Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hm, var ser du det?Hur mycket vad är?
SMHI har snödjupskartor sedan 2009, men dom visar "bara: med en resolution av en vecka. Jag hittar 23 cm på Observatoriekullen på 2010-11-10:
Jag minns dock att det var lite mer snö.
Hm, var ser du det?
Visa bilaga 593946
OK, då är jag med.Ah, jag ser nu att gamla kartorna har Arlanda som station isf Stockholm. Det var 23 cm i Arlanda 2010-11-29, så också en annan datum än jag skrev.
2 km snödjup. Nu snackar vi snöoväder!Högbo har 2km nu!!
Ja, 2016 var mycket mer, jag drog mig bara till minnes andra novembrar när det kom en hel del snö, men just 2006 och 2016 sticker ut, primärt pga av mängden under väldigt kort tid.Hittar ingen exakt uppgift, men i SMHI:s månadssammanfattning för 2010 säger 27 cm i Lida, att jämföras med 47 cm på Observatoriekullen 2016. Snabb googling ger mig inget svar på hur mkt det var 2010.
Ja, 2016 var mycket mer, jag drog mig bara till minnes andra novembrar när det kom en hel del snö, men just 2006 och 2016 sticker ut, primärt pga av mängden under väldigt kort tid.
+1 i TyresöKommer några flingor just nu i Västerort, Sthlm.
"Inga större mängder..." I Fjollsträsk skulle det bli KAOZ men allt det där vitaFörsta snön kom för en månad sen här i Kiruna men det har väl inte kommit några större mängder än. Så här såg det ut i helgen.
Något fler trafikanter i Stockholm också. Vill minnas att det blir kaos även i Norrbotten när det kommer stor mängd på bara några timmar."Inga större mängder..." I Fjollsträsk skulle det bli KAOZ men allt det där vita.
Något fler trafikanter i Stockholm också. Vill minnas att det blir kaos även i Norrbotten när det kommer stor mängd på bara några timmar.
Jag misstänkte det, då din kommentar om flingor i Västerort indikerade det.Inflikar att jag är fjollträskbo.
Fast de fem som bor där kan ju då ta skotern istället för bilen...Jag misstänkte det, då din kommentar om flingor i Västerort indikerade det.
Jag ville bara markera att det blir kaos även hos de som mest gnäller över snökaos i Stockholm när de får samma förutsättningar (och där brukar norrbottningarna vara värst)
Samma förutsättningar? Du menar att alla stockholmare skulle befinna sig i Norrbotten när första snön kommer där? För det är ju stockholmarnas inkompetens och dåliga framförhållning som gör att det blir kaos.Jag misstänkte det, då din kommentar om flingor i Västerort indikerade det.
Jag ville bara markera att det blir kaos även hos de som mest gnäller över snökaos i Stockholm när de får samma förutsättningar (och där brukar norrbottningarna vara värst)
I Västerbotten blir det inte kaos. Man vänjer sig även vid snökanoner (men visst är de lite opraktiska).Något fler trafikanter i Stockholm också. Vill minnas att det blir kaos även i Norrbotten när det kommer stor mängd på bara några timmar.
Bättre framförhållning som i att ploga innan det snöar? ?Samma förutsättningar? Du menar att alla stockholmare skulle befinna sig i Norrbotten när första snön kommer där? För det är ju stockholmarnas inkompetens och dåliga framförhållning som gör att det blir kaos.
Att byta till vinterdäck i tid, att ha snöröjningsmaskinerna redo, att ha koll på väderprognosen. Bara några exempel på saker som är självklarheter norr om Dalälven, men verkar vara helt otänkbart här i Mälardalen. Jag har bott här nere >20 år nu, men blir lika förundrad varje år när jag ser de enorma köerna vid däckverkstäderna vid första snöfallet.Bättre framförhållning som i att ploga innan det snöar? ?
App app. Folk ute i "landet" är det inga fel på. Det är bara Stockholmare som är idoter...Landet är överbefolkat av idoter helt enkelt. ?
Självklart finns det människor även norr om Dalälven som slarvar med att byta till vinterdäck i tid men det får inte lika stora konsekvenser. En bil i diket gör inte att hela Dalarna stannar. En (1) lastbil som blockerar Brommarondellen i rusningstrafiken har snart lamslagit hela västra Stockholm med kilometer långa köer som resultat.Att byta till vinterdäck i tid, att ha snöröjningsmaskinerna redo, att ha koll på väderprognosen. Bara några exempel på saker som är självklarheter norr om Dalälven, men verkar vara helt otänkbart här i Mälardalen. Jag har bott här nere >20 år nu, men blir lika förundrad varje år när jag ser de enorma köerna vid däckverkstäderna vid första snöfallet.
Visst var det väl kaos en gång i början av 2022? Kom fruktansvärda mängder under kort tid. Iaf jag körde fast 2 gånger den eftermiddagen och fick hjälpa lös ett antal medtrafikanter.I Västerbotten blir det inte kaos. Man vänjer sig även vid snökanoner (men visst är de lite opraktiska).
Jo, det kom i flera stötar. Panikskottning/plogning på de stora vägarna och klappa hartassen på de mindre. Det var väl lite kaos även våren (eller var det 2021)? De plogade ihop jättehögar som de lät smälta bort (!). Jobbigt att bränna budgeten nästan direkt.Visst var det väl kaos en gång i början av 2022? Kom fruktansvärda mängder under kort tid. Iaf jag körde fast 2 gånger den eftermiddagen och fick hjälpa lös ett antal medtrafikanter.
Men det tar ju inte så lång tid innan snöröjningen är i fas och allt flyter på igen.
Underbart! Vi har haft ett gäng rejäla vintrar sen vi köpte hus 2009, så jäkla gött. Var dock 2017-18 sist tror jag, hoppas det är dags igen i år!Visa bilaga 594108
Good times!
Vi tycker olika...Visa bilaga 594108
Good times!
Mycket hellre snö än regn. Men, lagom är nog bäst. :)
Lagom (dosering) med snö. Inget regn (alls).Lagom med regn, lagom med snö???
Lagom (dosering) med snö. Inget regn (alls).
En dm snöfall, med två veckors mellanrum, gånger fem. Det borde Stockholms traktorer klara av. Å andra sidan räcker det ju med mer minusgrader (ni kan ju åka skridskor). Längre norrut räcker nog en meter snö (lite lagom utportionerat) för de flesta.Ja, det hade jag redan förstöd.
Jag skulle dock gärna har en halv meter snö i Stockholm igen, som när jag flyttade till Sverige vintern 2009/2010.