Hur veta vilken XD Driver Body som passar?

hajskor

Ny medlem
Hej

Relativt ny på det här, och att uppgradera är verkligen en djungel!
Tanken var att byta/uppgradera kassetten något på min Scott Spark 970.
Original sitter en SRAM SX Eagle (PG-1210) och i min enfald tänkte jag att vilken SRAM som helst passar, så jag beställde en SRAM GX Eagle XG-1275.
Efter att ha skickat iväg beställningen fortsätter jag att läsa på lite och inser att den (så klart) inte kommer att passa...

Nu är frågan...hitta en ny XG Driver som passar, eller skicka tillbaka och leta efter annan kassett som passar?
Hur kan man lyckas ta reda på vilken XD Driver som passar?
Fälgarna verkar vara Syncros X-30SE

Någon som kan styra en nybörjare i rätt riktning?

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Det blir ju billigare och enklare att köpa en NX (PG-1230) i stället. 11-50 och 615 gram, jämfört med 10-50 och 450 gram på GX.

pme

Aktiv medlem
Kvaliteten på GX är imho ganska mycket högre än på NX, så jag förstår önskan att uppgradera.
En snabb googling gav att ditt Syncros-nav troligen är ett DTSwiss men om det stämmer med just ditt nav är svårt att säga utan årsmodell och märkning på navet.
(som magervalp skriver så är det mycket mek-lättare att stanna på NX, vilket är fullt kompatibelt med en GX-bakväxel)

iMats

Aktiv medlem
Det blir ju billigare och enklare att köpa en NX (PG-1230) i stället. 11-50 och 615 gram, jämfört med 10-50 och 450 gram på GX.
Fast det är ju ingen större skillnad mot SX, ca. 630 gram, dvs ungefär lika tungt. Har desutom svårt att tänka mig att det skiljer i funktion. Fördelen med GX här att det blir mindre odämpad vikt men visst kostar det lite extra. Ett annat alternativ är ju att kika på Shimanos kassetter, kanske finns något lättare och bättre alternativ där som passar befintlig body? Det är inget jag har koll på dock.
TS: För att veta vilken XD driver du behöver är det navet som är intressant och inte fälgen.

MagerValp

Aktiv medlem
Vill man ha en lättviktskassett för HG-body finns t ex Sunrace (497 g) och Garbaruk (328 g), men är du ute efter att viktbanta hade jag börjat med att byta till slanglöst och ett lättare däck.

Vill du få lite bättre känsla i växlarna är det väl framför allt växelreglaget som gör skillnad, och efter det bakväxeln.

hajskor

Ny medlem
Tack för all information!
Främsta orsaken var känslan i växlarna, så provar först med SX kassetten som sitter där och så får vi se om jag går på några av de andra lättare modellerna senare.

Chalshus

Aktiv medlem
Først oppgraderer du til tubeless og monterer de beste dekkene. Det er mye viktigere enn SRAM XX AXS gir.

For bedre feel i giret, bytt til X01 girspak. Den har kulelager og er markant smoothere enn GX. Husk å lese bruksanvisningen når du monterer. Waieren skal alltid være stram om du girer uten at bakgiret er "koblet på".

Husk kjedemätare og bytt kjede når slitasjen når 0,5%.

Scott techbook 2022 side 58 viser Spark 970:

Her står ikke XD oppført. Men det finnes sikkert.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem

NX är enligt säkra källor @Socialgimp gjord av ost, så det är ju mer än vikt som skiljer. Sen är ju utväxlingen faktiskt viss skillnad på från 11 till 10 som minsta, så vill man cykla fort är det ju inte oväsentligt.

Senast ändrad:

Chalshus

Aktiv medlem
Jeg bruker NX på min Mondraker med Bosch motor. Synes det girer bra og har god holdbarhet.
Skal du ha noe bedre/stivere, går du rett opp på X01/XX1, imho.

Topp