Hur vet jag om 29" är min tekopp?

Fräulein

Aktiv medlem
De senaste två säsongerna har jag cyklat på en 29" och har typ varit nöjd. Steget upp från 26" var enormt och det tog mig ett bra tag att vänja mig vid ffa den höga stacken. Det känns som att jag sitter ovanpå cykeln och inte i den... Utför, enklare stigar och transportsträckor är jag väldigt nöjd med den men tyvärr finns det inte samma känsla när det kommer till platta, tekniska stigar. Det känns som att jag styr en pråm. Jag har svårt att hitta flowet och fastnar lätt på hinder.

Mitt problem som jag grubblat på hela vintern är om jag passar bättre på en 27,5". I slutet av förra sommaren fick jag låna en Bird Aeris (27,5") i en vecka och kände jag hemma direkt. Knixiga stigar med stora stenar och rötter var helt plötsligt roliga att köra! Transportsträckorna blev dock tråkigare och på bambi-stigar var det inte så stor skillnad. Men det kändes som att jag satt mitt i cykeln istället för ovanpå. Jag kände mig väldigt bekväm med cykeln.

Jag vet inte om jag borde kämpa vidare med 29" och hoppas bli kompis med den, eller byta till en 27,5". Jag cyklar väldigt varierat. Det är allt från Åre, fjällen, tekniskt svåra stigar till bambi-stigar och ibland en runda på grusvägar. Att vara snabbast intresserar inte mig utan jag vill mest bara ha kul och förhoppningsvis bli en bättre cyklist. Jag är bara 171 cm lång så det är kanske därför jag inte riktigt kommer överens med 29"?

Att byta till 27,5 låter ju lovande. För att klara av många olika underlag kan det vara ide att ha två uppsättningar hjul, med olika däck.

”Stigar med stora stenar o rötter” en 29a ska bara vara till fördel där då dom rullar över stöket mycket lättare.
Nog mer geometrin på hojjen som får dig o känna att du sitter över cykeln, kör lite mera sag bak för o sjunka in mer i cykeln.
Raise på styre, längd på stam, spacers över/under stammen, en sadelstolpe med mera dropp på etc etc är bara några av sakerna man kan ändra för o känna sig mer hemma på cykeln.

men sen är det ju beroende på vilken typ av cyklist man är. 29or är stabilare och krävs att man bryter lite mer i hojjen i tighta kurvor.
Hur lång är du?

Tack för alla svar. Cykeln som jag har idag är en SC Hightower LT i storlek M. Egentligen var jag inte alls ute efter en 29" när jag letade ny cykel men fick ett erbjudande som jag inte kunde stå emot. Jag tycker jag har försökt ändra på de flesta inställningar för att känna mig bekväm (styre, styrstam, spacers etc) och det har hjälpt till viss del. Kör med 50 mm styrstam, noll spacers och 760 mm styre med 15 mm rise. Jag vill verkligen gilla cykeln!

Men om det är geometrin/ramen som gör att jag inte känner mig bekväm (och inte hjulstorleken), vad ska jag titta på för att hitta en geometrin som passar mig?

skillnaden du beskriver lär inte vara skillnaden mellan 26 och 29 utan skillnaden mellan olika cyklar.

har t ex 26 och 29 i stort sett sammalika cube ams olika årsmodeller. sitter ”på” båda, mer ”på” när det gäller 26 än 29, helt klart. trivs med båda, båda är kvicka, lätta och rappa, men skäms inte i undanlöpor när mer stabilitet önskas. trivs med att jag kan manövrera cykeln under mig, särskilt kunna göra kvicka svängar ungefär som man manövrerar en snowboard utan att kroppens tyngdpunkt nödvändigtvis tar samma väg.

att sitta ”i” cykeln förknippar jag med schabrakfaktor, påminner om att köra amarikansk stor bil. är det det du vill?

29 tar sig bättre över stenrösen, rötter och brant nedför. på grusväg verkligen ingen skillnad varken i fart, känsla eller rull.

du säger att du sitter på en pråm. för mig låter det som att cykeln är för trög i att lyda dina rörelser. skulle försöka kvicka till den snarare än att nödvändigtvis byta cykel. om inte annat för att känna in vad detta kan betyda för dina önskemål vidare.

några enkla faktorer att börja med är följsammare däck, slanglöst och ännu kortare styrstam. föralldel bredare styre om styrningen -därefter- fortfarande känns tung, men då blir styrningen långsammare och inte kvickare. men den känns lättare. men 760 bör räcka.

och se över fjädringen som gärna kan vara fast, och däcktrycket som gärna kan vara lågt.

Hon är väldigt väldigt nöjd :) Ett bra steg upp från aeris för vår cykling som ändå är mer stig än park. Men tvivlar inte en sekund på att den även kommer göra sig bra i parken.
marr, vore intressant om du kunde utveckla varför bird-hojarna är mer lämpade än hightower. är det inte rätt stor likhet mellan dessa hojar....?

SC Hightower LT i storlek M jmf med nämnd Bird får vi gissa.

Nu hade hen själv redan testat birden och konstaterat skillnad

marr, vore intressant om du kunde utveckla varför bird-hojarna är mer lämpade än hightower. är det inte rätt stor likhet mellan dessa hojar....?
Jag förbehåller mig rätten att uttala mig om hojar jag inte har någon erfarenhet av.

Santan nämndes först efter mitt första inlägg. Jag har ingen värdering i den diskussionen. Vet att många är glada för att hissa o dissa saker de aldrig varit nära.

Jag baserade mitt uttalande helt på att aeris var trevlig, men kanske lite för mycket cykel i vissa fall. Det är däremot ett område där jag vågar uttala mig om det, då min sambo gjort samma resa.

Frågor på det?

nej jag var bara nyfiken mest för min allmänbildnings skull på vad som eventuellt gjorde en æther som du så varmt och snabbt rekommenderade bättre än en hightower, och vad det nu var som eventuellt skiljer.

ts har ju prövat æris, och antyder att den är för trög på platten. menar du möjligen att æther är bättre där?

har alltså inte själv någon åsikt i frågan utan ville höra ditt välgrundade omdöme. santa cruz är för övrigt en trevlig stad:)

nej jag var bara nyfiken mest för min allmänbildnings skull på vad som eventuellt gjorde en æther som du så varmt och snabbt rekommenderade bättre än en hightower, och vad det nu var som eventuellt skiljer.

ts har ju prövat æris, och antyder att den är för trög på platten. menar du möjligen att æther är bättre där?

har alltså inte själv någon åsikt i frågan utan ville höra ditt välgrundade omdöme. santa cruz är för övrigt en trevlig stad:)

Santan var inte ens nämnd när jag skrev det....

Och ja, Aether är bättre än Aeris på det.

ts och vi andra vill nog gärna veta mer än så, kan du inte utveckla för och nackdelar? hands on utan sälj yadayada:)..?

ts och vi andra vill nog gärna veta mer än så, kan du inte utveckla för och nackdelar? hands on utan sälj yadayada:)..?
Vad ska jag utveckla? Aether är en bättre plattrailcykel än aeris. Varför borde du själv kunna räkna ut. Du är ju expert.

Senast ändrad:
Vad ska jag utveckla? Aether är en bättre plattrailcykel än aeris. Varför borde du själv kunna räkna ut. Du är ju expert.
du skrev tvärtom en bit upp. men du vill eller kan alltså inte utveckla detta. lite synd, då du verkar ha förstahandsinfo om dessa cyklar, inte jag. hur de tar hinder, hur de klättrar, hur trampeffektiva de är. ts fråga om känslan om man sitter på eller mera i, och en rad andra variabler som vi andra gärna kan villa få irl-kunskap om.

och jag är verkligen inte expert. men har en viss nyfikenhet angående orsak och verkan, och även en viss förmåga att se förbi marknadsföringssnack, som så många 'tester' är fulla av.

du skrev tvärtom en bit upp. men du vill eller kan alltså inte utveckla detta. lite synd, då du verkar ha förstahandsinfo om dessa cyklar, inte jag. hur de tar hinder, hur de klättrar, hur trampeffektiva de är. ts fråga om känslan om man sitter på eller mera i, och en rad andra variabler som vi andra gärna kan villa få irl-kunskap om.

och jag är verkligen inte expert. men har en viss nyfikenhet angående orsak och verkan, och även en viss förmåga att se förbi marknadsföringssnack, som så många 'tester' är fulla av.
Va? Var skrev jag att aeris är en bättre stigcykel? Jag har iofs ett helvete att skilja namnen åt och blandar ihop dem ofta.

Har du provat en negativ vinkel på styrstammen och ett styre utan rise? Slam it!
Teoretiskt ska man känna sig mer i cykeln på en 29" då vevaxeln hamnar längre under hjulaxlarna vid samma markfrigång.

Nä, det har jag faktiskt inte gjort. Har idag 50 mm med 0 grader. Finns det ens så korta styrstammar med negativ vinkel?

Jag vet inte varför det känns som att jag sitter på Hightowern men mer i Birden. Jag vill minnas att jag justerade så att avstånd från sadel till styre var samma på båda cyklarna. Även styret var typ lika brett. Kan det vara skillnaden i reach som påverkar känslan? Vågar jag prova 60 mm styrstam på Hightowern eller kommer jag göra OTB konstant? Minska till korta styrstam känns inte aktuellt då ryggen protesterar om jag sitter som en ostbåge.

Det där med att sitta i vs på känner jag igen från ett antal äldre tjugonior jag provat, innan de blev bra på riktigt. Men nu på senare tid har de flesta jag suttit på fått ordning på den känslan. Nya Hightower inkluderat.

Senast ändrad:
De senaste två säsongerna har jag cyklat på en 29" och har typ varit nöjd. Steget upp från 26" var enormt och det tog mig ett bra tag att vänja mig vid ffa den höga stacken. Det känns som att jag sitter ovanpå cykeln och inte i den... Utför, enklare stigar och transportsträckor är jag väldigt nöjd med den men tyvärr finns det inte samma känsla när det kommer till platta, tekniska stigar. Det känns som att jag styr en pråm. Jag har svårt att hitta flowet och fastnar lätt på hinder.

Mitt problem som jag grubblat på hela vintern är om jag passar bättre på en 27,5". I slutet av förra sommaren fick jag låna en Bird Aeris (27,5") i en vecka och kände jag hemma direkt. Knixiga stigar med stora stenar och rötter var helt plötsligt roliga att köra! Transportsträckorna blev dock tråkigare och på bambi-stigar var det inte så stor skillnad. Men det kändes som att jag satt mitt i cykeln istället för ovanpå. Jag kände mig väldigt bekväm med cykeln.

Jag vet inte om jag borde kämpa vidare med 29" och hoppas bli kompis med den, eller byta till en 27,5". Jag cyklar väldigt varierat. Det är allt från Åre, fjällen, tekniskt svåra stigar till bambi-stigar och ibland en runda på grusvägar. Att vara snabbast intresserar inte mig utan jag vill mest bara ha kul och förhoppningsvis bli en bättre cyklist. Jag är bara 171 cm lång så det är kanske därför jag inte riktigt kommer överens med 29"?

Nu relaterar jag till mig själv.
Är ungefär lika lång som du.
2016 körde jag 27.5” (scale rc700) hela året och 2017 gick jag över till en heldämpad 29” (epic wc), och har kört 29” sen dess.

Och kan konstatera att jag var snabbare på ALLT med 27.5an.
Allt från dom stökigaste stigarna till våra långloppstävlingar.
Har hela tiden upplevt 29an som klumpig.
Det var först nu i höstas som jag fick en skönare känsla på hojen och
jag började närma mig mina gamla ”stravatider” sen jag körde 27.5”.
(Har ungerfär haft samma träningstimmar varje år)

Så med sagt menar jag att ha lite (ganska mycket) is i magen så kanske du också ”växer in” i 29an.

Senast ändrad:
Nä, det har jag faktiskt inte gjort. Har idag 50 mm med 0 grader. Finns det ens så korta styrstammar med negativ vinkel?

Jag vet inte varför det känns som att jag sitter på Hightowern men mer i Birden. Jag vill minnas att jag justerade så att avstånd från sadel till styre var samma på båda cyklarna. Även styret var typ lika brett. Kan det vara skillnaden i reach som påverkar känslan? Vågar jag prova 60 mm styrstam på Hightowern eller kommer jag göra OTB konstant? Minska till korta styrstam känns inte aktuellt då ryggen protesterar om jag sitter som en ostbåge.
Renthal Apex finns i 33mm, 40mm & 50mm med +-6*. Man kan alltså vända den och få +6/-6 utifrån smak.

vad har du för raise på styret?
Testa en 30-35mm stam och ett 30-35 raise på styret. Skjut sedan bak sadeln så din possition på hojjen flyttas lite bakåt. Fått för mig att du sitter för långt fram med en 50 stam o framskjuten sadel, då kan jag tänka mig att det känns fel när du åker över stök o svänger om du sitter framför balanspunkten så att säga.

sadeln påverkar kanske enbart när/om du har sen uppe. Men en kortare stam o lite raise på styret får du vikten mer på bakhjulet och du får lättare o rulla över saker.
Det ska ju va fina cyklar så det måste vara relaterat till setup. 0 spacers under stammen gör också att du ligger mer över cykeln, testa 2-3 spacers o få en possition på hojjen där benen har allt tryck istället för att belasta armarna så du står i hojjen istället för att ligga över den.
Känns som det kan göra susen.

De flesta har väl ändå om något mer problem med att de är för baktunga på cykeln totalt sett. Men visst att laborera är givetvis bra för att lista ut vad som saknas.

De flesta har väl ändå om något mer problem med att de är för baktunga på cykeln totalt sett. Men visst att laborera är givetvis bra för att lista ut vad som saknas.

sa inte att han skulle bli baktung utan mer neutral, får för mig att han har på tok för mkt vikt på styret istället för på pedalerna, 50mm stam o inga spacers måste ge en racer cykel kännsla. Blir mer lätt o ledig genom o stå mer i den än o hänga på den.

fast att ha bakhjulet under sig är faktiskt närmast misärfritt och bjuder ibland till och med på fördelar.

som som jag ser det är det vid stig- och utförsåka viktigast med åkarens tyngdpunkt i förhållande till framhjulets kontaktyta mot underlaget.

Tror också mer på att det främst har att göra med övriga faktorer även om du har en längd som gör att 27,5 känns som en naturlig hjulstorlek. Vad är de viktiga skillnaderna mellan Santan som du inte riktigt trivs med och Birden som kändes så rätt? Lägre stack på birden? Brantare sadelrör? Lägre sadelrör och ram?

fast att ha bakhjulet under sig är faktiskt närmast misärfritt och bjuder ibland till och med på fördelar.

som som jag ser det är det vid stig- och utförsåka viktigast med åkarens tyngdpunkt i förhållande till framhjulets kontaktyta mot underlaget.
Jag har både blivit bättre på att cykla och haft roligare allt eftersom jag skaffat cyklar där jag sitter mindre på bakhjulet. Det har blivit bättre balans totalt sett. Ambitionen är iofs att sitta så lite som möjligt oavsett men fysiken sätter gränser där.

Det viktigaste är att byta. Har man hittat sitt optimum, den perfekta cykeln, då efter 2 år kommer man villja prova något roligt. Byt cykeln bara. Annars om du vill sluta köpa grejer då ska du helt enkelt ha något som är inte riktigt exakt vad man skulle önska sig.

haha waki. det koldioxidneutrala alternativet.

alltid kul läsa dina inlägg. kan du inte tona ner pinkbike med alla poster typ jag-har-också-beställt-en-sån-där?

och skriva här istället?

vad har du för raise på styret?
Testa en 30-35mm stam och ett 30-35 raise på styret. Skjut sedan bak sadeln så din possition på hojjen flyttas lite bakåt. Fått för mig att du sitter för långt fram med en 50 stam o framskjuten sadel, då kan jag tänka mig att det känns fel när du åker över stök o svänger om du sitter framför balanspunkten så att säga.

sadeln påverkar kanske enbart när/om du har sen uppe. Men en kortare stam o lite raise på styret får du vikten mer på bakhjulet och du får lättare o rulla över saker.
Det ska ju va fina cyklar så det måste vara relaterat till setup. 0 spacers under stammen gör också att du ligger mer över cykeln, testa 2-3 spacers o få en possition på hojjen där benen har allt tryck istället för att belasta armarna så du står i hojjen istället för att ligga över den.
Känns som det kan göra susen.

Styret jag har idag har 15 mm rise. Sadeln är inte framskjuten utan är ganska exakt i mitten på sadelstolpen. Jag har kanske tänkt fel hela tiden men min spontana tanke är att jag vill ha ner styret. Det känns redan idag som att jag sitter ganska upprätt (inte tantcykel-stil men å andra sidan inte definitivt inte "racigt") men rätt så centrerat på cykeln (dock för högt). Jag har inget drop, dvs styret sitter på samma höjd från marken som sadeln. En kortare styrstam, spacers och mer rise på styret skulle väl förvärra den känslan?

Tror också mer på att det främst har att göra med övriga faktorer även om du har en längd som gör att 27,5 känns som en naturlig hjulstorlek. Vad är de viktiga skillnaderna mellan Santan som du inte riktigt trivs med och Birden som kändes så rätt? Lägre stack på birden? Brantare sadelrör? Lägre sadelrör och ram?

Bra fråga. Jag önskar jag kunde ge ett enkelt svar. Då hade jag iofs inte behövt ställa fråga... Här är geometriuppgifter för de två olika cyklarna:
Bird
Reach: 449
Stack: 598
ETT: 620
HA: 65,2
SA: 72,6

Hightower
Reach: 423
Stack: 614
ETT: 605
HA: 66,4
SA: 73,7

Avståndet från sadel till styre var samma. Styrbredd typ samma. Sadelhöjd samma. Inget drop mellan sadel/styre på SC men dock ett par cm på birden. Största skillnaden: mer bekväm på birden eftersom det kändes som att jag inte satt så högt upp. Jag satt mer i cykeln istället för ovanpå den. Jag vet inte om det är rätt sätt att beskriva känslan dock.

Eftersom Birden är längre på alla ledder och det kändes bra så har du förmodligen bara en lite för liten cykel idag. Det i sig kan ju räcka för att ge viss känsla av att sitta uppepå.

Den största skillnaden i Geometri mellan en Aeris och Hightower är Reach och kedjestagslängd, stacken skiljer inte mer än ~25mm d.v.s skillnaden mellan riser-styre eller platt styre. Om man antar att Aerisen du testade hade några spacers under styrstammen så var det nog inte skillnaden i stackhöjd du kände av. Snarare Längre reach (35-58mm beroende på om du testade en M eller en M/L) och kortare kedjestag (438 vd 430).

Hade jag varit som du hade jag nog testat en längre styrstam och kanske till och med en spacer under.

Inte min typ av cykel men 61cm i stack o 170cm lång låter galet högt i mina öron ..
Edit men samtidigt inget jag kan koppla till problemet att du sitter på och inte i ..

Runt 600 i stack blir det väl på de flesta tjugonior med den här slaglängden?

Men 423 i reach till 171 tycker jag låter rätt kort. 440-450 som Birden känns mer rimligt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp