Hybridcykel 7-8k

Robin93

Medlem
Hybridcykel 7-8k
Min förra hybridcykel (White SC Comp) blev i höstas stulen så nu är tiden kommen för att införskaffa en ny. Väldigt novis på de tekniska bitarna, vet bara hur väl jag uppskattade hybridcykeln i dess enkelhet och mångsidighet. Min White började dock gneka väldigt mycket från pedalhuset(?) efter 1-års servicen hos dem. Strax därpå blev den stulen.
Tanken är att börja cykelpendla mer med den i arbetet, även året om för första gången, samt ta sig ut på några helgturer nu och då under sommaren (cirka 4-5 mil t/r). Mina tankar kring vad cykeln bör uppfylla samt kriterier ser ut som följande:

- Budget 7-8k. Tillbehör som skärmar samt pakethållare får gärna rymmas inom den ramen, även fast jag ser det som mer osannolikt.
- Jag är 191 cm lång.
- Hybridcykel, odämpad framgaffel.
- Möjlighet att sätta dit vinterdäck för vintern. Dock ingen koll vilka mått på ram/gaffel jag bör ta till hänsyn där.

Googlat runt lite samt gått genom många sidor här och landar väl på modeller likt dessa:

Specialized Sirrus X 2.0 (ej i lager i min ramstorlek, vilket nog gör att den går bort då jag vill införskaffa cykeln rätt snart).
Crescent Atto
Cannondale Quick 5
Nishiki Pro SLD (väl över budget, kanske runt samma specar som de ovan nämnda?)

Hybridcykel 7-8k
Ska du cykla så pass mycket är det kanske värt att spendera lite mer. Hydraulisk skivbroms är ju bra också för året runt-cykling. Av de som du listat skulle jag ha valt Specialized, nu när den inte finns så väljer jag Nishikin. Lite bättre komponenter och lite lättare vilket är trevligt.

Om cykeln börjar gneka direkt i samband med service så känns det ju som något blivit fel där? Då skulle jag gått tillbaka och bett dom lösa det.

Tillbaka
Topp