Hur viktig är vikten? (banta en Dew Drop)

Jo, det är nog mer känsla (placebo?) än faktiska skillnader. Har man köpt lätta (=dyra) saker är det ju bäst att intala sig själv att man blir snabbare. ;)

Fikasvettot, nu får du lägga ifrån dig Bicycle Quarterly och sakta backa bort från tidningen. Ta det lugnt, gör inga häftiga rörelser och sluta ifrågasätta materialets betydelse så behöver ingen göra sig illa.

Edit: Jag avskyr särskrivningar.

Senast redigerad av en moderator:
I viss mån har förstås materialet betydelse. Om man har blytunga Ultegra-hjul t.ex. Eller 2x2-kilosklumparna som satt på Konan. Men jag måste säga att högfartsstabiliteten är rätt bra med 2-kiloshjul.

Skall man ifrågasätta något annat så är det ju att använda fart & sträcka för att jämföra hur mycket man tränar. Det har (lite subjektivt) för motsvarande puls gått fortare på Roubaixen än på Konan. Men har det gett mer träning? En lätt och responsiv cykel är såklart roligare för den typen av cykling, och inbjuder mer till spurter och så. Men hur många Watt har jag tryckt ned i pedalerna? Antagligen ingen större skillnad. Att börja träna strukturerat med Bukakke-intervaller och annat gör nog mer.

Bäst jag slutar ifrågasätta innan jag blir bannad. :)

En läxa står dock klar: man skall inte göra uppehåll. Då kommer man tillbaka till cykeln och allt känns jättekonstigt och dåligt vilket slutar med ett nyköp. Det var så jag blev med 29er.

Neue Laufräder?

Jag väntar fortfarande, inget mail om att de har skickats. Får nog kolla med Udo om de inte dyker upp idag, innan han tar semester.

Plockade och donade en del med mina cyklar igår, bland annat tog jag av kransarna och hjulen för att göra rent allt ordentligt. Jäklar vilken skillnad det var i vikt, framför allt mellan hjulen (Kona original vs Fulcrum 5) men även vevpartierna (FSA Vero trippel mot Ultegra dubbel, trots att Ultegran har integrerad vevaxel!)

Nu kommer det bli svårt att komma igång och pendla på Konan igen... :(

zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu kommer det bli svårt att komma igång och
> pendla på Konan igen... :(

Hahaha!, Det är det jag säger: gör inte ett uppehåll från hojarna, då blir det bara jättekonstigt sen. :)

Hjulen färdiga idag. Skickas imorgon. Det ger alltid lite dålig eftersmak när man frågar hur det går och det 'precis' har blivit klart. Kak-raid med tunghjul alltså. Hoppas nån är långsamamre än mig.

Får väl ta en tillvänjnings- och tillpassningstur på Konan imorgon.

Jag körde sönder min 8.35 kg tunga plastraket i onsdags och fick idag träna på min gamla cykel, snabbt ihopskruvad för att rädda helgens träningsdos. Den gick lös på 10.48 kg enligt vågen och gaffeln är en oljeläckande RS Judy från 1998(?).

Körde ett varv på en lokal XC-bana som jag brukar nöta ganska mycket. Personligt rekord, tangerat så sent som i tisdags, är 7:16 min. Idag körde jag på 7:35, men kroppen svarade inte riktigt så bra som den brukar så jag kan inte skylla alla 19 sekunderna på materialet. Helt klart är dock att de extra 2 kilona gör en jäkla skillnad för hur rapp cykeln känns.

Vikt är viktigt!!!

Fikasvettot skrev:
> zarkov skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu kommer det bli svårt att komma igång och
> > pendla på Konan igen... :(
>
>
> Hahaha!, Det är det jag säger: gör inte ett
> uppehåll från hojarna, då blir det bara
> jättekonstigt sen. :)

Tog Konan till jobbet idag, förutom att jag glömt justera sadelstolpen efter den nya sadeln (så att jag satt alldeles för lågt) kändes det ungefär som jag mindes; lite som att rulla i sirap jämfört med finracern. Nåja, det är väl en vanesak.

Det skall bli kul att höra vad du tycker om de nya hjulen när du fått dem!

Jag skulle behövt hjulen i helgen som var. De flesta skyltspurtsambitioner maldes till sand under mina kvarnstenar. Packning gjorde inte saken bättre förstås.

Onekligen. Jag var borta ett par dar, kom hem för en stund sen och hade hoppats på en avi i brevlådan. Icke. Hur skall jag orka kunna ta mig upp på Omberg med ett par blytunga hjul? De superlätta kanske kommer imorgon (hoppet är det sista som överger etc). Jag känner panikångesten komma krypande.

Vafan!? Var är mina hjul? Har mailat om trackingnummer, får se om jag får något svar.

Jag får nöja mig med styrstamsbyte. -20g för en 15 mm längre. Fast det står Giant på den.

Tänkbart användningsområde för nuvarande hjul:
P1030294.JPG

Helkropssbilderna blev inte bra. Du får nöja dig med lite bling så länge.

baknav2.jpg ht=725

Bra med eloxering där varken sol eller måne lyse

kasett.jpg ht=544

ti.jpg ht=544

738g för framhjulet. Utan skivor, däck slang. Upptäckte till min glädje att mina insex-axlar vägde mindre än de QR som följde med. 14g/axel mindre.

Men det är svarta fälgar, ekrar och nav, så det är inte speciellt blingigt. Förutom bodyn som man gömmer under en kasett.

Men vikten jag hade mät upp originalhjulen till verkar nu så här i efterhand väldigt hög. Hursomhelst, spontant känns hojen lite instabilare och livligare. Får ta en längre tur imorgon.

Fikasvettot skrev:
> 738g för framhjulet. Utan skivor, däck slang.
> Upptäckte till min glädje att mina insex-axlar
> vägde mindre än de QR som följde med. 14g/axel
> mindre.
>
> Men det är svarta fälgar, ekrar och nav, så det
> är inte speciellt blingigt. Förutom bodyn som
> man gömmer under en kasett.
>
> Men vikten jag hade mät upp originalhjulen till
> verkar nu så här i efterhand väldigt hög.
> Hursomhelst, spontant känns hojen lite
> instabilare och livligare. Får ta en längre tur
> imorgon.

Så du har fått dina hjul, snygga tycker jag.

Jag beställde likadana, och fick meddelande om semesterstängt. Har du mutat dom din bäver?

De skickades fredan innan han gick på semester. 30 juli. Sen dröjde det tills 11 augusti innan de fanns i GLS system. Jag fick tips att han svarade på mail, så jag frågade om kollinummer.
Sen tog det bara 2 dar innan jag (med ett kollinr jag fick från Schenkers kundtjänst) kunde hämta ut ett trasigt paket (inget skadat) hos tobakshandlaren som bedyrade att det såg ut så när det kom dit.

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:
> ...
> Jag skäms.
> ...

Bra där.

> 180 känns överdrivet. Kanske skall gå ned till
> 140. 160 verkar vara slut.

Är det bara att stega ner till 140 eller måste man adaptra och ha sig?

Och när du ändå beställer nya skivor från Action Sport så passar du på att beställa en ny sadelstolpe:) <http://www.actionsports.de/de/Komponenten/SattelstuetzenKlemmen/Fun-Works-N-Light-Sattelstuetze-Alloy-SL-400mm-190g::26336.html>

Jag insåg att Klickfix-fästet satt på vid invägningen. 90 gram enl webben = 11,29 kg. Fortfarande skämmigt tungt. Skall jag kanske väga flaskfästena också? Men det räcker nog inte bara med att ta bort dem för att komma under 11 kg.

Ashima Air-skivor blir det nog, från Wiggle eller CRC. 85g för 160mm. Actionsports hade så hiskelig fraktkostnad. Sadelstolpe skall jag fundera mer på. Kanske skall ha en med setback. Sadeln var bra, ett antal timmar utan bekymmer. Däremot kom det ett mystiskt ljud från bakhjulet när jag tog i. Så dags att märka det när man är långt ute på Färingsö och skall fika.

Men de goda nyheterna är att hojen känns rappare, det går att accelerera uppför, och subjektivt bedömer jag att det går ca 10% fortare. Jag håller inte på och tränar strukturerat och kör samma sträckor på tid och sånt, men jag har en känsla av att det nu går några km/h fortare för "samma ansträngning" (puls). Extremt subjektivt.

ny plastgaffel och byta stålringarna under styret till kolfibervarianter kan få ner hojen liten till.

sen är det nog bara att inse att ramen är tung.. och vevpartiet/lager (iaf om det är fyrkantsstål som på vanliga dew).

Det känns lite som hjul och däck var en vettig uppgradering. Men att börja jaga gram på resten (om det inte behöver bytas i alla fall, som med sadeln) blir snabbt "diminishing returns". När vevpartiet är slut kan man ju sätta på nåt lättare, det är 4-kant nu. Gaffelbyte kanske är relevant, det kapar väl närmare halvkilot.

Eller så börjar jag planera nästa hoj.

Dom där Kojakdäcken, är det något du kan rekommendera? Ska snart byta däck på min CX och vill ha något mer asfaltsanpassat än RR.

Jag röstar (för visst får man rösta?) på Panasonic Panaracer Pasela TourGuard i 32 mm. De är ganska smala och funkar bra till både asfaltsåka och retarden.

Johan A skrev:
> Dom där Kojakdäcken, är det något du kan
> rekommendera?

Jodå, de har funkat bra hittills. Jag hade dem med gamla hjulen på min Sörmlandstur förra veckan, med asfalt och grus. (Den turen gick iofs inte 100% bra, men jag tror inte det var däckens fel.)

mzi skrev:
> Jag röstar (för visst får man rösta?)

Försent. Urvalet skedde för en månad sen.

Tillbaka
Topp