Hur viktig är kärleken för er?

• Trådstartare Trådstartare Sibbe
  • Start datum Start datum
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Sibbe är 14 år så det känns som det kvittar.

Jaha. Ja, men det är ändå bra att lära sig hur man behandlar varandra i en relation, har en dotter i samma ålder.

Se till att ni har samma intressen...min pojkvän introducerade mig för mtb för några år sen, å nu tävlar vi nästan om vem som har mest mil på cykeldatorn.
d e härligt å åka på cykelweekend m den man älskar m...d bästa av två världar.

Var bor ni?

Tänk att komma hem, ifrån några mil i skogen!
vilken känsla...

Samma intressen behöver man inte ha, även om det underlättar, däremot måste man kunna acceptera den andras intressen. Låta den personen göra det den tycker om att göra under förutsättning att man får
något tillbaka också.

Är till och med så lyckligt lottat att min hustru har ett stort eget träningsintresse och vi kör mycket tillsammans, känns inte helt oväsentligt. Sen är hon också intresserad av racer och mtb men vi kan inte cykla tillsammans, kan bara inte hålla inne på min "bra" tips vilket gör henne riktigt förbannad. Men jag är hoppfull att vi kan hoja tillsammans framöver för hon är en grym fighter och det är riktigt kul.

ething skrev:
> Vänta tills ni har två barn varav ett i
> trotsålder och du vill börja köra långlopp
> igen, just där är jag. Jag har en väldigt
> förstående sambo men vi har haft många gräl om
> prioritering. I hennes extremfall så var det tre
> dagar i veckan jag fick träna, om inte något
> dök upp... Det funkade inte alls och vi hade en
> liten kris i vintras (inte bara p.g.a cykling
> dock). Nu har vi bra "balans och förståelse" och
> med lite udda tider är jag ute 4-5 ggr/vecka.
>
> Min stora lärdom har varit att göra saker
> tillsammans och lära sig nöjet i saker man
> normalt ratar (sjunga barnsånger på krykans
> barntimme är inte så illa som det låter) och
> hennes stora lärdom är att man ibland har
> roligare utan varandra än med varandra. Ge och ta
> som någon skrev ovan är det viktigaste...

Där är jag också, familjeaktiviteter är väldigt trevliga, men det tycks som om vi män har ett behov av att ibland koncentrera oss på att göra en sak. Träning, altanbygge, modelltåg, jakt, frimärken, läsning eller någon annan mindre social aktivitet. Jag har aldrig mött en kvinna som inte försökt ändra på det där hos män, samtidigt vill de inte ha en domesticerad man.

Kvinnor vill att man skall uppoffra det man gillar för att visa kärlek. Det finns ju en viss logik i det...

alexcykel skrev:
> vi män har ett behov av att

> Kvinnor vill att man skall

3
2
1

...nu kommer de snart. Hämta chipsen.

Tjejerna försöker förändra killarna och ju mer de förändrar desto mer tappar de tycke för honom.

En kille som i början var impulsiv och spontan blir planerande och ger blommor på födelsedagen.
TADA! Du ändrade han till det du ville ha men nu var han inte så intressant längre var han? Jag går och flörtar med dendär killen på andra sidan baren istället!

Toffel = forhållandet är över.

Visst man måste kunna ge och ta men du ska inte ge upp kontrollen över ditt egna liv. Va inte för mycket med din partner då tröttnar man, men för lite så glider man isär.

Det handlar om balans.

Wilier skrev:
> Är till och med så lyckligt lottat att min
> hustru har ett stort eget träningsintresse och vi
> kör mycket tillsammans, känns inte helt
> oväsentligt. Sen är hon också intresserad av
> racer och mtb men vi kan inte cykla tillsammans,
> kan bara inte hålla inne på min "bra" tips
> vilket gör henne riktigt förbannad. Men jag är
> hoppfull att vi kan hoja tillsammans framöver
> för hon är en grym fighter och det är riktigt
> kul.

*garv*
Känner igen mig ang "bra" tips! Det är svårt att låta de små liven lära av sina egna misstag, men det är nödvändigt

> Där är jag också, familjeaktiviteter är
> väldigt trevliga, men det tycks som om vi män
> har ett behov av att ibland koncentrera oss på
> att göra en sak. Träning, altanbygge,
> modelltåg, jakt, frimärken, läsning eller
> någon annan mindre social aktivitet. Jag har
> aldrig mött en kvinna som inte försökt ändra
> på det där hos män, samtidigt vill de inte ha
> en domesticerad man.
>
> Kvinnor vill att man skall uppoffra det man gillar
> för att visa kärlek. Det finns ju en viss logik
> i det...

Jag tror inte att det här är en fråga som handlar om manligt och kvinnligt utan att den här skillnaden finns mellan alla individer som ingår i en relation. Ibland har jag ett oerhört behov av att fokusera på en enda sak: mig. Jag är övertygad om att det inte har att göra med mitt kön utan att det handlar om människans eviga kamp: nämligen den om att balansera behovet av individualitet mot behovet av gemenskap. Detta kan vara extra svårt i grupp (som ex familj).

I en relation är det ofta fruktbart att tala om vad man kan göra för varandra för att visa kärlek på ett sätt som parterna kan acceptera. Hur visar vi kärlek, varför är det viktigt, går det att göra på andra sätt? Är det viktigt med offer, eller är det viktigt med kompromisser eller något annat? Är det en relation parterna kan acceptera? Vad vissa accepterar, accepterar inte andra.

Min hustru kom just innanför dörren, hon hade köpt en bukett blommor till mig. Trevligt!
Kvällens träningspass blir inte inställt för det.

Nu fick hon också läsa tråden, hon höll med mig men exemplifierade med en parrelation i bekantskapskretsen där det faktiskt är tvärtom, där kvinnan är nörden. (Det är väl med det som med Popper och de svarta svanarna)

Alltså det där snacket med att kvinnor har ett behov av att förändra männen hoppas jag är ironiskt. Ett parförhållande innebär ju att man fogar ihop sina liv (om man nu hade ett) för att hitta gemensamma och icke gemensamma intressen/vardag/osv där båda förhoppningsvis är inställda på det och tycker det är värt de kompromiser man får göra.

För att vara lite relationsteoretiker (på hobbybasis) så kan man ganska enkelt utrycka det med ett antal viktiga saker
Personlighet/Värderingar/Attityder/Föreställningar i fallande viktighetsordning.

Gillar man inte den andra personens grundläggande personlighet så är det ju tvärkört om man inte fixerar hela förhållandet på fysisk attraktion. Exempel är neurotisk, stabil, introvert, extrovert.

En partners grundläggande värderingar (ex. frihet, demokrati, jämställdhet osv) är också väldigt viktigt att dom ligger i linje, det visar sig oftast för eller senare om man inte stämmer överens på det planet och mycket bråk kanske utan uppenbar logik kan grunda sig ur detta och att gå skillda vägar på grund av det är nog rätt vanligt om man får spekulera.

Attityder och föreställningar ligger mer på kompromisplanet, här kan man föra en diskusion och en förändring bygger mycket på att man får mer kunskap, annat perspektiv osv. Här kan det också ligga mycket tjafs men det går att komma fram till något som är bra för båda så länge tidigare nämnda faktorer stämmer.

Jag tycker att den här tråden är väldigt intressant. Det framdagas ungefär två läger av män här :
1. De som vill cykla och hatar alla som försöke få en att göra något annat, eller att kompromissa. De som tycker att kvinnor bara vill förändra män och att man alltid kan hitta en ny tjej. Jag gissar att ni aldrig känt riktig kärlek och har ett något omoget inställningssätt till förhållanden.
2. De som tror på balans och förståelse för varandras aktiviteter och viljan att kompromissa för att få den man tycker om att må bra.

Jag skulle vilja se fler tjejers åsikter i den här tråden, sen är bilden komplett tycker jag..

Måste också ge en eloge till Wilier som verkar ha ett utomordentligt avundansvärt och sunt förhållande!

Jag försöker inte ändra på min kille.... jag GILLAR nämligen att jon (preacher) är just precis som han är. Det är ju därför som jag är så himla kär i honom!

Och jag tycker att det är ett himla gnäll på alla och deras förhållanden när den ene inte kan utöva sin sport lika mycket som den vill, eller ha cyklarna inomhus. Jag säger bara - då är ni ihop med FEL person!

Jag har aldrig klagat på att cyklarna står inomhus. Jag VILL HA cyklarna inomhus - annars så är ju risken stor att de blir stulna! I vår lägenhet har vi ett eget rum till cyklarna. Prydnadsaker och skit är ingenting för mig. Jag möblerar mitt hem efter hur jag lever - praktiskt. Därmed är det inte sagt att jag inte gillar design.

sluta klaga och bli ihop med någon som ni verkligen är kär i...

bajs

/e

Sluta va så PK att cykla i den utsträckning man vill går aldrig kombinera med ett förhållande annat än om man cyklar ihop med den man e ihop med å hur kul är det? 24h förhållande änna

nä kompromissa eller freestyla säger jag bara

E-beth skrev:
> Jag försöker inte ändra på min kille.... jag
> GILLAR nämligen att jon (preacher) är just
> precis som han är. Det är ju därför som jag
> är så himla kär i honom!
>
> Och jag tycker att det är ett himla gnäll på
> alla och deras förhållanden när den ene inte
> kan utöva sin sport lika mycket som den vill,
> eller ha cyklarna inomhus. Jag säger bara - då
> är ni ihop med FEL person!
>
> Jag har aldrig klagat på att cyklarna står
> inomhus. Jag VILL HA cyklarna inomhus - annars så
> är ju risken stor att de blir stulna! I vår
> lägenhet har vi ett eget rum till cyklarna.
> Prydnadsaker och skit är ingenting för mig. Jag
> möblerar mitt hem efter hur jag lever -
> praktiskt. Därmed är det inte sagt att jag inte
> gillar design.
>
> sluta klaga och bli ihop med någon som ni
> verkligen är kär i...
>
> bajs
>
> /e

Gisses... Jag har valt fel fru. Om jag skulle vilja bo med min cykel, betydde det att jag fick bo med den i förrådet...
Fast en del goa sidor har hon ändå...

/putte

Alla kvinnor försöker inte ändra på alla män men tendensen finns där (har även råkat ut för det). Personligen har jag nog förtjänat det eftersom jag är lite ensamvarg. Cykling är väl dessutom inte den ultimata parsporten då seriös träning kräver minst 15h/vecka (något jag helt lagt ner). Jag har dock på mitt samvete att jag en sommar flyttade hem till föräldrarna istället för att stanna på stuideorten med min dåvarande sambo för att träningen blev bättre. Undanflykten var att jag hade sommarjobb där föräldrarna bodde, vad jag aldrig sa var att jag även kunde få sommarjobb där vi bodde...

Ang. att anpassa sig. Jag har en arbetskollega som sitt seriösa yttre till trots läser harleqinböcker på lunchen. Hon berättade om en där en trollkarl (sagornas värld...) var gift och frun var gravid. Så fort hon bad om något (t.ex jordgubbar klockan tre på natten)så trollade han fram det. Till sist blev hon vansinning, poängen var inte att hon ville ha jordgubbar utan att han också skulle få lida lite genom att passa upp på henne

E-beth skrev:
> Jag försöker inte ändra på min kille.... jag
> GILLAR nämligen att jon (preacher) är just
> precis som han är. Det är ju därför som jag
> är så himla kär i honom!
>
> Och jag tycker att det är ett himla gnäll på
> alla och deras förhållanden när den ene inte
> kan utöva sin sport lika mycket som den vill,
> eller ha cyklarna inomhus. Jag säger bara - då
> är ni ihop med FEL person!
>
> Jag har aldrig klagat på att cyklarna står
> inomhus. Jag VILL HA cyklarna inomhus - annars så
> är ju risken stor att de blir stulna! I vår
> lägenhet har vi ett eget rum till cyklarna.
> Prydnadsaker och skit är ingenting för mig. Jag
> möblerar mitt hem efter hur jag lever -
> praktiskt. Därmed är det inte sagt att jag inte
> gillar design.
>
> sluta klaga och bli ihop med någon som ni
> verkligen är kär i...
>
> bajs
>
> /e

Min flickvän Amanda håller fullständigt med E-beth förutom att hon är inte så himla kär jon utan hon är kär i Johan... Här har cyklarna dock inte fått ett eget rum utan de får dela rum med stallkläder och hästprylar.

Man måste ju få göra precis det man vill här i livet och se till att man har så trevligt som möjligt så länge man lever. Det är mycket mys att krypa ner i sängen där det är varmt och mysigt..

/Johan

Westman skrev:
> Jag tycker att den här tråden är väldigt
> intressant. Det framdagas ungefär två läger av
> män här :
> 1. De som vill cykla och hatar alla som försöke
> få en att göra något annat, eller att
> kompromissa. De som tycker att kvinnor bara vill
> förändra män och att man alltid kan hitta en ny
> tjej. Jag gissar att ni aldrig känt riktig
> kärlek och har ett något omoget
> inställningssätt till förhållanden.
> 2. De som tror på balans och förståelse för
> varandras aktiviteter och viljan att kompromissa
> för att få den man tycker om att må bra.

1. Den här romantiska synen på kärlek som du ger uttryck för är fin och nödvändig för att få ett förhållande att fungera. Cykling är ett banalt exempel, men hur är det med att satsa på yrkeskarriär? Eller om viljan efter fler barn blir en konflikt? Kan man alltid säga att "någon aldrig känt riktig kärlek" när man är oense om prioriteringar?

2. De allra flesta kompromissar och vill få sin bättre hälft att må bra. Men egentligen är kompromiss ett ord som är på fel planhalva, det innebär ett givande och tagande. Jag menar att det finns mera destruktiva maktrelationer i ett förhållande än så. Hur långt är du beredd att backa? När är nog? I vilken stund skall du säga nej jag vill inte ut och festa, shoppa, fika, gå på bio, besöka svärföräldrar, äta middag med dina barndomsvänner eller städa, jag vill ut och cykla!

Johan_ skrev:
Här har cyklarna
> dock inte fått ett eget rum utan de får dela rum
> med stallkläder och hästprylar.
>

Hon måste genast sluta rida! Fattar du inte hur illa stallkläder luktar Johan??? Cyklar är i jämförelse närmast luktfria :o)

/C

glitch skrev:
> Johan_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Här har cyklarna
> > dock inte fått ett eget rum utan de får dela
> rum
> > med stallkläder och hästprylar.
> >
>
> Hon måste genast sluta rida! Fattar du inte hur
> illa stallkläder luktar Johan??? Cyklar är i
> jämförelse närmast luktfria :o)
>
> /C

Ärligt talat skitade cykeln ner mera än vad ridkläderna gjorde i vintras när allting var blött. Sen är det lite svårt när man får låna hästen nästan när man vill (senast i tisdagskväll se bild)

Bilagor

• IMG_5110_klippt.JPG
    IMG_5110_klippt.JPG
    53.7 KB · Besök: 13
bigmollo skrev:
> Wilier och E-beth är samma person. Typiskt
> göteborgare.

Det herer pol-ländare.

För övrigt så undrar jag vad detta är för en jeffla tråd.

glitch skrev:
> Nu var det inte skit utan lukt jag kommenterade :)

Kärleken är inte bara blind...

Hmm.. den här diskutionen är bra. Wilier är är så smart så jag knappt förstår vad han sägen men ändå..

Mitt läge: Jag har haft ett fåtal långa förhållanden med knappt ngt uppehåll imellan sedan jag gick i högstadiet. Gav upp allt för min dåvarnade partner och blev toffel typ..
Efter 10 år så insåg jag att om jag ska veta vad jag vill och lära känna mig själv så är det nog dags att vara singel ett bra tag framöver. Har varit det i 7 månader nu och börjar komma in i det.. Jag kan välja själv när jag ska cykla och vilka saker jag vill göra. Jag försöker helt enkelt lära känna mig själv och lita på mig och mina instinkter osv... Om jag inte kan må bra när jag är själv, hur ska jag kunna få någon annan att må bra i det långa loppet då?
Jag är och kommer förbli singel ett bra tag pga detta, jag vill satsa på på själ för tillfället och inte på ngn annan. Även om jag träffar tjejer så är jag tydlig med detta och det har fått bättre respons än vad jag trott.. Jag vill kunna fixa mitt jobb och cyklingen och mig själv. När jag kan det så kan jag skaffa mig en partner..

Grejjen är inte att tjejer försöker förändra mig utan att jag ändrar på mig när jag har träffat en tjej och prioriterar henne före mig själv.. man mår inte så bra av det tillslut.

jeje.. grejjen än väl att man ska leva var sitt liv fast sida vid sida utan att sitta ihop?

mvh: Morfum.

EDIT: Massa stafvfelk

Senast redigerad av en moderator:
>
> jeje.. grejjer än väl att man ska leva var sitt
> liv fast sida vid sida utan att sitta ihop?
>
> mvh: Morfum.

precis så känner jag det skall vara!!

Instämmer att det är viktigt att ha sin egen quality time, skulle bli galen utan.. Sen är alla olika, jag tror vi actionsportorienterade människor behöver mer av det, frihetsgrejen.

Har en gammal kursare som bor ute på öarna men jobbar på SS i stan. Är inte pendlingen jobbig frågade jag och får då till svar "Älskar tiden i bilen, det är den enda tiden jag har med mig själv!" (3 barn, hus o s v). Personligen skulle jag inte klara det...just nu iaf.

Men ge & ta måste man kunna göra i ett förhållande och det har jag själv blivit bättre på. Min kille är inte lika äventyrslysten och det har varit diskussioner *haha* Men självklart är det viktigt ge lika mycket som man tar - om man värdesätter det man har tillsammans.

Om någon vill göra slut för att prioritera cyklingen är det upp till dem, känns det rätt för dem så fine.. Men om någon fortsätter att göra den typen av prioriteringar resten av livet (trots bra förhållanden) så är det något knepigt tycker jag.
Allt i livet är inte roligt heller, ibland är det tråkgöra och livet smakar skit - det måste man kunna hantera.

Hmm detta börjar ju bli riktigt intressant och lärorikt, jag är en sådan som blir väldigt insnöad på något jag tycker är roligt. Som nu då cyklingen.

Jag är en sådan som gör ngt fullt ut tills jag tröttnar på det och då slutar jag, detta gäller väl iofs främst i datorspel som jag kunde spendera otrevliga summor tid framför, har nu slutat med det då dels det tog för mkt tid och dels det inte finns några som är värda tiden. =)

Min sambo tycker det är roligt att jag har hittat cyklingen, träning, hobby och så tycker hon det är roligt att det blir något som jag och min bror håller på med tillsammans. Hon har inga problem med att jag har cykeln inne och skitar ner lite, jag är faktiskt ganska duktig på att städa så det går nog jämt ut. :P

Vi tror att om man har sina egna grejer och hobbys ifrån varandra så uppskattar man varandra mer när man sedan hittar på saker ihop, självklart lär det ju också vara underbart att i harmoni göra det som båda tycker är det roligaste som finns ihop. :)

Ärlighet, uppoffringar, kompromisser, att ge och ta och att älska. ^^

Jag cyklar & kör cross inte fan klagar min flickvän på det. Fast i o för sig så rider hon.

Ett tips: Hitta en brud som e bra! som accepterar det du håller på med, annars e det ingen riktigt brud!

Mx_Hansen skrev:
>
> Ett tips: Hitta en brud som e bra!

Äntligen ett konkret tips som jag kan ha nytta av! :-)

Mårten skrev:
> Westman:Du tror inte att rätt många är lite
> ironiska?

Hälften kanske, resten är nog tyvärr helt gravallvarligt övertygade om att alla tjejer vill förändra alla killar. Det är bara om man är ihop med fel person detta inträffar..

Var sambo med en kille som bara tänkte på cykling och hans egna intressen....han var inte ett dugg intresserad av vad jag ville göra fast jag alltid följde med när han skulle på tävlingar.
Tom. cykelsemester i Säfsen gick jag med på !!!

Inte så underligt att jag tröttnade på honom.

Så vill du inte vara ihop med din tjej....Cykla på bara

Kärleken är viktigst av allt! Kärleken till min sambo (fästmö!), kärleken till cykling, till kompisar, till fotboll. Till livet!
Jag tror inte att en person kan uppfylla en annan människas alla behov. Kanske för en kortare tid, men inte i längden. För mig är detta en viktig insikt (för mig, kanske inte för alla). Det gäller väl därför att ge och ta sig tid till de behov man har (umgås med varandra, träna, träffa kompisar etc) annars kvävs nog kärleken tillslut. Tack för ordet! /Carl

Kärlek ... tja vad är kärlek? En funktion av naturligt urval, en effekt av själviska geners dans bland sociala organismer? När offrar du ditt liv för en annans? När förhållandena blir tillräckligt torftiga, lämnar även modern barnet att dö. Hur länge väntar man på älsklingen som inte vill hoppa från relingen på Estonia?

edit: ja ja, så jävla deppigt var det inte menat.

Senast redigerad av en moderator:
"Hur viktig är kärleken för er?" - Viktig!!

Orv - vad kärlek är? Vet inte, men måste inte veta heller. Solen skiner dock där ute och jag diskuterar gärna frågan över en öl eller två :)

AWi skrev:
> Orv - vad kärlek är? Vet inte, men måste inte
> veta heller. Solen skiner dock där ute och jag
> diskuterar gärna frågan över en öl eller två
> :)

Du har helt rätt, man behöver inte veta vad något är för att förstå vad det är, som redan Augustinus sa om tiden. Det vore trevligt med ett par bira! Kan vi inte samlas vi som hojar i Uppsala och vilka andra som helst någon gång nästa vecka nån stans i stan?

Tillbaka
Topp