Hydraliska skivbromsar, vad ska man köpa?

nils

Medlem
Jag är sugen på att skaffa skivbromsar, men har csn budget. Vilka bra och billiga alternativ finns det? Är det hayes som gäller?

Magura Julie is the shit.
Väldigt billiga och väldigt bra enligt mig.

Så länge du inte kör i brantare terräng än Åre så ska dessa funka.
Körde mina en hel vecka i ÅMM utan de minsta problem ,mer än en avbruten bromsslang,
vilket man inte kan klandra Magura för.

Dessutom är dom enligt mig snygga, och har riktigt bra känsla. Kanske inte världens bästa bromskraft, men för svensk åkning funkar dom super.

Edit: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9451

Senast redigerad av en moderator:
Är det någon som haft magura-bromsar (räknar bort den ypperligt bra HS-serien här!) och inte haft läckageproblem? Har haft både Clara och Gustav M under längre tid med mindre önskvärd kvalité... Likaså har de flesta jag talat med inte upplevt annat än läckage, svampighet och bristfällighet (detta trots 5 års anti-läckage garanti?) ...Jag rekommenderar starkt Hope Mono Mini, rimlig vikt - riktigt suverän bromsverkan i alla väder och bromsbelägg som håller till jordens ände och lite till. Hope M4 bromsen ligger någon femhundring över i pris men väljer du denna så tänk på vad du gör - bromsverkan är helt vansinnig och kan för XC och liknande bli mer än man önskar :-)

Good luck and don't join the brake people! (Parodi på Magura's slogan!)

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som haft magura-bromsar (räknar bort
> den ypperligt bra HS-serien här!) och inte haft
> läckageproblem? Har haft både Clara och Gustav M
> under längre tid med mindre önskvärd kvalité...
> Likaså har de flesta jag talat med inte upplevt
> annat än läckage, svampighet och bristfällighet
> (detta trots 5 års anti-läckage garanti?) ...Jag
> rekommenderar starkt Hope Mono Mini, rimlig vikt -
> riktigt suverän bromsverkan i alla väder och
> bromsbelägg som håller till jordens ände och lite
> till. Hope M4 bromsen ligger någon femhundring
> över i pris men väljer du denna så tänk på vad du
> gör - bromsverkan är helt vansinnig och kan för XC
> och liknande bli mer än man önskar :-)

Svampighet: Det märks att du aldrig provat de nya Magura Julie-bromsarna.
Svampighet finns inte i dessa bromsar. Konstigt nog. Jämförde med Louise och
tycker de var märkbart mer svampiga.
Trots luft i systemet så var känslan fortfarande den samma.
Har för mig att de flesta Magurabromsarna fick sig ett lyft under -04.
Hört mycket skit om de gamla Magurabromsarna, men hört väldigt få (troligtvis ingen)
som klagat på de nyare årsmodellerna (-04 -> frammåt).

Att välja Hope när man har kass ekonomi låter ju så där lagom smart.
Det finns betydligt billigare alternativ. (Se Avid, Shomano m.fl)

Läckage: Jao, det kan man säga ;o) Dock var det som sagt inte Maguras fel..
DSCF0217.JPG

Shimanos Deorebromsar är också otroligt prisvärda. Vet inte någon som haft stora problem med dem egentligen, däremot vet jag att de klarar sig finfint även för extremare alputflyter till och med med 160mm-skivor utan att överhettas.

Det är nog vad jag skulle köpa om jag skulle köpa billiga hydrauliska bromsar.

Rekommenderar inte Hope bromsar alls om du ens tänkt tanken att åka ner till alperna någon gång. Har själv både Hope Mini och Hope Mono M4, för ren skogskörning är det fina bromsar som funkar bra. Välj broms efter användningsbehovet. Annars skulle jag rekommendera Shimano LX, XT eller Saint, säkra kort alla tre.

/Leo

Såg några på köp o sälj som hette XSIV DBH8 700spänn, utan skivor dock men annars kompletta. Kan inte hitta märket någonstans

nils skrev:
> Såg några på köp o sälj som hette XSIV DBH8
> 700spänn, utan skivor dock men annars kompletta.
> Kan inte hitta märket någonstans
XSIV är samma bromsar som Grimeca. Jag har haft ett par XSIV som funkade utmärkt i två år tills dom en dag bestämde sig för att börja kärva och sen var i princip omöjliga att få ordning på. Jag skulle inte rekommendera dom som ett begagnatköp, då det dessutom är ett ganska litet varumärke.

Eric och Jomper ger bra råd. Shimano Deore funkar fint, och Magura Julie använder dessutom snäll olja.Både Shimano och Jaguarverken(Magura) är bra på service och reservdelar.

jomper skrev:
> Shimanos Deorebromsar är också otroligt prisvärda.
> Vet inte någon som haft stora problem med dem
> egentligen, däremot vet jag att de klarar sig
> finfint även för extremare alputflyter till och
> med med 160mm-skivor utan att överhettas.

Jag kan ju fylla på här eftersom (bland annat) jag ligger bakom denna observation. Jag har kört Deore 555 (samma lika som nyare 556) sen -03 och avverkat många höjdmeter i både Verbier och Åre med dem. Även med minsta 160mm skivorna klarar de jobbet (att stanna fläsklasset) utan överhettningar, tappad bromsverkan eller andra dumheter även under rätt så hårda förhållanden. Om man är petig så är modulationen inte bäst (men fullt acceptabel) och bromskraften lämnar lite att önska (med 160mm skivor) under långa utförskörningar men för all cykling du hittar i Sverige räcker det.
Mina har ännu inte behövt någon form av service, har bara bytt belägg och kört.Jag har iofs luftat frambromsen men det var på grund av byte av slang i samband med gaffelbyte. På tal om beläggen, första uppsättningen höll från juni -03 till hösten -04 med cykling året runt inklusive en vecka i Verbier och en vecka i Åre...

Har funnits för 1400:-/paret på CRC men jag hittar dem inte nu...

Markus F skrev:
> XSIV är samma bromsar som Grimeca.

Som i sin tur är väääldigt lika Shimano XT 755.
Även jag har haft dessa XSIV bromsar. Funkade utmärkt under de två åren jag hade dem, fin modulation och hyfsad kraft. De organiska beläggen sög men det löste sig med ett byte till Shimanos sintrade passande just gamla XT 755.

*micke* skrev:
> Markus F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > XSIV är samma bromsar som Grimeca.
>
> Som i sin tur är väääldigt lika Shimano XT 755.
> Även jag har haft dessa XSIV bromsar. Funkade
> utmärkt under de två åren jag hade dem, fin
> modulation och hyfsad kraft. De organiska beläggen
> sög men det löste sig med ett byte till Shimanos
> sintrade passande just gamla XT 755.

Jag fick förklarat för mig att Shimano köpte Grimecas patent och bytte till mineralolja eftersom man inte får använda DOT-vätska i Japan. Det är samma broms som XTs gamla fyrkolvsok.

Senast redigerad av en moderator:
Jag rekommenderar Hayes HFX 9 xc, mest för att jag tycker de är grumt sköna och att de är relativt billiga. Har själv två par.
De sitter så fint i mina händer på nåt sätt. Handtagen är väldigt sköna och det tycker åtminstonde jag gör rätt mycket för hur en broms känns.Nu har jag iofs väldigt små händer...
Bromsar också bra och med god modulation.

Hur elak går det att vara mot Hayes HFX9 XC? De sitter sådana me 6" skivor på min cykel. Jag börjar bli sugen på att ta med cykeln till något berg. Kommer de att ge upp snabbt där eller går det att lita på dem för några dagars inte allt för tokvilt nerförsåka i t ex Åre? Isof chansar jag inte och byter ut dem innan.
Oscar

nils skrev:
> vad är modulation?

Hur lätt det där att "justera" bromskraften efter det man behöver för tillfället.
Förmågan att bromsa lagom hårt.
Om en broms är antingen av eller på har den dålig modulation.

jomper skrev:
> Oscar, det är inga som helst problem att köra med
> de bromsarna du har. Kör hårt.

Tack för lugnande besked, för plånkan alltså:-)

mytomspunnen skrev:
> Jag rekommenderar Hayes HFX 9 xc, mest för att jag
> tycker de är grumt sköna och att de är relativt
> billiga.
Och bara för att illustrera hur annorlunda bromsar kan upplevas, så kan jag säga att just dom bromsarna tyckte jag var stumma och väldigt på/av i känslan och att handtagen kändes för stora. Jag sålde dom dyrt till någon lättlurad ;-)

Markus F skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag rekommenderar Hayes HFX 9 xc, mest för att
> jag
> > tycker de är grumt sköna och att de är relativt
> > billiga.
> Och bara för att illustrera hur annorlunda bromsar
> kan upplevas, så kan jag säga att just dom
> bromsarna tyckte jag var stumma och väldigt på/av
> i känslan och att handtagen kändes för stora. Jag
> sålde dom dyrt till någon lättlurad ;-)

Som heter Erik eller?=)

Fjärdebrunn skrev:
> Hur elak går det att vara mot Hayes HFX9 XC? De
> sitter sådana me 6" skivor på min cykel. Jag
> börjar bli sugen på att ta med cykeln till något
> berg. Kommer de att ge upp snabbt där eller går
> det att lita på dem för några dagars inte allt för
> tokvilt nerförsåka i t ex Åre? Isof chansar jag
> inte och byter ut dem innan.
> Oscar

Sök efter Dr. Spokes inlägg från efter Åre nån gång. Dom hade bytt packningar i 30+ Hayes bromsar som hade gett upp där.

Anton O skrev:
> Sök efter Dr. Spokes inlägg från efter Åre nån
> gång. Dom hade bytt packningar i 30+ Hayes bromsar
> som hade gett upp där.

Tur man är en poser-wannabee! ;)

Antal haverier ju delvis beropå att majoriteten i Åre kör med Hayes?!

Bättre att köpa lite för stora än lite för små tycker jag ..
Köpre mina hydrauliska Hayes HFX 9 HD. då klarar man sig ett tag . samtidigt så vart det bara några spänn dyrare än andra mindre bromsar

ska sägas att hfx9 XC och HD är exakt samma broms bara färgen skilljer, så om man har XC och vill ha HD köper man 203mm skiva o adapter så har man HD...

Hej, vill bara berätta om mina Hope som inte hade några problem med 4 veckor i alperna. Förutom att de gamla M4:orna tjuter lite ibland (OK, nästan jämt) funkade de bra för DH i alperna. Mina Ti6-pot funkade ännu bättre. Ligger du och bromsar i 15 minuter så kokar alla bromsar oavsett om de heter hope, hayes eller magura. Men: själva poängen med DH (som jag körde) är ju inte att man ska bromsa så det kanske ställs andra krav när man kör XC/AM i alperna.

orsaken till att Dr spoke inte mekade så många andra märken än hayes är väl att de bara har reservdelar till hayes och därmed ej tog i andra märken med tång (egen erfarenhet, dock från 2004)

Bromsar FARTENS största fiende. eller kanske nån tall också beror på vart man cyklar..
Jag saknar adaptern till bromsarna . Sen ska jag iväg till nå berg o testa vad de går för..
det går även att byta bromsvätska så kan man höja kokpunkten ytteligare en anning ..
Vi kör med AP bromsar runt om på rallybilen hade svampig broms med quarker sta´te .. sen bytte vi till Castrol Wp nånting sån bromsvätska som används i WRC Fordarna o då vart det kalas broms..
Det kanske går att göra liknande . Beror på sen om packningarna o sånt tål värsting brómsvätskan..

Hope mini och m4 verkar inte så bra. Bromsverkan är inte alls vansinnig (om man nu menar att den är vansinnigt hög, som någon skrev ovan. Snarare är den medelmåttig/strax under. Det framgår av värdena i det här testet:

http://terrengsykkel.no/?1287

Dessutom är de ganska dyra.

Jag hade satsat på magura julie eller hayes hfx-9, de verkar ge mycket för pengarna. Eller, som många sagt ovan, köp bara en frambroms som kanske är lite dyrare/bättre och skaffa bakbroms senare. Frambromsen är viktigast, som bekant...

MVH /Henrik

Som sagt, håller med Mats412, kör man "ren" downhill nerför - oavsett var - så bromsar man så lite som möjligt för att hålla farten uppe. Även Steve Peat klarade sig utmärkt med gamla Hope Mini av just den anledningen. ;-) Åker man däremot till alperna för att cykla på stigar, långa stigar nerför, så kokar de flesta Hope bromsarna. Och faktiskt, så funkar Shimano och Hayes bättre under sådana extrema förhållanden när man bromsar en kvart i ett sträck. Det har jag sett med mina egna ögon på plats... :-)

/Leo

Tillbaka
Topp