Hur viktig är vikten? (banta en Dew Drop)

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> 9.64 kg tung. Fast snygg är den ju.
>
> Nej, det blir ett par nya hjul till Konan (ev.
> lite mer uppgraderingar såsom gaffel, sadel mm)
> och sen troligen en gubb...komforträser för
> randonnerande.

Hyffsat lätt för en stålram med skivor:)
Köp de där hjulen du kollat på och testa de, är lite sugen på ett par själv nu.

Fikasvettot skrev:
> Herzlichen Dank für Ihre Bestellung bei
> www.superlight-bikearts.de

Ny ram på 700gr och ett par Lew Racing hjul?

Nej, deras 1580-grams 29er hjulpar.
Nu skall jag bara skicka pengar.

Då var den nere i teoretiska 10,8 kg.
Får se vad man kan hitta på för att få ned den under 10 kg. 140 mm skivor istf 160? Gaffeln går det väl att kapa några hundra gram på. Dags att väga komponenterna.

mzi skrev:
> Du är inte sugen på en Serotta Legend CX Ti då?

Skyddar påven pedofiler? Klart jag är!

Men jag har ju inte uppgraderat Konan klart än. Inte ens provat hur det blir med finhjul.
En lyxhoj (oavsett rammaterial) kräver lite mer eftertanke. Något att fundera på under mörka höstkvällar framför brasan.

Nu har jag också blivit sugen på nya hjul... jag får väl sätta upp det på "den som gräver en grop åt andra"-kontot antar jag :-)

Hursomhelst, Ultegrahjul (6600), det kan man väl ha på en cross? Isf kan jag ge roubaixen en trevlig uppgradering i form av handbyggda randonörhjul och crossen slipper Aksium. Låter det som en rimlig plan?

Det låter helt rimligt, klart Roubaixen skall ha finhjul. Och gjutjärnsramar som på crossen brukar väl klara både 130 och 135 mm baknav?

Om man skall tro actionsports väger D-A + Rev + Open Pro ca 1700g, det är väl ungefär hektot mindre än Ultegrahjulen?

Skall man förresten ha Open Pro Silber eller CD? Vad är CD?

MZ skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 9.64 kg tung. Fast snygg är den ju.
> >
> > Nej, det blir ett par nya hjul till Konan (ev.
> > lite mer uppgraderingar såsom gaffel, sadel
> mm)
> > och sen troligen en gubb...komforträser för
> > randonnerande.
>
>
> Hyffsat lätt för en stålram med skivor:)
> Köp de där hjulen du kollat på och testa de,
> är lite sugen på ett par själv nu.

Snyggast av dom alla. Lite nyfiken på geometrin dock. Får ingen ordning på den.

Både svagare och starkare är termer som inte betyder något väldefinierat så man kan använda dem lite som man vill. Vill man vara specifik så får man använda ett mer specifikt uttryck.

rising skrev:
> Om man skall tro actionsports väger D-A + Rev +
> Open Pro ca 1700g,

Lite intressant att mitt beställda 29er-hjulpar med discnav väger hektot mindre. Ett något mer okänt kort än D-A/OP/Rev dock.

rising skrev:
> Open Pro ca 1700g, det är väl ungefär hektot
> mindre än Ultegrahjulen?

1700g tycker jag verkar tungt för de hjulen, eller så är OpenPro MKT tyngre nuförtiden (det är några år sedan jag byggde hjul med dem)

Jag byggde ett par hjul med den tidigare (och tyngre) generationen DA-nav (7800 + 7850), 2x32 DT Comp-ekrar + mässingsnipplar och IRD Cadence Road + VSR-fälgar.

De väger under 1600g

thumb_Hjulvikt_IRD_7800_framhjul.jpg

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Hjulvikt_IRD_7800_framhjul.jpg

thumb_Hjulvikt_IRD_7850_bakhjul.jpg

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Hjulvikt_IRD_7850_bakhjul.jpg

Men IRD-fälgarna är riktigt lätta
thumb_Vikt_IRD_Cadence_framf%C3%A4lg.JPG

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Vikt_IRD_Cadence_framfälg.JPG

thumb_Vikt_IRD_Cadence_VSR_bakf%C3%A4lg.JPG

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Vikt_IRD_Cadence_VSR_bakfälg.JPG

Hjulen är trots de lätta fälgarna riktigt styva och fina, till stor del beroende på de fina naven och att bakfälgen är assymetrisk IRD Cadence VSR http://www.interlocracing.com/rims.html

Fälgarna köpte jag från: http://www.velocipeter.se/catalog/index.php

Jag byggde mina hjul för att vara tåliga, stabila och långlivade träningshjul, som sådana har de fungerat problemfritt.
Men eftersom jag har gått vidare till hjul med C2-fälgar är hjulen numer sålda.

Skulle man bygga liknande hjul idag, med DA 7900-nav, DT Rev-ekrar i framhjulet och alu-nipplar borde vikten hamna runt 1500g.
Sådana hjul är inte enbart viktmässigt utan även aerodynamiskt helt OK, åtminstone med 28 aero-ekrar i framhjulet är de enl vindtunneltester ~1W bättre (vid 40km/h) än många dyra fabrikshjul, tex Ksyrium Elite.

/Håkan

rising skrev:
> Open Pro ca 1700g, det är väl ungefär hektot
> mindre än Ultegrahjulen?

Uppmätt vikt för Ultegra 67700-hjulen är: 1664g (exkl QR)
Aerodynamiskt är de definitivt inte dåliga, men inte särskilt snabba heller,
vid 30-40km/h är de 1-2W bättre än 28-ekrade hjul av standard-delar (enl ovan)

Testdata, inkl vindtunneltest, för några andra hjul finns här
http://happymtb.org/forum/read.php/1/828612/886309#msg-886309

För att få perspektiv på ddessa 1-2W skillnad i aerodynamik kan man jämföra med att olika racer-däck ger en skillnad i rullmotstånd på upp till 20W vid 30km/h!

/Håkan

Hjulen till 6700 är väl rätt mycket lättare än 6600? Jag har inte orkat ta av däcken och väga men jag googlade runt lite och många anger vikter strax norr om 1800g iaf. Vad gäller vikten för DA/Rev/OP huvudräknade jag ihop vikterna från actionsports sida - är de lägre är det ju en bonus.

Motståndsmässigt har jag eg inte funderat så mycket, det sitter ju tex Spec Roubaix II på nu, jag gissar de inte är de mest lättrullade däcken på marknaden.

Men nu skall vi inte distraheras: Oscar skall köpa fincykel. Har du beställt ännu?

rising skrev:
> Men nu skall vi inte distraheras: Oscar skall
> köpa fincykel. Har du beställt ännu?

Jag har inte bestämt för vilken färgkombo jag skall ha. British Racing Green är väl givet som bas, men sen? Och ramen? custom? Eller skall man slå på stort med en titanram?

Hjulen blir väl såna du skall köpa. Och en Ultegragrupp (får hålla koll på höstreorna). Eller Dura-Ace?

Mycket funderingar blir det.

Det är knappt jag börjar begripa mig på Shimanos lvg-pryttlar.

mem, men. Först skall jag känna efter hur det känns efter hjul- och däckbyte på Konan.

Jag skall se hur det känns med de nya hjulen och däcken innan jag gör något mer. Fast jag måste nog ersätta gjutjärnsstolen (377g!) som sitter på sadelstolpen (290 g). Sadeln är dessutom ganska skabbig.

Gillar du Toupesadeln på Roubaixen? 185g i 143-bredd enligt Spec, men du slår naturligtvis till på en Toupe SL Carbon, 112g.

Udo säljer 48 grams-sadlar.

Lite jobbigt bara att det inte går att få tag på Toupe Gel-sadlarna på nåt enkelt sätt. Slut på Cykloteket. Och Specialized verkar vara ett sånt märke som inte säljs över de öppna gränserna i EU. Vissa mindre nogräknade handlare i UK och DE tycks dock finnas.

Ja, det verkar vara lite mer Ordnung där. Snabba och tydliga svar, även på engelska. Får väl se hur hjulen ser ut innan uttalar mig färdigt.

Får man på ett par Kojak 35 på dem? ;)

Men är de inte lite tunga? Johan A fick ett 1179 grams hjulset byggt åt sig. Sen har han iofs snabbkopplingar i nån tungmetall som drar upp vikten sjukt mycket.

Dregla lite här istället:
http://www.superlight-bikeparts.de/rennrad_laufradsaetze.php
(jag har inte fått mina 29erhjul än, så jag kanske inte skall rekommendera för mycket. Men andra verkar vara nöjda)

It's all too much! För många val, för många alternativ! Det borde finnas en genious-funktion: baserad på din ålder, fysiska förmåga, köpkraft och otrygghet skall du köpa: X. X, bara X och inget annat än X. Jetzt kaufen!

Ahhh. Idag fick jag första exet i min nytecknade prenumeration av Bicycle Quarterly och kunde läsa hur de dissar Trek Madone 5.2. :D

"...for most riders, the limitations of a racing bike - narrow tires, lack of fenders and lights, limited luggage capacity - apparently are not offset by superior performance."

Fikasvettot skrev:
> Får man på ett par Kojak 35 på dem? ;)
>
> Men är de inte lite tunga? Johan A fick ett 1179
> grams hjulset byggt åt sig. Sen har han iofs
> snabbkopplingar i nån tungmetall som drar upp
> vikten sjukt mycket.

Käften!

det är inte särskilt tungt om du tänker att en dew drop väger 12,4 kilo i size 54 (med pedalerna) och en Jake (kona cyclocross) 11, tar du en Jake the sanke går du ner men fortfarande strax over 10 kilo .....

Det är inte dew drop-hjul rising skall ha, det är racerhjul. Men han kan ju inte köpa ett räserhjulset som väger 50 g mer än 29er-hjulsetet jag beställt till Konan. OK, med däck, slang & bromsskivor blir det lättare. Men det är ändå sjukligt tungt.

Den där bicycle quarterly ska jag nog ta och inhandla någon gång. Det är andra gången idag någon nämner den (den första var killen jag sålde ramreglagen till, en ultra-tourcyklare som tyckte den var väldigt bra).

Fast vikt (eller bristen på) är lite viktigt för känslan, en cykel som väger ett par kilo mindre är roligare när man ska cyklar vid den böljande Pålamalm.

Men skulle man titta på klockan vete fan om det gör sådan skillnad. Ska nog alternera mellan stålisen och aluräsern för att se, det skiljer nog ett par kilo mellan dem.

Tillbaka
Topp