Hybridcykel 7-8k
Min förra hybridcykel (White SC Comp) blev i höstas stulen så nu är tiden kommen för att införskaffa en ny. Väldigt novis på de tekniska bitarna, vet bara hur väl jag uppskattade hybridcykeln i dess enkelhet och mångsidighet. Min White började dock gneka väldigt mycket från pedalhuset(?) efter 1-års servicen hos dem. Strax därpå blev den stulen.
Tanken är att börja cykelpendla mer med den i arbetet, även året om för första gången, samt ta sig ut på några helgturer nu och då under sommaren (cirka 4-5 mil t/r). Mina tankar kring vad cykeln bör uppfylla samt kriterier ser ut som följande:
- Budget 7-8k. Tillbehör som skärmar samt pakethållare får gärna rymmas inom den ramen, även fast jag ser det som mer osannolikt.
- Jag är 191 cm lång.
- Hybridcykel, odämpad framgaffel.
- Möjlighet att sätta dit vinterdäck för vintern. Dock ingen koll vilka mått på ram/gaffel jag bör ta till hänsyn där.
Googlat runt lite samt gått genom många sidor här och landar väl på modeller likt dessa:
Specialized Sirrus X 2.0 (ej i lager i min ramstorlek, vilket nog gör att den går bort då jag vill införskaffa cykeln rätt snart).
Crescent Atto
Cannondale Quick 5
Nishiki Pro SLD (väl över budget, kanske runt samma specar som de ovan nämnda?)
Tanken är att börja cykelpendla mer med den i arbetet, även året om för första gången, samt ta sig ut på några helgturer nu och då under sommaren (cirka 4-5 mil t/r). Mina tankar kring vad cykeln bör uppfylla samt kriterier ser ut som följande:
- Budget 7-8k. Tillbehör som skärmar samt pakethållare får gärna rymmas inom den ramen, även fast jag ser det som mer osannolikt.
- Jag är 191 cm lång.
- Hybridcykel, odämpad framgaffel.
- Möjlighet att sätta dit vinterdäck för vintern. Dock ingen koll vilka mått på ram/gaffel jag bör ta till hänsyn där.
Googlat runt lite samt gått genom många sidor här och landar väl på modeller likt dessa:
Specialized Sirrus X 2.0 (ej i lager i min ramstorlek, vilket nog gör att den går bort då jag vill införskaffa cykeln rätt snart).
Crescent Atto
Cannondale Quick 5
Nishiki Pro SLD (väl över budget, kanske runt samma specar som de ovan nämnda?)