Hybrid - merida speeder t1 eller nishiki comp?

bono82

Medlem
Har verkligen fastnat i cykelträsket med min nuvarande mtb (merida matts speed) och jag gillar också lvg cykling, så jag hade tänkt byta ut min gamla centurion hybrid som är både lite för liten och så har den bara 12 vxl ;)

Står i valet o kvalet mellan cyklarna i ämnesraden, bägge kostar lika mycket (5500) men jag kan inte bestämma mig för någon (har dock inte provcyklat någon ännu).

det jag är lite fundersam över är meridans vevparti och framväxel komponenter (suntour)..

har heller inte hittat vad T1:an väger, det är ju dock ingen avgörande faktor.

Meridan:
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=855

Nishiki:
http://www.nishiki.se/index.php?page=cyklar&id=80&view=spec

Nishikin har också en salig blandning av komponenter i drivlinan. truvativ-partiet är väl helt ok, men jag har för mig att det matchas med en sunrace-kassett och en z-kedja. Vad det är för vevlager vågar jag inte ens tänka på.

Nishiki i allmänhet lägger gärna fina komponenter där det syns (ffa bakväxel), men kan vara väldigt ojämna i övrigt. Det verkar som Meridan lider av lite samma sjukdom. Man får det man betalar för, och i den prisklassen kommer det tyvärr vara kompromisser. I samma prisklass skulle jag föredra en Trek 7.2fx som är betydligt jämnare i komponenterna, utan att vara dålig nånstans (men i gengäld utan att glänsa heller). Ännu hellre kanske lägga till för en 7.3fx som har en (imho) sjukt snygg och bra ram, och bättre komponenter, men då är vi direkt uppe på 6k istället.

Kan vara värt att kasta ett öga på Scott Sportster P4 också (5295.-), men då har du en dämpare fram som lägger till lite vikt. Annars såg specarna helt ok ut.
Även Scott Sub 30 (4995.-) kan vara intressant.
Osså finns Scott Speedster 60 flatbar för 5995.-

www.scottusa.com
www.trekbikes.com

Jag har en T1, sen ett år tillbaka. cyklar en 2 mil om dagen till jobbet 3-5 dagar i veckan

cykeln har hållt bra, men original v-bromsar är kassa. jag har köpt deore-vbromsar från tyskland, mycket bättre. I övrigt så rullar den på utan annan omsorg än olja på kedjan, nya växelvajrar (efter 1 år) ny kasett och kedja (utslitet efter 8 månader)

Helt ok cykel, rostar inte mycket heller enbart någon enstaka skruv.

Mvh NIls

Sammanfattar lite respons, tack för den också :)

Racer har jag sneglat på, dock vill jag helst inte lägga ut mer än 5-6k på denna min 2:a cykel, och så är jag inte alls förtjust i bockastyre, då jag ska slänga på ett tempo/triatlon styre på den (föredrar det)

annars är det väl i princip strunt samma vilken av meridan och nishikin man tar.. har letat lite efter scott men de verkar va lite svåra att hitta i malmö/lund trakten.

Tror cykelmakar'n i lund hade den där trek 7.2 hemma faktiskt, men jag är lite osäker på den.. dels har den inte rakt styre så tempostyre blir lite jobbigt kanske, och däcken som satt på var mer åt citybike hållet..

Ska väl tilläggas att jag vill ha en hybrid så mycket åt racer-hållet det går, ska ha den i princip bara till motion..kommer troligtvis cykla kanske 8-12mil i veckan på den.

Senast redigerad av en moderator:
Var och provade Meridan nu precis, och den faller bort för den har riktigt tråkiga växelreglage, ett sånt där du har ett reglage ovanför styret och ett under.. det fixar inte jag :)

aja, resan var inte helt meningslös, hittade till slut ett billigt tempo/triathlonstyre till den kommande cykeln åtminstone.

Ska troligen prova Nishikin imorgon, hoppas inte den har samma reglage..är dock rädd för det.

finns det några hybrider i prisklassen omkring 5k som har "rapid fire" reglage (tror jag de heter)?

Tempostyre är inte att rekommendera till något annat än tempo... Det blir alldeles för vingligt, och är inte bra för kroppen att pendla med det varje dag bland andra anledningar.

rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Tempostyre är inte att rekommendera till något
> annat än tempo... Det blir alldeles för
> vingligt, och är inte bra för kroppen att pendla
> med det varje dag bland andra anledningar.

Jaså? jag har haft ett tempostyre på min gamla hybridracer (centurion super le mans) i säkert 5år och jag trivs skitbra med det, aldrig ramlat i alla fall :) tycker nästan det borde avlasta axlarna mer än att cykla med bockastyre eftersom man kan vila sina axlar på det..

samma design som det i länken, dock inget så fint ;)

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=874&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

jag pendlar inte heller med cykeln, ska ha den för motionscykling. Kanske blir en vättern runt eller något nästa år dock, vem vet.

Vila axlarna på det? det låter farligt ;-)

Däremot är det nog ingen höjdare att cykla med tempostyre i trafik, eftersom det är långt till bromsar, och svårt med snabba styrrörelser.

DrSbaitso skrev:
-------------------------------------------------------
> Vila axlarna på det? det låter farligt ;-)
>
> Däremot är det nog ingen höjdare att cykla med
> tempostyre i trafik, eftersom det är långt till
> bromsar, och svårt med snabba styrrörelser.

Hehe, kopplade det komiska nu :)

Satt och funderade på om hybrid kanske är fel cykel för mig att skaffa som 2:a cykel. Har redan en hyffsad Merida MTB som jag och en kompis brukar ta oss till b.l.a genarp, söderåser m.m och sprätta grus med.

Men nu så har jag även upptäckt att landsvägscykling är väldigt skoj, har det i huvudsak som ersättning för min tidigare motionsform utöver gymmet - löpning.

Därför gick tankarna åt racer hållet, kan ju nog vara så att om man nu lägger en 5-7k på en hybrid och sen om ett par månader har utvecklats en del och vill ha mer.. så blir det racer köp ändå.

Får nog kanske lära mig cykla med bockastyre, men givetvis monterar jag mitt tempostyre också ;)

Då kommer fler frågetecken, funkar det med en billig racer såsom Nishiki Criterium eller man måste upp i 10k klassen?

Billiga racers funkar, men mina synpunkter på nishiki kvarstår. Kanske är det ännu mer angeläget med jämnare komponenter på en racer eftersom allt är styvt och tyst, och man märker allt som inte lirar till 100%.

Återigen tycker jag att Trek har bra lägstanivå på sina komponenter på de enklare cyklarna och skulle starkt rekommendera tex en trek 1000 över en nishiki. Även här är de billiga Scottarna ganska bra specade. Jag har för mig att båda ligger precis under 8k, men det du lägger till ger väldigt mycket på cykeln som helhet. Mycket bättre ram, bra hjul, och framförallt inget smäck.

Det som händer när du gå upp i pris till nästa nivå (10-11k) är att du får tiagra istället för sora. Fler växlar, och lite mindre plast. Bättre vevparti också, men det är sällan det sitter shimano på de enklar cyklarna. Nästa steg ligger på ca 15k. Då är det 105 som gäller, och här har du i princip hamnat på tävlingsfunktion. Ramarna är styvare och lättare, hjulen är snabbare och funktionen hos komponenterna är nästan identiska med dyrare grupper. Det du sen får när du går upp härifrån är lägre vikt, och bättre respons (styvare hjul och ramar, vevarmar osv).

De billigaste cyklarna idag har ändå kolfibergafflar och är helt ok att träna och cykla motionslopp på. Men undvik det allra billigaste för där är det för mycket kompromisser.

Ok, då vet jag lite mer vad jag ska leta efter. En fundering jag har haft angående racer vs hybrid är hur lätt det är att skada fälgen på en racer, jag menar lvg cykling i all ära, men vägarna är ju inte nylagda överallt där jag bor åtminstone, och det förekommer ju en och annan lite håla..

hur känsliga är egentligen fälgarna på en racer, räcker det med ett par små bulor i vägen för att man ska sabba fälgen?

Tror jag kommer satsa på att hitta en beg. racer istället för en hybrid, känns mer rätt eftersom man redan har en mtb..så är det någon happyit i skåne som har en racer till salu är jag all ears ;)

Senast redigerad av en moderator:
Fälgarna på racer är inte känsligare än fälgarna på en hybrid. Skillnaden är att du (i allmänhet) har smalare däck på en racer, så det är väldigt viktigt att ha dem ordentligt pumpade. Men självklart ska du vara försiktig med trottoarkanter och liknande. Både för fälgens, däckens, slangens och ekrarnas skull.

Min ömma hustru köpte en Nishikihybrid när hon skulle cykla tjejvättern. Nu undrar hon varför man skall ha en hybrid, den är ju inte bra på nåt, känslig som en racer - utan dess precision, lågt växlad med få bra landsvägsväxlar utan mtb:ens styrka.

Bestäm dig, man behöver bara en standardhoj/pendlarhoj, sedan skall man bara ha kul.

Jag pendlar inte med cykel alls (för lat för att cykla till jobbet) så bästa lösningen är nog helt klart att skaffa en racer, kommer nog "växa ur" en hybrid fort känns det som. Gillar både lvg cykling och mtb cykling så då är nog enda lösningen att ha en av varje :)

får man se om man kan ta sig till tåls och vänta på en bra begagnad, eller man beger sig in till Cykelcity eller nåt nästa vecka =)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp