Hur var din cykelträning idag?

Skärmbild 2026-08-22 155446.webp

Igår blev det en runda söderut från Göteborg på ca 88km.
Började längsmed utbyvägen till Partille o vidare till Jonsered. Därifrån söderut via den högt belägna Härkelshultsvägen (trevlig landsväg) till Landvetter. Härifrån via Landvettersjön på Boråsvägen(relativt trevlig landsväg även om viss trafik. mestadels sansade bilister) till Mölnlycke. Vidare söderut längs Benarebyvägen och västerut längs norra hällesåkersvägen (trevliga landsvägar om ändå lite utmanande backar) till Lindome och sen vidare till Billdal via Spårhagsvägen/Lindomevägen (Helt okej vägar och trafik men häromkring började benen behöva energitillskott). Sista etappen var förstås norrut längs Särobanan och daghammarsjöldsleden (äntligen lite medvind, platt och fin asfalt för hjulen).
Gjorde ett stopp iHaga på Solrosen med lite mat och en seger öl innan jag tog sist biten hem till Kortedala.
En varierande och stundvis utmanande tur med trevliga vyer och underlag, helt okej trafik samt mycket motvind som vanligt. Ev hade det varit bättre att ta turen motsols istället.

Känner att jag skulle behöva bättre fysik för backar och kanske ladda med mer energi innan.

Funderar lite på en tur till Marstrand och Tjörn och tillbaka längs fastlandet nästa helg.

Återigen en sån där bedrövlig dag där man bara sitter i liften upp å rullar lite nerför, ä ändå är man trött som en gris .
Grabbarna hade iallafall det roligt🤪😜
()Skrev jag att vädret var fantastiskt oxå ,)

Bilagor

• IMG_4131.webp
    IMG_4131.webp
    1.1 MB · Besök: 10
  • IMG_4146.webp
    IMG_4146.webp
    852.8 KB · Besök: 10
  • IMG_4143.webp
    IMG_4143.webp
    876.8 KB · Besök: 11
  • IMG_4136.webp
    IMG_4136.webp
    323.8 KB · Besök: 11
  • IMG_4130.webp
    IMG_4130.webp
    663 KB · Besök: 11
Fjärde rundan på landsvägsräsern och det var karaktärsbyggande, minst sagt.
Hade kollat vädret innan både smhi och regnradar och tänkte att -äsch jag hinner innan det där regnet kommer.
Jo jag hann komma kanske 20 minuter hemifrån innan det började stänka lite lätt. Rätt skönt då man hade fått upp värmen i kroppen.
Vad som händer efter ca 10 minuter igen kan bara beskrivas som monsunskurar. Totalt plaskvåt inom 1 minut och det fullkomligt vräkte ned. Först med lite lagom sidvind så allt vatten som framhjulet piskade upp blåste rakt ned i högerskon, den tog nog in mer vatten än själva Titanic. När det regnade som mest var det även go och fin motvid som gjorde att det rann från hjälmen, ned på ryggen och rakt ner i blöjan, kändes fan som jag satt i en bidé resten av turen.
Jag hann alltså inte cykla rundan innan regnet kom.
morning ride 2026, 12_03_26 PM.webp

Testade lite nattcykling i går, bara för att. Blev inspirerad av SRMR och hjältarna där. Fick stanna vid en busshållplats strax före midnatt för att försöka få ordning på kedjan som hade snott sig ett par varv runt vevhuset. Efter 25 minuter var jag klar att cykla vidare. Behövde inte ta isär kedjan som tur var, men hade en del huvudbry hur jag skulle få bort kringlorna från kedjan på bästa sätt.

20260821_233712[1].webp

Fjärde rundan på landsvägsräsern och det var karaktärsbyggande, minst sagt.
Hade kollat vädret innan både smhi och regnradar och tänkte att -äsch jag hinner innan det där regnet kommer.
Jo jag hann komma kanske 20 minuter hemifrån innan det började stänka lite lätt. Rätt skönt då man hade fått upp värmen i kroppen.
Vad som händer efter ca 10 minuter igen kan bara beskrivas som monsunskurar. Totalt plaskvåt inom 1 minut och det fullkomligt vräkte ned. Först med lite lagom sidvind så allt vatten som framhjulet piskade upp blåste rakt ned i högerskon, den tog nog in mer vatten än själva Titanic. När det regnade som mest var det även go och fin motvid som gjorde att det rann från hjälmen, ned på ryggen och rakt ner i blöjan, kändes fan som jag satt i en bidé resten av turen.
Jag hann alltså inte cykla rundan innan regnet kom.
Visa bilaga 848966
Jag har haft några sådana där rundor genom åren då prognoserna visat en liten skur men istället himlen har öppnat sig. Har funderat på om man kan stämma SMHI och YR? 🤨

Screenshot_20260823-182838.webp

Fantasilös 160 km... Tröögt med motvind. Mellan Irsta och V-rås gick en yngling omkull med alldeles för snabb elsparkcykel. Efter att jag försäkrat mig om att det gick bra så utbrast surgubben i mig "Så går det när man åker fortare än vad man får. En sån där får bara gå i 20".

Tillbaka
Topp