Husvagnar, engelska "byggarbetare" på hellas parkeringsplats

När jag svängde in med cykeln på uppfarten för en timme sedan, så kom en av dessa "Irländare" fram och frågade om han kunde få ge ett erbjudande på stenläggning. H*ll no!

Frankenstein's Bike skrev:
-------------------------------------------------------
> Fri rörlighet, enligt EUs regler, har
> man bara rätt till i 3 månader. Kan man inte
> försörja sig själv efter det får man åka hem.

Jo, tjena. Du såg ju hur fin respons REVA-projektet fick. Hatvänstern är de som bestämmer reglerna, inte polisen eller folket.

-----------

Om de flyttat till Bromma så är de på historisk mark. På den platsen har det bott zigernare i flera år och dräggat ner fullständigt. När de blir utkastade därifrån gissar jag att de flyttar till Solvallas parkering.

Britter eller irländare - nu får ni väl bestämma er! Själv är jag hallänning mer än jag är europé
Till exempel

Nu är jag jätteförvirrad. Vill ni införa visumtvång för britter eller irländare?

Stervelo skrev:
> Men vad i helvete, de är inte Irländare, det är
> britter. Kom igen, ska ni pissa på ett "folk"
> pissa i rätt toa.

Om du ska envisas med att kalla nordirländare för britter kommer vissa av dem bli arga. Dessutom är nordirländare är irländare precis som skottar är skottar, så det är inte tekniskt fel att kalla dem irländare.
Om de aktuella personerna nu är nordirländare...

Jag tycker vi går ut ur EU så att vi äntligen kan införa hårda tullar igen. Då kommer det äntligen gå bra för Sveriges LBS:er och vi slipper all import från CRC, Bikediscount och liknande. Länge leve orörligheten!

(Britterna var hemma hos oss igår med och ville sälja lite tjänster.)

Ok, när ni envisas med att kalla dem irländare får ni här en förklaring vad man kallar dem i Irland, lite om engländarna också.

Ni som sitter och kallar dem fula namn här, använd det här person till person med dem, kom igen fegisar, tangentbordsryttare som sitter här och verkar hårda.

Officiellt heter det Traveller i Irland.
Men, i folkmun/slang är det Knacker, fult skällsord.
Det byter namn till Skanger när socialen get dem någonstans att bo så de inte bor i husvagn längre.

Så, nu kan ni Traveller, Knacker och Skanger.

Kallar ni någon, även britterna, detta får ni springa/cykla fort som fan, det är fula fula uttryck.
Knacker var inte fult en gång i tiden, men nu är det ärkefult.

Är det en irländare kan ni hugga till Fucking Mick, det gör också susen. Spring/Cykla fort då med.
Fucking Taig är ännu fulare, men det är svåruttalalt, inget för nybörjare, så är ni inte haj på keltiskt uttal så hoppa över den.
Fungerar på alla irländare inte bara Travellers, Knackers och Skangers.

Britterna kan ni kalla Fucking Feb, kort för FilthyEnglishBastard, Fucking Tea-wop går bra det med.

Så, nu vet ni hur ni ska tala om vad ni tycker om dem ni här kallar för tattare och annat.
Använd det irl mot dem.
Så lätt att sitta här och vräka skit på dem.

Visst jag gillar inte stilen heller, men den "racial slur" som somliga pysslar med här är bara uselt.

Senast ändrad:
Bojsänke, du har större chans att träffa rätt. Det är fler Protestanter än Katoliker. Protestantera och alla i england är stolta britter, Walesarna, Skottarna och alla förutom de stolta, tar det som en förolämpling, men den är inte ful, inte alls i närheten av det jag precis postade. Nu vet ni hur man är ful på riktigt.

Jag har bara sett dem kallas irländare så jag begriper inte vad du yrar om. Korrekt eller ej kan det ju knappast anses vara en förolämpning

Har du bara sett människor från Storbrittanien kallas Irländare? Nu är det du som är snurrig.
En irländare kommer från Republiken Irland. De här byggjobbarna gör det INTE, de har "engelska"skyltar på bilarna. De är från Storbrittanien. Om det är NordIrland eller Mainland England, det vet inte jag. Så, britter.

Klart nog?

Aron skrev:
> Nu är jag jätteförvirrad. Vill ni införa
> visumtvång för britter eller irländare?

Det vore på tiden. Annars har vi dom snart drällande överallt på stans gator fösande sin motvillige butler framför sig, tvingad att hålla fram plommonstopet och be om en "dajm får maj Master", "Sir". Eller nåt. Paint.

Stervelo skrev:
> Har du bara sett människor från Storbrittanien
> kallas Irländare? Nu är det du som är snurrig.

Jag menar att jag inte sett dem kallas några rasistiska tillmälen. Därför fattar jag fortfarande inte vad du yrar om.

Jag var just och rekade lite norr om Bromma fpl för att kolla läget, men kunde inte hitta någonting. Däremot såg jag en Irlandsregistrerad skåpbil ("IRL" på nummerplåten) på vägen hem stå parkerad vid en villa på Tranebergsvägen (enda villan där tror jag). Två yngre män med diverse papper i händerna stod utanför staketet (troligen bilägarna) och språkade med en tant på insidan. Antar att de erbjöd sina oerhörda tjänster.
Både gubbarna och bilen såg ut att vara i gott skick, så det fanns liksom inget att misstänka på den fronten.

Kanske en stackare som blir lurad, med andra ord. Eller så gör de ett utmärkt arbete, vad vet jag?

Edit: Jag fattar inte varför ni över huvud taget snackar om folkgrupper. Det spelar väl ingen roll om det är irländare, britter, zigenare eller något annat? Det handlar om att folk eventuellt bor olagligt på annans mark samt gör undermåliga arbeten.

Senast ändrad:
Stervelo skrev:
> Eh, ord som tattare och annat har väl flugit
> omkring?

Ja, det var det visst två genier som hävt ur sig för två sidor sedan. Det hade jag missat. Ursäkta.
Kan dock tycka att det är viktigare att man slutar kalla folk för tattare än att man reder ut om tattarna är britter eller irländare. Speciellt när de omtalade inte ens är tattare i ordets äldre neutrala betydelse.

Makten skrev:
> Jag var just och rekade lite norr om Bromma fpl
> för att kolla läget, men kunde inte hitta
> någonting. Däremot såg jag en
> Irlandsregistrerad skåpbil ("IRL" på
> nummerplåten) på vägen hem stå parkerad vid en
> villa på Tranebergsvägen (enda villan där tror
> jag). Två yngre män med diverse papper i
> händerna stod utanför staketet (troligen
> bilägarna) och språkade med en tant på insidan.
> Antar att de erbjöd sina oerhörda tjänster.
> Både gubbarna och bilen såg ut att vara i gott
> skick, så det fanns liksom inget att misstänka
> på den fronten.
>
> Kanske en stackare som blir lurad, med andra ord.
> Eller så gör de ett utmärkt arbete, vad vet
> jag?
>
> Edit: Jag fattar inte varför ni över huvud taget
> snackar om folkgrupper. Det spelar väl ingen roll
> om det är irländare, britter, zigenare eller
> något annat? Det handlar om att folk eventuellt
> bor olagligt på annans mark samt gör
> undermåliga arbeten.

Ehh, det används nedlåtande ord och attityd mot dem, då är det väl viktigt att pricka rätt?
Eller rasist som du är menar du att det räcker med att de inte är svenska i rakt nedstigande led från Gustav Vasa, så det spelar ingen roll om de är irländare eller britter?

Jag har bott utomlands och fått höra "go home to fucking Germany" från en gammal tant i Irland. Mitt brott var att jag var blond och åkte inlines i en park på en cykelväg. Jag var som närmast 5 meter från henne. Jag har ett namn på svenska som är likt ett tyskt dito, och blivit tagen för tysk många gånger, jag gillar det definitivt inte, då har det ändå varit i ett positivt sammanhang. Så, ska man pissa på någon "grupp", då är det nog ganska viktigt att träffa rätt.
Fast respekt för människor som inte är svenska har du väl inte? Så jag slösar min tid på dig.

Stervelo skrev:
> Ehh, det används nedlåtande ord och attityd mot
> dem, då är det väl viktigt att pricka rätt?

Vem har använt gruppens ursprung på ett nedlåtande sätt? De nedlåtande kommentarerna har handlat om beteende, inte om etnicitet eller folkgrupp.

> Eller rasist som du är menar du att det räcker
> med att de inte är svenska i rakt nedstigande led
> från Gustav Vasa, så det spelar ingen roll om de
> är irländare eller britter?

Oj, där kom rasistkortet. Lite lustigt eftersom du är den enda här som brytt dig om "ras". Det är väl du som är rasist då, eller har jag missat något?

Som ickerasist anser jag att det inte spelar någon som helst roll vilka de är.

> Jag har bott utomlands och fått höra "go home to
> fucking Germany" från en gammal tant i Irland.
> Mitt brott var att jag var blond och åkte inlines
> i en park på en cykelväg. Jag var som närmast 5
> meter från henne. Jag har ett namn på svenska
> som är likt ett tyskt dito, och blivit tagen
> för tysk många gånger, jag gillar det
> definitivt inte, då har det ändå varit i ett
> positivt sammanhang. Så, ska man pissa på någon
> "grupp", då är det nog ganska viktigt att
> träffa rätt.
> Fast respekt för människor som inte är svenska
> har du väl inte? Så jag slösar min tid på dig.

På vilket sätt har detta med tråden att göra? Det är ju du som pissar på folk. Det här börjar bli skrattretande fånigt:-)

Nu ids jag inte klippa ihop ett fint sammelsurium av nedsättande ord och attityder men tattare har förekommit.

Den enda jag pissat på är dig. Jag har bara försökt folk att förstå skillnaden på irland och england, det är ganska viktigt för de som bor där åtminstone. Det är en välkänd europeisk granne, är inte det viktigt att få till rätt då. Kallar du norrmän för danskar?

Du pratar som en rasist. Är du inte en då menar du? Seriöst? Rasist för mig är inget fult ord, det beskriver bara vad någon står för, jag håller verkligen inte med rasister, men folk får tycka nästan vad dem vill.

@Stervelo:

Eftersom jag deltagit i tråden och är en av de som använt "irländare" så vill jag passa på att markera att jag på INGET sätt drar alla över en kam. Jag hoppas innerligen att alla (okej, nästan alla) i tråden fattar att det handlar om en liten grupp människor som beter sig illa. Sedan spelar det egentligen ingen roll varifrån de kommer. Alls.

Om du hävdar att folk är rasister för att de har synpunkter på människor som kanske inte är svenska så bör du läsa på vad begreppet rasist betyder. I den händelse du sedan byter ord till främlingsfientlig så uttrycker du dig möjligen korrekt men även här missar du grovt. Nationaliteten ÄR helt sekundär och har i stort sett hela tiden använts för att enkelt beskriva vilka man syftar på.
Jag tror i princip samtliga hade varit lika irriterade om det var svenskar. Fast då hade vi skrivit "nedskräpande skåningar" och fått pisk för det. :D

Visst, att använda nationalitets-uttryck kanske är dumt rent principiellt. Hade du stannat där hade jag hållit med dig helt. Men du drar det ett gäng varv för långt. Lugn och fin. ;)

("Don't mention the war!" Säkert inte alls relevant, men sketchen poppade upp i huvudet apropå "åk hem till tyskland"... :D )

Stervelo skrev:
> Nu ids jag inte klippa ihop ett fint sammelsurium
> av nedsättande ord och attityder men tattare har
> förekommit.

Inte från mig i alla fall.

> Den enda jag pissat på är dig.

Nä, du har pissat ner halva tråden med ditt snick-snack om att det är jätteviktigt att skilja på ditten och datten, som om folkslag vore något att bry sig om.

> Jag har bara
> försökt folk att förstå skillnaden på irland
> och england, det är ganska viktigt för de som
> bor där åtminstone. Det är en välkänd
> europeisk granne, är inte det viktigt att få
> till rätt då. Kallar du norrmän för danskar?

Jag hade inte tagit ett dugg illa upp om jag blivit kallad för dansk eller norsk, den saken är väldigt säker. Inte tysk, engelsman eller ryss heller för den delen. Jag bryr mig nämligen inte om etnicitet.

> Du pratar som en rasist.

Hur då menar du? Det är ju du som talar om vikten av etnicitet. Inte jag.

> Är du inte en då menar
> du? Seriöst? Rasist för mig är inget fult ord,
> det beskriver bara vad någon står för, jag
> håller verkligen inte med rasister, men folk får
> tycka nästan vad dem vill.

Alltså, har du ens läst mina inlägg? Undrar om du inte blandar ihop mig med någon annan.

Makten skrev:
> Jag var just och rekade lite norr om Bromma fpl
> för att kolla läget, men kunde inte hitta
> någonting.

Tryggt att veta att du är ute och håller koll på buset, Mästerdetektiven.

Jag måste ju bara fråga: Varför tog du Stervelo illa vid dig av att bli åtsagd att åka hem till tyskland? Jag hade personligen funnit det oerhört roligt. Vem bryr sig om sådant?

Jag blev kallad för schweizisk knarkare i Verbier - av ett par svenskar.
De: Kolla schweiziska snubben med påsen full med knark!
Jag: Nej, det är en mögelost som börjat lukta riktigt illa, vill ni ha?
Minen på deras ansikten: Priceless! :)

Som vanligt på sidan tre, dags för en diktator, och den här gången håller han passande nog på med ett vägbygge:

hitler_graver.jpg

Tja, det har väl med att göra HUR det sägs? Det här sades eller snarare skreks av en helt rasande äldre dam. Jag tog illa vid mig. Allt jag gjort var att åka förbi henne på 5 meters håll.

Men, åka Inlines på Irland vad ingen bra ide. Det är ett ganska slutet land, det är "vi" så att säga. Eller var i alla fall när jag var där, det har ändrats på senare år. I alla fall, på inlinsen hällde folk vatten på mig från bilar, de spottade på mig, jag fick golfbollar kastade på mig från hustak av Skanagers. Men de kastade golfbollar och mynt på alla som inte bodde där förvisso så det var nog inte så personligt.

Crazy Chester skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag var just och rekade lite norr om Bromma fpl
> > för att kolla läget, men kunde inte hitta
> > någonting.
>
> Tryggt att veta att du är ute och håller koll
> på buset, Mästerdetektiven.

Jag råkar bo i området och råkar dessutom cykla just där ganska ofta. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du blev kränkt för att jag råkade göra just detta idag, och att jag råkade skriva i tråden att det som någon annan påstod förmodligen inte stämde. Det ska aldrig hända igen, jag lovar. Från och med nu stannar jag hemma och inväntar ditt godkännande innan jag kollar runt vad som händer i mina hemtrakter. Förlåt.

Stervelo skrev:
> Ok, när ni envisas med att kalla dem irländare
> får ni här en förklaring vad man kallar dem i
> Irland, lite om engländarna också.

Engländarna är inte så förtjusta i att bli kallade Britter. De är stolta Engelsmän, inte att blandas ihop med patrasket från övriga delar av Storbritannien.

Makten, du använder ordet hatvänstern, det är för mig VÄLDIGT förknippat med hardcore SD och avpixlat slur. Du pratar som en rasist. Du må säga att du inte är en men för mig verkar du vara en. Är du inte det så ber jag om ursäkt.

Stervelo skrev:
> Makten, du använder ordet hatvänstern, det är
> för mig VÄLDIGT förknippat med hardcore SD och
> avpixlat slur. Du pratar som en rasist. Du må
> säga att du inte är en men för mig verkar du
> vara en. Är du inte det så ber jag om ursäkt.

Felet du gör är att koppla ihop saker som inte har något med varandra att göra. Ett vanligt argumentationsfel, tyvärr. "Hitler var vegetarian, så alla vegetarianer är alltså nazister". Du kanske inser själv hur fånigt det blir?

Nej, jag är inte rasist, har aldrig varit det och kommer förhoppningsvis aldrig bli det heller. Däremot har jag en del åsikter om olika kulturer. I just det här fallet har jag ingen koll och kan därför inte uttala mig, annat än att jag konstaterar att "resande" väldigt ofta beter sig på ett sätt som inte är förenligt med vad jag tycker är gott uppförande. Sen skiter jag högaktningsfullt i om de är svenskar, irländare, engelsmän, zigenare (eller romer, om man nu föredrar det ordet), och så vidare.

Släpp nu det där så kan vi diskutera sakfrågan istället.

Makten skrev:
> Jag råkar bo i området och råkar dessutom cykla
> just där ganska ofta. Jag ber så hemskt mycket
> om ursäkt om du blev kränkt för att jag råkade
> göra just detta idag, och att jag råkade skriva
> i tråden att det som någon annan påstod
> förmodligen inte stämde. Det ska aldrig hända
> igen, jag lovar. Från och med nu stannar jag
> hemma och inväntar ditt godkännande innan jag
> kollar runt vad som händer i mina hemtrakter.
> Förlåt.

Kränkt? Om något är jag road. Hade du slangbellan och anteckningsblocket med dig?

Makten skrev:
> Felet du gör är att koppla ihop saker som inte
> har något med varandra att göra. Ett vanligt
> argumentationsfel, tyvärr. "Hitler var
> vegetarian, så alla vegetarianer är alltså
> nazister". Du kanske inser själv hur fånigt det
> blir?

Det här blir ju stor humor när det skrivs i samma post som:

> jag konstaterar att "resande" väldigt ofta
> beter sig på ett sätt som inte är förenligt
> med vad jag tycker är gott uppförande.

Crazy Chester skrev:
> Kränkt? Om något är jag road. Hade du
> slangbellan och anteckningsblocket med dig?

Nej, jag klarar mig bra med cykel och ögon. Vad är det som är så roligt?

Crazy Chester skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > Felet du gör är att koppla ihop saker som
> inte
> > har något med varandra att göra. Ett vanligt
> > argumentationsfel, tyvärr. "Hitler var
> > vegetarian, så alla vegetarianer är alltså
> > nazister". Du kanske inser själv hur fånigt
> det
> > blir?
>
> Det här blir ju stor humor när det skrivs i
> samma post som:
>
> > jag konstaterar att "resande" väldigt ofta
> > beter sig på ett sätt som inte är förenligt
> > med vad jag tycker är gott uppförande.

Hur då menar du?

Stervelo skrev:
> Tja, det har väl med att göra HUR det sägs? Det
> här sades eller snarare skreks av en helt rasande
> äldre dam. Jag tog illa vid mig. Allt jag gjort
> var att åka förbi henne på 5 meters håll.

Jo, men det är klart att det beror på situation och tonfall. Min poäng var dock att en hel del saker är så dumma att det bara är att skratta åt dem. Man mår bättre då.

Det är klart att man kan skratta åt, det går om det händer EN gång. Här var jag fuckin utsatt. Det var ganska risigt. Var lite under attack i det där landet. :) Lång blond passade inte in hos dem riktigt. Eller så påminde jag om någon hög på flugsvamp och björnfäll över huvudet. :)

Makten skrev:
> Crazy Chester skrev:
> -----
> > Kränkt? Om något är jag road. Hade du
> > slangbellan och anteckningsblocket med dig?
>
> Nej, jag klarar mig bra med cykel och ögon. Vad
> är det som är så roligt?

Haha! Ni politiskt inkorrekta verkar ha en sak gemensamt och det är bristen på humor.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3718&artikel=4312979

Stervelo skrev:
> Jag har ett namn på svenska
> som är likt ett tyskt dito, och blivit tagen
> för tysk många gånger, jag gillar det
> definitivt inte, då har det ändå varit i ett
> positivt sammanhang.

Varför tar du illa vid dig att blivit tagen för att vara Tysk?
Det känns som det är du som är främlingsförjäntlig/smygrasist även om du inte vill se det själv. I all välmening fundera på det. I Sverige tycks det vara väldigt populärt att ivrigt påvisa att man inte har något emot folk från vissa länder men helt OK att tracka ner på andra länder... Märkligt.

För övrigt besitter du väldigt stora kunskaper om fula skällsord till folk.

Jag tycker det bästa hade varit om tullen bara kunde frågat vilka som ska lägga dålig asfalt eller sno motorsågar redan när de kör in i landet!

Hade blivit enklast så!

Eller kan politikerna göra nåt åt det!

Bara jag inte blir drabbad av något någonsin!

Sen vill jag inte betala skatt heller!

Senast ändrad:
snoogans skrev:
-----------------------------------------------------
> Sen vill jag inte betala skatt heller!

Skit i det då.

Förresten kom jag just på att brorsan köpte en undermålig motorsåg till överpris av en kringresande, engelsktalande dörrförsäljare för drygt ett år sedan. Den pajade visst ganska snabbt tror jag.
Konstigt med tanke på att min bror brukar vara bra på att göra affärer. Till skillnad från mig kan han tex pruta.

AddeN..He he, du missar målet med en kilometer. Bara så du ska förstå då.
Jag spelade en lagsport där. Runt 30 pers i laget.
Lagledaren introducerar mig med det tyska uttalet. Sen hade jag 30 pers under 4 år som kallade mig tysk, många gånger i veckan. Det blev lite tråkigt efter ett tag.

Good enough?

Att jag kan skällsorden beror på att jag bott där, man skojjar väldigt mycket om situationen, för det är verkligen en situation.

Good enough?

Tillbaka
Topp