Huvudcylinderkolv till Sram Guide R/RS

Toerman

Medlem
Nu har jag tröttnat på krävande bromshandtag, dags att tillverka nya kolvar i vettigt material.

Aluminium? Lagerbrons? Stål? Ja, vad tror alla happymetallurger?

Cylindern är ju av nå mjukostaluminium så stål går ju fetbort, hur beter sig lagerbrons i kontakt med dot-vätska?

Är det kanske också värt att tillverka nya kolvar till oken? De är ju också i nå plast från fabrik.

Hur kommer känslan påverkas när saker och ting inte längre flexar i samma mån som plasten.. Ja frågorna är många.

Om nån råkar sitta på en ritning för kolvarna så skulle jag uppskatta att få slå en kik, så slipper jag göra en ny ritning/3d-modell.

Aja, ha en bra fredag så länge.

Bilagor

• IMG_20181216_184318.jpg
    IMG_20181216_184318.jpg
    204.1 KB · Besök: 43
Jag misstänker att du har första generationens Guide där nyloninsatsen med tätningarna på orsakade problem.
Om det är så kan du antingen modifiera de existerande eller ersätta dem med V2-varianter från SRAM.

Har du kvitto kvar på dina bromsar/hoj kan du även testa att reklamera och få nya kit alt. kompletta handtag.

Jag har både nya och gamla varianten, båda strular. Den nya utgåvan strulade direkt ur lådan.

Och ja, det är ju nylonplasten som sväller och nyper fast, vad jag ser är det samma typ av plast i nya och gamla utgåvan.

Om jag kan tillverka egna, garanterat problemfria, helt gratis så är det mitt bästa och roligaste alternativ, för vem gillar inte att cada och skära i metall?

Frågan kvarstår dock vilket material det ska göras i.

Du är säker på att du har nya utgåvan med nedskuren mitt? Väldigt ovanligt att de strular.

Ta ner diametern på den insats du har i är mitt förslag, det skulle ju vara väldigt lite som behövs i så fall.

Handtaget är av rätt poröst material (mjukost, som du säger) så använder du metall så se till att det är lent
som en barnrumpa där det ev. kan träffa cylinderväggarna. Jag har ingen rekommendation på material dock.

Preacher sa:
Du är säker på att du har nya utgåvan med nedskuren mitt? Väldigt ovanligt att de strular.

... .

Japp, den med nedskuren mitt är det jag har.

Ytfinheten är inga större problem att få ordning på, använder jag dock ett mjukare material (typ lagerbrons) så borde det inte cylindern skadas.

När det talas om ebaykolvar i alu så är jag tveksam till kvalitén. Designen må vara simpel men jag litar inte på kinatoleranser.

Det blir säkert mindre svampigt med metall än med plast, är min gissning.

Hayes har nån plast ring på kolven för att minska slitage och / eller friktion
hayes-dominion-hydraulic-disc-brake-master-cylinder-cutaway2.jpg

Imorrn blir det till att tillverka kolvarna, frågan är också hur aluminiumkolvar i oken funkar under hög temp, plast isolerar ju hyfsat mot värme medans aluminium kommer leda värmen rakt in mot bromsvätskan.

Jag vill heller inte tappa all modulation/overall-känsla i bromsarna.

Å andra sidan, vad annars ska man göra en regnig lördag om inte tillverka onödiga saker till cykeln?

IMHO hade jag nog hoppat över att ersätta dem, det är ändå ett system som är designat att hålla värmen på ett visst ställe.
Det är ju inte hemskt mycket vätskecirkulation som sker i en sådan broms så man vill ha det så isolerat (skiva + belägg) som möjligt.

Men kör du inte många fallmeter på dina turer så lär det inte vara några egentliga bekymmer, glöm inte av ditt materialval när du åker på semester till Hafjell bara. ;)

Blir ju en del utförsåk i åre/järvsö/flottsbro. Att tillverka en aluminiumkolvar med ett ipressat, isolerande, lager är ju inte direkt raketforskning.

Vi får se hur rastlös jag är imorrn helt enkelt.

Var försiktig med tätningarna då dom lätt går sönder om du skall flytta dom till din alu kolv. Ett tips kan vara varmvatten

Följer tråden då jag har ett gäng sådana bromsar liggandes.

En kolv klar, en kvar att göra.
Kommer lägga upp en ritning lite senare,för den som vill göra egna.

Bilagor

• IMG_20181216_131004.jpg
    IMG_20181216_131004.jpg
    313.4 KB · Besök: 44
Jensen sa:
Monterat och fått fungerande funktion?

Japp, monterat i bakbromsen än så länge, med fullgod funktion, känns som mindre motstånd nu än med orginal. Imorrn kastar jag in en i frambromsen å.

Tog ett par timmar att göra den första, krävdes lite hjärngympa att komma fram till en bra bearbetningsföljd. Var länge sen jag stod vid en konventionell svarv och tillverka nåt med precision.

Toerman sa:
Jensen sa:
Monterat och fått fungerande funktion?

Japp, monterat i bakbromsen än så länge, med fullgod funktion, känns som mindre motstånd nu än med orginal. Imorrn kastar jag in en i frambromsen å.

Tog ett par timmar att göra den första, krävdes lite hjärngympa att komma fram till en bra bearbetningsföljd. Var länge sen jag stod vid en konventionell svarv och tillverka nåt med precision.

Kull bygge/modd. Arbetet är ju nästan halva grejen

Snyggt jobbat!
Har ett par guide r på posten snart.. får se om de funkar som de ska eller om de behöver samma behandling. Är dock lite fundersam kring hur aluminiumkolv mot aluminiumfoder funkar, men det kanske går bra så länge det är väl smort (vilket det borde vara). Jag hade nog bara svarvat ner befintliga som preacher föreslog. Men å andra sidan, det du gjort ser bra mycket snyggare ut!

Tror du att du kan visa på en bild var det huvudsakliga problemområdet är?

Preacher sa:

Ja, det fick bli i aluminium, kan testa göra i lagerbrons också men då måste jag införskaffa stång i vettig diameter först.

Valhalla_ sa:
Snyggt jobbat!
Har ett par guide r på posten snart.. får se.....

Det jobbiga är att jag redan "justerat" ena kolven två gånger, men tids nog kärvar de fast igen. Så för min del är orginalplasten helt utesluten.
Det huvudsakliga problemområdet är ytterdiametern, (Ø9,45 i pdfen ovan), det är 3 (4 på den nya versionen) ytor som har denna diameter och de måste slipas/svarvas ned när den svällt upp.

Så denna dimension bara växer och växer? Är det materialet som "kryper" kanske?

Vilken tur att jag råkar ha en sån här då :-D
20181217_190127.jpg

Senast ändrad:
Japp, och den ser ännu gulligare ut i verkligheten... Men den fixar alu riktigt bra och ett jobb som detta är helt perfekt.

En sak också bara, var det lätt att få på och av de gamla tätningarna utan att sabba dem? Körde du med ett sånt vanligt o-rings verktyg? (böjda nål-sak)

Kan tänka mig det. , det ligger en svarv, fräs och pelarborr på min önskelista, tror dock inte jag varit tillräckligt snäll ???.
Jepp tandläkar verktyg, den kan iofs varit skadad då jag fick den i en påse med andra begagnade delar.

Valhalla_ sa:
Så denna dimension bara växer och växer? Är det materialet som "kryper" kanske?
Vilken tur att jag råkar ha en sån här då :-D

Ja, förmodligen gillar inte den där plasten dot4/5.1, märkligt val av material för en så vital del.

Det var hyffsat lätt att ta bort tätningarna, jag använde mig av en liten plattmejsel med lätt trubbade kanter, jag blev förvånad över hur töjbara tätningarna faktiskt är, tåliga också.

Den där svarven duger nog gott till det du vill göra, så länge du har ett stickstål som är <3,6mm brett för spåren till tätningarna.

Tillbaka
Topp