GoranS
Aktiv medlem
Hurra?! Det snöar....
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varning för gul snö! Eller om det var gul varning för snö, det kvittar.
![]()
SMHI varnar för snöfall i Norrlands inland
I helgen väntar ett ymnigt snöfall i stora delar av Norrlands inland, där SMHI utfärdat en gul varning. – Vill man ut och köra ska man…www.dn.se
Äh, gråa trista hösten gör ingen glad. Hit med snöKan inte någon moderator göra världen en välgärning och låsa denna tråd. Blir deppig.![]()
Om du ger mig all sin sol och värme kan du få all min snö och kyla. Deal?Äh, gråa trista hösten gör ingen glad. Hit med snö![]()
Äh, gråa trista hösten gör ingen glad. Hit med snö![]()
Jodå, i Sverige har den det.Hösten har ju inte ens börjat?
Det skrev jag inte. Men du kan gärna få all min gråtrista höst om jag får all din snö och kyla.Om du ger mig all sin sol och värme kan du få all min snö och kyla. Deal?
No deal!Det skrev jag inte. Men du kan gärna få all min gråtrista höst om jag får all din snö och kyla.
Det är rationellt och smart. Uppsala kommun vet hur man spar in på (sina) stålar.Förra vintern snöröjde de knappt cykelvägarna här i Uppsala. För mycket dold blankis för att jag skulle våga cykla allt för långt. Flera bekanta som råkade ut för otäcka frakturer och skador. De flyttade kostnaden från kommunen till regionen.
Genom att regionen fick ta frakturernaDet är rationellt och smart. Uppsala kommun vet hur man spar in på (sina) stålar.
Det där kan aldrig vara bra för medarna..Skotersäsongen är igång i Dalarna.
Visa bilaga 730669
Och fakturorna.....Genom att regionen fick ta frakturerna
Brukar allvar?Här på Öland är det nu 15 grader. 'The best we can wish for this Xmas is rain."
Vet ni förresten vad vi ölänningar gör när det börjar regna?
Vad säger Terrängkörningslagen om det där? Jag minns för många år sen då jag var och fjällvandrade i Sareks nationalpark veckorna kring Midsommar. Såg då ett par skoteråkare som körde på barmark och inte på någon uppmärkt skoterled eller stig, som om det vore helt normalt. Fanns ingen snö i sikte på flera kilometers håll. Men vissa kanske har dispens, eller är det tillåtet?Skotersäsongen är igång i Dalarna.
Visa bilaga 730669
Det är inte tillåtet att köra snöskoter på ej snötäckt mark.Vad säger Terrängkörningslagen om det där? Jag minns för många år sen då jag var och fjällvandrade i Sareks nationalpark veckorna kring Midsommar. Såg då ett par skoteråkare som körde på barmark och inte på någon uppmärkt skoterled eller stig, som om det vore helt normalt. Fanns ingen snö i sikte på flera kilometers håll. Men vissa kanske har dispens, eller är det tillåtet?
Nja, det beror väl på. Var det nyttokörning så är det tillåtet (givet att det är egen mark eller man har tillstånd av markägaren), och Terrängkörningslagen gör väl inte skillnad på snöskoter och andra terrängfordon? Skulle ju ha kunnat vara renskötare t.ex, de brukar inte vara så rädda om prylarna (sliter ju nåt förbannat på en skoter att köra den på barmark).Det är inte tillåtet att köra snöskoter på ej snötäckt mark.
Jo, det görs skillnad på snöskoter i lagstiftningen.Nja, det beror väl på. Var det nyttokörning så är det tillåtet (givet att det är egen mark eller man har tillstånd av markägaren), och Terrängkörningslagen gör väl inte skillnad på snöskoter och andra terrängfordon? Skulle ju ha kunnat vara renskötare t.ex, de brukar inte vara så rädda om prylarna (sliter ju nåt förbannat på en skoter att köra den på barmark).
Njae, såvitt jag kan se talas det bara om ”motordrivet fordon”Jo, det görs skillnad på snöskoter i lagstiftningen.
”Snöskoter får bara köras på väl snötäckt mark där varken marken eller växtligheten skadas.”
”Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark. Det finns vissa generella undantag från förbudet och det är även möjligt att söka dispens för terrängkörning. För vattenskoter och snöskoter gäller speciella regler.”Njae, såvitt jag kan se talas det bara om ”motordrivet fordon”
![]()
Terrängkörningslag (1975:1313)
www.riksdagen.se
Var hittar du den texten? Det är inte lagtext iaf, låter som man försöker beskriva den här gråzonen som finns ang snöskoter och allemansrätt (dvs du får framföra motordrivet fordon på snötäckt mark om den ej riskeras skadas enl terrängkörningslagen, och det är väl bara snöskoter som i praktiken uppfyller kravet ”ej riskerar skadas”). Men lagtexten säger bara motordrivet fordon.”Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark. Det finns vissa generella undantag från förbudet och det är även möjligt att söka dispens för terrängkörning. För vattenskoter och snöskoter gäller speciella regler.”
”Snöskoter får bara köras på väl snötäckt mark där varken marken eller växtligheten skadas. Inom vissa områden är skotertrafiken reglerad genom skoterförbud. Det gäller framför allt i fjällen. Där får du bara köra längs markerade skoterleder.”
LänsstyrelsenVar hittar du den texten? Det är inte lagtext iaf, låter som man försöker beskriva den här gråzonen som finns ang snöskoter och allemansrätt (dvs du får framföra motordrivet fordon på snötäckt mark om den ej riskeras skadas enl terrängkörningslagen, och det är väl bara snöskoter som i praktiken uppfyller kravet ”ej riskerar skadas”). Men lagtexten säger bara motordrivet fordon.
vilket slumkvarter.Lite och sent, men nu slipper vi se glaskrossetVisa bilaga 735979 på Umeås gång- och cykel-banor...
vad menar du med det...........?vilket slumkvarter.
Äntligen!
Ojoj, tiotals plogbilar! Då kommer det gå bra.Kan bli till att skjutsa ungarna på skotern imorgon då..Visa bilaga 738989
Känns helt ok att bli sen till jobbet imorgonKan bli till att skjutsa ungarna på skotern imorgon då..Visa bilaga 738989
Blir väl några cm i sthlm också så där är det nog kaos, rätt glad att jag klarade av både flyg och tåg mån,tisKänns helt ok att bli sen till jobbet imorgon![]()