Hybrid eller MTB

Hybrid eller MTB
Vitus är billigare att köpa och enklare att använda/underhålla med sin singelklinga fram och endast en växelförare/reglage.

Nya däck, 60 mm G-One Speed t.ex. är en bra uppgradeing/komplettering oavsett cykel. Om du vill att det skall rulla lätt OCH mjukt på asfalt.

Finns Sentier 29 kvar i rätt storlek eller är den redan slutsåld? Har tåget gått?

Hybrid eller MTB
Sixten Fors sa:
Vitus är billigare att köpa och enklare att använda/underhålla med sin singelklinga fram och endast en växelförare/reglage.

Nya däck, 60 mm G-One Speed t.ex. är en bra uppgradeing/komplettering oavsett cykel. Om du vill att det skall rulla lätt OCH mjukt på asfalt.

Finns Sentier 29 kvar i rätt storlek eller är den redan slutsåld? Har tåget gått?

Budgettåget verkar ha gått (stl M på wiggle), finns fortfarande att köpa på crc men då för 9799 kr: http://www.chainreactioncycles.com/...9+hardtail+bike+-+deore+1x10+2018&cat=product

Hybrid eller MTB
Sixten Fors sa:
Varför skulle Du vilja låsa gaffeln? Är det inte komfort du söker?
Antag att man "ställer sig upp och bryter" (som det heter på cykelslang) under några sekunder upp till någon halv minut eller så, för att komma över ett krön eller bara vill snabbt spurta förbi någon långsam lallare, då är det rätt så elegant att snabbt kunna låsa gaffel för att få ner mer kraft i backen och undvika onödiga kraftförluster. Den gaffel som 'inte' svampar och sjunker ihop under en sån explosiv övning har nog alldeles för högt lufttryck i sig, eller så väger cyklisten för lite eller tar i för lite...

Hybrid eller MTB
Stort tack!
Känns som att Votec är bästa val.
MEN jag tycker Cuben är grymt snygg så valet är fortfarande svårt.

Men då kommer QR axlar inte att påverka cyklingen (på asfalt, grus) nämnvärt negativt?
För om det inte spelar roll och att jag inte kommer att märka någon skillnad så kan det bli Cuben så blir vinnare trots att den är "sämre". Sen klart har vi sittställningen om den inte kommer att vara lika bra på cuben som på Votec.

Hybrid eller MTB
Forsbeard sa:
Stort tack!

Men då kommer QR axlar inte att påverka cyklingen (på asfalt, grus) nämnvärt negativt?
För om det inte spelar roll och att jag inte kommer att märka någon skillnad så kan det bli Cuben så blir vinnare trots att den är "sämre". Sen klart har vi sittställningen om den inte kommer att vara lika bra på cuben som på Votec.

Jag kör både moderna korrekta axlar och omoderna dödsaxlar och har aldrig vågat åka så hårt att det spelat nån roll.
Dödsaxlar har funkat för mig i både Alperna och i Åre.

Hybrid eller MTB
plumse sa:
Forsbeard sa:
Stort tack!

Jag kör både moderna korrekta axlar och omoderna dödsaxlar och har aldrig vågat åka så hårt att det spelat nån roll.
Dödsaxlar har funkat för mig i både Alperna och i Åre.

Tack! Och jag som mestadels bara ska köra på asfalt och grus kommer ju då klara mig hur fint som helst med QR axlar känns det som

Hybrid eller MTB
Dessutom är Cuben snyggast så jag röstar på den! :) En snygg cykel ger mer cykellust = cykelglädje & mer träning.

Hybrid eller MTB
QR är skit. Votec är bättre och mer prisvärd än Cube. Jag gillar också färgen på Cube, men det är mindre komfortabel och sämre att cykla på. 1000 kr extra för Votec är billigt. Enkelt val.

Hybrid eller MTB
Örjan Lax sa:
Antag att man "ställer sig upp och bryter" (som det heter på cykelslang) under några sekunder upp till någon halv minut eller så, för att komma över ett krön eller bara vill snabbt spurta förbi någon långsam lallare, då är det rätt så elegant att snabbt kunna låsa gaffel för att få ner mer kraft i backen och undvika onödiga kraftförluster. Den gaffel som 'inte' svampar och sjunker ihop under en sån explosiv övning har nog alldeles för högt lufttryck i sig, eller så väger cyklisten för lite eller tar i för lite...
Inte bara elegant, det är ffa mycket praktiskt att snabbt och enkelt kunna låsa/låsa upp gaffeln när det behövs.
För cykling med HT på grus + asfalt föredrar jag att så länge som möjligt ha fjädringen låst,
även i släta lopp, typ CV, men det är VÄLDIGT användbart att då snabbt och enkelt kunna öppna fjädringen.

Forsbeard sa:
då kommer QR axlar inte att påverka cyklingen (på asfalt, grus) nämnvärt negativt?
Genomgående axel fram på cyklar med skivbroms kan göra skillnad, både i teori och praktik. Men ofta mest i teorin.
Genomgående axel bak gör inte ngn som helst uppstyvande skillnad,
men det är för att cykelhandlarna skall slippa förklara varför det skiljer som "alla" cyklar med genomgående axel fram även har det bak.

/Håkan

Hybrid eller MTB
Alla nya cyklar har axlar, för att det är den STANDARD som gäller 2018.
Det är för dålig rea på en gammal och omodern Cube LTD för att det skall vara en bra affär.

Cube LTD är inte en ny cykel, jag hade en 2011 års modell Cube LTD och det är samma cykel idag. Modellen är nu utgången och det tillverkas inga Cube LTD 2018. Nya Cube 2018 har axlar https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mountainbike/hardtail/reaction/cube-reaction-pro-greennblack-2018/ boost bak och non-boost fram. Kostar 1100 EUR https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-pro-green-n-black-652329
Reaction.jpg

Votec är fortarande modernare och bättre än 2018 Cube Reaction, men Reaction är bättre än 2017 LTD.
Reaction har nu 69 grader gaffelvinkel mot tidigare LTD 70 grader, Votec har 68,5.
Reaction har fortfarande 21 mm smala fälgar på tunga Deore-nav.
Fortfarande bara 100 mm slaglängd.
Forfarande inte boost fram.
Fortfarande skitbilliga Schwalbe Active fuldäck som kostar 1/3 av däcken på Votec.
Forfarande billig Cubesadel/grepp, istället för premium Ergon.
Fortfarande 1 kg tyngre cykel än Votec.

Bilagor

• Votec_green.jpg
    Votec_green.jpg
    154.6 KB · Besök: 30
Hybrid eller MTB
Sixten Fors sa:
Alla nya cyklar har axlar, för att det är den STANDARD som gäller 2018.
Det är för dålig rea på en gammal och omodern Cube LTD för att det skall vara en bra affär.

Cube LTD är inte en ny cykel, jag hade en 2011 års modell Cube LTD och det är samma cykel idag. Modellen är nu utgången och det tillverkas inga Cube LTD 2018. Nya Cube 2018 har axlar https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mountainbike/hardtail/reaction/cube-reaction-pro-greennblack-2018/ boost bak och non-boost fram. Kostar 1100 EUR https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-pro-green-n-black-652329

Votec är fortarande modernare och bättre än 2018 Cube Reaction, men Reaction är bättre än 2017 LTD.
Reaction har nu 69 grader gaffelvinkel mot tidigare LTD 70 grader, Votec har 68,5.
Reaction har fortfarande 21 mm smala fälgar på tunga Deore-nav.
Fortfarande bara 100 mm slaglängd.
Forfarande inte boost fram.
Fortfarande skitbilliga Schwalbe Active fuldäck som kostar 1/3 av däcken på Votec.
Forfarande billig Cubesadel/grepp, istället för premium Ergon.
Fortfarande 1 kg tyngre cykel än Votec.

Återigen tack för bra info och hjälp.
Hörde med affären som säljer Cuben och den kommer landa på en hel del. 10000 kr för cykeln, 500 kr frakt plus att pedaler ska köpas till. Blir lite mycket känns det som..

Tänk om man skulle få tag i en Votec i annan färg. Den turkosa på bild var ju riktigt snygg. Finns den eller någon annan färg att hitta till samma pris tro?

Hybrid eller MTB
Du kan absolut cykla på en Votec 43 cm som finns i lager i snygga turkosa färgen.
Votec 43 cm är 2 cm kortare än Votec 47 cm. Inga problem.

Votec 43 cm är fortfarande länge än Cube LTD 47 cm :)
Hjulbas 1124 vs 1101 mm
Reach 413 vs. 409 mm

Hybrid eller MTB
Låter ju bra detta! Men hade Strl L varit ännu bättre för mig? För då överväger jag lätt att ta svart. Nu är jag väl säkerligen inne på petitesser men om jag ska köpa en cykel som (för mig) kostar väldigt mycket pengar, så vill jag ha det bästa som passar för mig.

Hybrid eller MTB
Om cykeln ser ut så här som på bilden från Votecs hemsida så överväger jag svart. Ser jäkla grym ut :)

20180413_220202.png

Antingen ger bilderna från Bikesters hemsida inte cykeln rättvisa eller så är bilden på Votecs hemsida lite arbetad med

Bilagor

• 20180413_102649.png
    20180413_102649.png
    101.4 KB · Besök: 31
Hybrid eller MTB
Forsbeard sa:
Låter ju bra detta! Men hade Strl L varit ännu bättre för mig? För då överväger jag lätt att ta svart. Nu är jag väl säkerligen inne på petitesser men om jag ska köpa en cykel som (för mig) kostar väldigt mycket pengar, så vill jag ha det bästa som passar för mig.
Omöjligt att säga om M eller L är bäst, skillnaden är inte större än att båda funkar i princip lika bra.

Min son 150 cm cyklar på en Scale M med 44 cm sadelrör och 414 mm reach + 45 mm stam.
Scale26_M.png

Alltså, du får plats med både 43 och 47 cm sadelrör under rumpan. Kortare sadelrör är trevligt när man skall gränsla cykeln, moderna cyklar har kortare sadelrör (framför allt för att dropper används).

Skillnaden i längd på cyklarna (hjulbas) är bara 2 cm. Längre cykel är stabilare i skogen, ju stökigare terräng desto längre cykel önskas, för asfalt/grusväg spelar dessa 2 cm ingen roll.

Standard styrstam på båda storlekarna är 60 mm. Avstånd sadel-till-styre blir samma genom att byta stam: 80 mm på Medium = 60 mm på Large, 60 mm på Medium = 40 mm på Large. Du kan utan problem köra mellan 40 och 80 mm stam på en Medium utan att det ser konstigt ut. Det funkar "i nödfall" att köra upp till 100 mm stam, men det flyttar tyngdpunkten mer över framhjulet vilket sällan är önskvärt i skogen. På asfalt/grusväg går det bra med 100 mm.

Katalogbilderna ovan på Votec är nog Medium.

Senast ändrad:
Hybrid eller MTB
Tack Sixten! Då funkar ju båda storlekarna bra.
Vad ska man köpa för pedaler till om det blir en Votec?

Måste fråga om en grej som jag snubblade över precis när jag kollade efter Votec.
Hittade en utställningscykel som säljs ut med kraftig rabatt. Den har några repor men står i beskrivningen att den är kontrollerad av mekaniker innan försäljning.
Det är en Sensa Living TNT.
https://www.hellorider.se/sensa-livigno-tnt-tour-29-17-inch-udstillingsmodel

Eller man ska passa sig för utställnings/democyklar? Men tänker att det borde ju nästan vara lite bättre än att köpa t.ex begagnat

Hybrid eller MTB
Forsbeard sa:
Hittade en utställningscykel som säljs ut med kraftig rabatt. Den har några repor men står i beskrivningen att den är kontrollerad av mekaniker innan försäljning.
Det är en Sensa Living TNT.
https://www.hellorider.se/sensa-livigno-tnt-tour-29-17-inch-udstillingsmodel

Eller man ska passa sig för utställnings/democyklar? Men tänker att det borde ju nästan vara lite bättre än att köpa t.ex begagnat

Jo just det, normalpris 11500 kr :)
Cykel är skit från första till sista mutter. 4400 kr är normalpris och till det priset är den inte heller prisvärd.

Vitus Nucleus 29 från Wiggle till samma pris, som du har fått tips om tidigare, KROSSAR detta missfoster till cykel.

Dessutom har säljaren extremt dåligt rykte.

Hybrid eller MTB
Köp cykeln utan tillbehör.

Angående pedaler och andra tillbehör som du troligtvis vill ha: pump, flaskhållare, flaska, nya däck (sälj de som kommer med Votec nya för 250 kr/st på Happy K&S), lite verktyg (multiverktyg, däckavkrängare, reservslang eller ventiler/vätska för slanglöst etc.), skor, hjälm, cykelbyxor med vaddering etc.

Bike24.com har störst sortiment, lättnavigerad web och bra priser. Samla ihop allt på en order och betala 10 eur i frakt.

Jag kan återkomma med lista på prisvärda och bra prylar.

Hybrid eller MTB
Sixten Fors sa:
Köp cykeln utan tillbehör.

Angående pedaler och andra tillbehör som du troligtvis vill ha: pump, flaskhållare, flaska, nya däck (sälj de som kommer med Votec nya för 250 kr/st på Happy K&S), lite verktyg (multiverktyg, däckavkrängare, reservslang eller ventiler/vätska för slanglöst etc.), skor, hjälm, cykelbyxor med vaddering etc.

Bike24.com har störst sortiment, lättnavigerad web och bra priser. Samla ihop allt på en order och betala 10 eur i frakt.

Jag kan återkomma med lista på prisvärda och bra prylar.

Tack då vet jag att jag inte ska köpa sensa cykeln.
Tar jättegärna en lista med prylar som jag kan behöva, gärna inklusive vilka pedaler jag ska ha. Hjälm har jag, fick en Giro Savant med Mips när jag fyllde år.

Angående storleken på Votec..ska jag köra på M eller L?

Hybrid eller MTB
Forsbeard sa:
Tar jättegärna en lista med prylar som jag kan behöva, gärna inklusive vilka pedaler jag ska ha. Hjälm har jag, fick en Giro Savant med Mips när jag fyllde år.

Ang Sensa. Visst, de har satt dit en XT bakväxel. Men inte aktuell modell utan förr-förr-förra modellen som jag hade på min mtb årsmodell 2003 :)

Ang storlek. Ta du en medium om du vet med dig att du vill ha en cykel som är smidig att gränsla och har lite kortare avstånd till styret. Storlek är lika mycket känsla som utseende, en del gillar mindre, andra större ramar. Sittpositionen går att anpassa så att den blir exakt lika på båda storlekarna (byta stam, 250 kr). Fråga du Votec skulle de säkert svara M.

Återkommer med lista, via PM.

Hybrid eller MTB
Sixten Fors sa:
Forsbeard sa:

Ang Sensa. Visst, de har satt dit en XT bakväxel. Men inte aktuell modell utan förr-förr-förra modellen som jag hade på min mtb årsmodell 2003 :)

Ang storlek. Ta du en medium om du vet med dig att du vill ha en cykel som är smidig att gränsla och har lite kortare avstånd till styret. Storlek är lika mycket känsla som utseende, en del gillar mindre, andra större ramar. Sittpositionen går att anpassa så att den blir exakt lika på båda storlekarna (byta stam, 250 kr). Fråga du Votec skulle de säkert svara M.

Återkommer med lista, via PM.

Stort Tack! ??
Utseendemässigt tycker jag det är snyggare med en större cykel sen är frågan om jag sitter bättre, benvärmare på en M med kortare avstånd till styret

Tillbaka
Topp