Hybrid ska rustas upp!

Polze

Ny medlem
Hybrid ska rustas upp!
Hej! Jag är ny här på forumet, så lika bra att börja med en kort presentation.
Jag heter Leon, 22 år och bor i Helsingborg, så, nu var det avklarat!

Nu till saken.

Jag har under en tid funderat på att köpa en ny MTB, men efter en del läsande på bland annat detta forum har jag bestämt mig för att låta det hända vid ett senare skede (under tiden jag sparar pengar) och istället bestämt mig för att fixa till den gamla hybriden jag har ståendes utanför.

Cykeln som jag kommer använda främst som transport till jobb och gym är en Monark från en del år tillbaka (vet ej årtal), men då jag tycker den ser så fruktansvärt tråkig ut vill jag piffa upp den lite.

Tanken är att jag ska lacka om både fälgar, ekrar och ram samt byta lite delar på den (beroende på skick), men då jag inte kan så mycket om cyklar startade jag denna tråd för att kunna få hjälp under loppet som jag håller på med cykeln, och kanske även lite förvarningar om vad jag ska tänka på innan jag hugger in. Jag har kollat lite i dom klistrade "mek-trådarna" och kommer ta hjälp av dessa, men hoppas på hjälp från er också.

Lite bilder på cykeln hittar ni här:
http://500px.com/Polze

Tack för att ni tog er tid att läsa!
Hälsningar
Leon

Hybrid ska rustas upp!
Välkommen Leon.
Gör rent,tvätta och smörj upp. Samtidigt så är det väl lika bra att kolla upp vad som är slitet och byta ut det...
Att måla fälgar och ekrar är bökigt och svårt att få bra och för att lyckas någorlunda med ramen så bör man plocka ner allt...ALLT.
Om man bortser från det estetiska så skulle jag nog satsa på typ slicks om man kör mest asfalt.
Så gå igenom hojjen ta dig ut till Fultema eller liknande och bygg på
Välkommen igen och fråga på, här finns alltid någon som hjälper till.

Hybrid ska rustas upp!
Tack för ditt svar MarcAd! En stor del i att jag vill rusta upp cykeln är just för att lära mig en liten del av mekandet. Jag räknar inte med att resultatet kommer bli suveränt, vad jag däremot hoppas på ar att jag lär mig något på vägen. Men angående att plocka ner allt från ramen, hur svårt är det för en "amatör" att få ihop allt igen?

Och om jag bestämmer mig för att lacka fälgar, hur blir det med bromsarna då som är "V-bromsar", och därmed använder fälgen för att bromsa?^^ Kommer bromsförmågan att försämras, gnisslande ljud kanske?

Hybrid ska rustas upp!
Ingenting är svårt med cyklar, däremot kan det vara tålamodsprövande.
skaffa en sådan här:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Cykelhandbok-73590/

Måla inte bromsytan det håller inte, antingen slipas den av eller så tar bromsarna dåligt.
Hade en polare som målade färg på bromsytan och var ivrig att testa bromsarna innan det torkat ordentligt...Just då va det bra bett i bromsarna...flög över styret och bröt handleden, tro det va sista gången han cyklade

Hybrid ska rustas upp!
Ta av skärmarna så har du en MTB, alternativt skaffa riktiga skärmar, pakethållare och smalare däck så har du en praktisk hybrid för asfaltscykling.

Men hur som, börja med att göra rent, smörja upp och ställ in växlar och bromsar ordentligt. När du är klar har du redan lärt dig massor.

Hybrid ska rustas upp!
+1 på det övriga skrivit ovan. Föreslår att du bygger ihop den som du vill ha den så att den är i bra skick men utan ytfinish. Sen är det enkelt att plocka isär, lacka och dona när man vet hur man vill ha det och att det fungerar. Går på nolltid att sätta ihop igen när man har gjort det tidigare. Trist att måla delar som kanske visar sig vara obrukbara vid en efterföljande inspektion. Lycka till.

Hybrid ska rustas upp!
För det kosmetiska så gör det stor skillnad att ta bort skärmarna, sätta sadeln horisontellt och trycka ned styrstammen ganska mycket.

Hybrid ska rustas upp!
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> För det kosmetiska så gör det stor skillnad att
> ta bort skärmarna

Eftersom cykeln främst ska användas för transport till jobb så är det smart att låta eventuella skärmar sitta kvar.

Hybrid ska rustas upp!
Byt också alla wirar och höljen, både till växel och bromsar! Göra att växlingen fungerar mkt bättre. Gör växeljustering efteråt enligt guiderna på happys läsvärt. Dina växlar och bromsar kommer känns mkt bättre efteråt.

Tyvärr har jag erfarenhet av att Biltema wirar rostar, Clas Ohlson har billiga Shimano-set som fungerar bra.

denna guide om verktyg är inte dum även om bilderna saknas numer:
http://happymtb.org/2006/03/13/happys-guide-till-verktygsladan/

/Andreas

Hybrid ska rustas upp!
Tack för alla bra svar. Ska ta vara på dem så gott jag kan!

Jag var iväg på biblioteket och lånade en bok om underhåll och reperation av cyklar, Tänkte att jag skulle läsa lite innan jag sätter fart på det hela.

Angående bromsar så har jag nu upptäckt att jag inte hade V-broms. Kantileverbromsar är det som sitter på cykeln. Hade gärna velat byta till V-broms istället, men tänkte höra här först om det är något större ingrepp eller om det bara är att köra på?

Blev även sugen på att byta däck, men det är ju en hel djungel! Hur vet jag vad som passar?
Kollade på något i stil med http://www.rosebikes.se/artikel/continental-road-bike-tyre-grand-prix/aid:314149 eller http://www.rosebikes.se/artikel/vittoria-road-bike-tyre-rubino/aid:409661

Återigen tack för all hjälp!

Hälsningar
Leon

Hybrid ska rustas upp!
Läs på sidan av dina befintliga däck. Antagligen är det 26 tum och då blir det Continentaldäcket du ska ha, 26x11/8"(MTB). Det ska finnas någon fin omvandlingstabell här nånstans. Någon som vet?

Hybrid ska rustas upp!
1 och 1/8 tum breda enligt det logiska amerikanska systemet... Ett vanligt mtb-däck brukar ligga nånstans mellan 2 och 2,5 tum (ungefär). Dom här är med andra ord ganska smala.

Hybrid ska rustas upp!
Den ser bra ut. Tänderna på dreven är inte så våldsamt nötta så de kan du använda. Som sagt plocka loss och isär drivlinan och kolla i vilket skick lagren är i.

Tillbaka
Topp