar även med nya Garmin klockan. Men,, Blir ett pulsband "slitet" och visar oriktigt eller visar dom rätt så länge dom visar? Ingen rymdteknik tänker jag.

Blir ett pulsband "slitet" och visar oriktigt eller visar dom rätt så länge dom visar?
Ja
Eller snarare är det så att för mig tog det anderssonpulsband jag köpte på NetOnNet för ~3 år sedan slut för en dryg vecka sedan, mitt under spinningpasset sjönk min puls till ~85.
Jag hade kvar det ännu äldre garminpulsbandet och eftersom själva sändaren från anderssonpulsbandet passade har jag använt Andersson + Garmin-kombinationen de senaste veckorna.
Det fungerar utan problem, även mot slutet av spinningpassen.

Ja
Eller snarare är det så att för mig tog det anderssonpulsband jag köpte på NetOnNet för ~3 år sedan slut för en dryg vecka sedan, mitt under spinningpasset sjönk min puls till ~85.
Jag hade kvar det ännu äldre garminpulsbandet och eftersom själva sändaren från anderssonpulsbandet passade har jag använt Andersson + Garmin-kombinationen de senaste veckorna.
Det fungerar utan problem, även mot slutet av spinningpassen.
Du köper lika band som Andersson-bandet från Ali för 40/styck om jag inte minns fel. Utan elektronisk mojäng såklart men de verkar funka i decennier med batteribyte då&då.

Eftersom jag har skrivit i denna tråd om att allt inte var helt bra så delger jag nu en pulskurva, från idag. Kurvan är från min klocka...
1771022008670.webp

Jag får se hur träningen blir framöver...

Kör hårt nu! Själv kommer jag att backa några steg och känner ingen press att prestera...vill bara må bra.

Trevlig , långsam och sval (-13 ) tur ut till hellas med stora pojken , fick bli ett uppvärmings och korvstopp på i ica bea på hemvägen .
Han är väl som andra tonåringar men när jag säger att han ska ta på sig mer kläder så
”nä jag fryser aldrig” 🤪
IMG_2896.webp
IMG_2895.webp

(Lite snöig efter en vurpa )

Fredag: Vilodag
Lördag: Trainer 135/145/155watt. Zon2. Träningstid 37 minuter.

Rådfrågade ChatGPT, angående att det var totalt omöjligt att köra hårda 3x10 min intervaller efter min förkylning. Tydligen vanligt att det kunde bli så att kroppen ogillar hög effekt, en period efter sjukdom, även då pulsen återgått till det normala. Men att jag kunde träna zon2 fram tills dessa att kroppen tyckte att det var dags för tuffare tag. Bättre med sansad zon2 än ingen träning alls.

Senast ändrad:
Unnade mig en lugn vecka. Jobbpendlade fyra dagar och vevade runt 30 min på 150W tre kvällar. Sportlov nästa vecka, så jobb fyra dagar. 80 tim jobb i februari inplanerat, ung. en halv månadslön utöver pensionen. Ser ut att bli nåt liknade i mars och förhoppningsvis en låååång vistelse på Gotland efter påsk om vintern lagt sig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp