Hybridcykel?

• Trådstartare Trådstartare Eddie
  • Start datum Start datum
E

Eddie

Guest
Hybridcykel?
Halloj!

Detta är visserligen ett MTB-forum men jag antar att någon kan hjälpa mig ändå. :-)
För ett par månader sedan blev min Monark sportcykel (kampanjmodell med Acera där
bak och kanske Deore där fram? minns faktiskt inte riktigt...jaja, skratta ni bara,
cykelnarkomaner, hehe ;-) ... Nu ska försäkringsbolaget hjälpa mig att ersätta den,
upp till 6000 kr (vilket var ordinarie pris för 2½ år sedan, jag gav dessutom bara
3995 eftersom den var nedsatt, så jag har haft väldigt mycket tur i det här fallet...
kvittot hade jag dessutom lyckats slarva bort och det enda jag hade var ett foto på cykeln).

Har nu varit runt till tre olika butiker i Linköping - båda Bertil Andersson samt Nellborgs.
På BA inne i stan hade de de nya Crescent-modellerna (Logic-serien, kolla crescent.se), samt
ett ex av den förra Logic LTC 800 (vit och orange, kan beskådas här: http://www.blocket.se/view/5908912.htm)
vars ordinariepris ligger på 5995:- enligt BA. Denna har Shimano Sora, vilket jag läst
både bra och dåligt om... Fanns även en Crescent med Nexave navväxel samt Acera där bak.
Skum kombination eller? Verkar lite bökigt.

På Nellborgs fick jag testa en Nishiki för 5500:-, men den känner jag mig inte helt
sugen på. Och idag besökte jag även Bertil Andersson i Johannelund. Killen där sa
att Monark och Crescent hör till de lite billigare märkena och rekommenderade en
Scott för 6500:- (vilket innebär en högre slutkostnad för mig). De hade även en
LTC 800 (vit och orange) och han sa att han nog kunde tänka sig en sån själv, trots
allt (om det var det klassiska försäljningsknepet eller om han var ärlig vet jag inte).

Jag ska alltså främst ha cykeln till landsvägskörning i bra väder (inte cykla till jobbet
varenda dag året runt...det har jag den skottsäkra militärcykeln till :-).

Och detta med fjädrad framgaffel på så pass billiga cyklar...är det något man ska undvika?

Om någon kunde ge mig ett och annat råd vore jag tacksam. :-)

Mvh
Eddie

Hybridcykel?
Eddie skrev:
-------------------------------------------------------
> Halloj!
>
//klipp//
> Jag ska alltså främst ha cykeln till
> landsvägskörning i bra väder (inte cykla till
> jobbet
> varenda dag året runt...det har jag den skottsäkra
> militärcykeln till :-).
>
> Och detta med fjädrad framgaffel på så pass
> billiga cyklar...är det något man ska undvika?
>
> Mvh
> Eddie

men om den bara kommer att köra på asfalt och i bättre väder... varför inte en racer? eller planerar du att ändå köra stadstrafik med den?

Hybridcykel?
>men om den bara kommer att köra på asfalt och i bättre väder... varför inte en racer? eller planerar du att >ändå köra stadstrafik med den?

Jo, den kommer nog användas som rent transportmedel nån gång ibland. Och jag vill nog helst ha en hybrid
så att jag inte blir så "låst". Föredrar också att sitta mer upprätt. Hade som sagt en hybrid i 2½ år och
var mycket nöjd med den.

Har som sagt ett par olika på g som känns intressanta, t ex Crescent LTC 800, men det är svårt att välja.

Hybridcykel?
Vad var det för fel på Nishikin då?
Köpte en Nishiki Comp hybrid till tjejen.
Tyckte den var grymt skön.
Hade jag velat ha en hybrid hade jag lätt kollat på en sån! ;)

//Henk

Hybridcykel?
> Vad var det för fel på Nishikin då?
> Köpte en Nishiki Comp hybrid till tjejen.

Minns inte exakt vilken modell det var, men den kostade 5500:- ungefär.
Det var mest utseendet...tyckte inte den såg så gedigen ut.

Ska snacka med en väldigt erfaren cykelreparatör/handlare imorgon, med 52
år i branschen. Han kan nog ge mig ett och annat råd.

Hybridcykel?
Ok, nu står det mellan Crescent LTC 700 (dämpad framgaffel och sadelstolpe, underbar att åka på) och Scott Sub 20 (ingen dämpning...inte ens stöd på den som standard...men mycket hög kvalitet). En cykelhandlare säger att Scott alltid är ett bättre köp, en annan säger att han snackar skit. Försäljare är alltid svåra att lita på.

Hybridcykel?
Samma pris och Deore-växlar på båda. Frågade en cykelhandlare vilken han skulle välja, men han kunde inte säga. Det är en ren smaksak. Svårt val.

Hybridcykel?
Enligt mig så är scott mer exlusive än Crescent. Crescent känns mer för stora massan (svensoncykel).
Men jag har även märkt att vissa varuhus säljer Scott billigt idag, så snart är det väl också en medelcykel.

Skall ni bara köra i stan så behöver ni inte dämpning.

Hybridcykel?
Jag ska köra på landsvägar och kanske en och annan skogsväg (dock inte terräng).

Gillar dämpningen på Crescenten...man kan ställa hårdheten på den, samt även låsa den helt
och hållet.

Det märks att Scott riktar sig mer till seriösa sportcyklister än Crescent, imagemässigt,
men den påstådda kvalitetsskillnaden är jag tveksam till. Prismässigt var det ingen skillnad
så vitt jag såg (den billigaste de hade låg på 4000), dock hade Scott några dyrare modeller
som saknar motsvarighet hos Crescent.

Man får mer med LTC 700, såsom dämpning, stöd och bar-ends. Nu kostar ju inte stöd och bar-ends
så mycket om man går till Biltema...

Hybridcykel?
Crescent LTC 700 blev det. Perfa. Verkligen bra drag i den (ok, jag cyklar på en militärcykel annars, hehe). Och allmänt skön.

Tillbaka
Topp