Hydraulisk broms fastnar... Salt...

tobiascyklar

Aktiv medlem
Hej,

lyckas aldrig få mina bromsar att hålla en hel vinter. Underhåller inte, ingenstans att vara enkelt.

Nu kärvar bakbromsen: pistongen åker inte in utan ligger på hårt efter varje bromsning så jag måste stanna och lossa genom att vicka på hjulet.

I helgen masserade jag pistongen och tvättade ok och pistong så gott jag kunde - mycket tvätt och massage blev det. Måndag ok, idag tokkärvar den igen.

Finns ngt mer att göra eller bara att byta?

Brukar bli byte varje säsong för mig :-(

(för att inte tala om drivlinan - borde bytt kedjan tidigare.. Var ju drägligt utomhusmekarväder i helgen för första gången...)

tobiascyklar sa:
Hej,

lyckas aldrig få mina bromsar att hålla en hel vinter. Underhåller inte, ingenstans att vara enkelt.

Nu kärvar bakbromsen: pistongen åker inte in utan ligger på hårt efter varje bromsning så jag måste stanna och lossa genom att vicka på hjulet.

I helgen masserade jag pistongen och tvättade ok och pistong så gott jag kunde - mycket tvätt och massage blev det. Måndag ok, idag tokkärvar den igen.

(för att inte tala om drivlinan - borde bytt kedjan tidigare.. Var ju drägligt utomhusmekarväder i helgen för första gången...)

Du får inte säga sådant. Hydrauliska skivbromsar går aldrig sönder och fungerar alltid helt perfekt.

På happy.

Bengt-re sa:
tobiascyklar sa:
Hej,

Du får inte säga sådant. Hydrauliska skivbromsar går aldrig sönder och fungerar alltid helt perfekt.

På happy.
Jag har exakt samma problem, youtubade park tools "How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104" och satte igång, men det hjälpte inte. För att strö ytterligare salt på såren klagade frun på frambromsen på sin damcykel, jag gick ut och fixade till den på 5 minuter så den tog perfekt. Ännu en hoj med hydrauliska skivbromsar är i färd med att skeppas till mig och jag undrar om jag inte borde ha lyssnat på Jan Heine ändå:
https://janheine.wordpress.com/2018/07/12/myth-12-disc-brakes-work-better-than-rim-brakes/

Ta bort klotsarna tryck försiktigt ut kolvarna lite genom att trycka på bromsen. För rent och spreja med 5-56 på kolvarna. Tryck in och ut kolvarna tills de går lätt.

Jag har lyckats få liv i ett bromsok där kolvarna kärvade.

Jag hade egentligen inga större problem med mina BB7 som jag hade i flera år, mer än att de behövde justeras för jämnan och att känslan var alldeles vansinnigt kass. Och att de skrek som kalkoner oavsett väder. Och att gummitutorna torkade ihop och sprack.
Åtminstone behöver man inte lufta och slabba..

tobiascyklar sa:
Valhalla_ sa:
Du behöver avid bb7

Hard faktiskt dom på en annan cykel. De ärjade ihop totalt förra vintern.fick köpa ny. Inget gick att gänga ur. Aluminiet gick sönder

Efter Emmers kommentar anade jag att bb7 nog skulle fungera ungefär så för dig. Tar tillbaka att du behöver bb7. Du behöver ta dig i kragen och ta hand om dina prylar, det är vad du behöver. Dina prylar skulle bli överlyckliga :-)

Senast ändrad:
Om du vill övergå till mekaniska skivbtomsar brukar Trp spyre vara mer poppis än Avid bb. Jag har bara kört med mina på sommaren dock. På penflarcykeln/vintern kör jag med shimano deore hydrauliska. Båda deore skriker nu i slutet på vintern som 17 vid bromsning, åtminstonde den ena läcker bromsolja på beläggen, mkt irriterande. De är två sop-salt vintrar gamla.

Murdock sa:
Bengt-re sa:
tobiascyklar sa:
Hej,

På happy.
Jag har exakt samma problem, youtubade park tools "How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104" och satte igång, men det hjälpte inte. För att strö ytterligare salt på såren klagade frun på frambromsen på sin damcykel, jag gick ut och fixade till den på 5 minuter så den tog perfekt. Ännu en hoj med hydrauliska skivbromsar är i färd med att skeppas till mig och jag undrar om jag inte borde ha lyssnat på Jan Heine ändå:
https://janheine.wordpress.com/2018/07/12/myth-12-disc-brakes-work-better-than-rim-brakes/

Tack! Moraliskt stöd:-)

izar sa:
Ta bort klotsarna tryck försiktigt ut kolvarna lite genom att trycka på bromsen. För rent och spreja med 5-56 på kolvarna. Tryck in och ut kolvarna tills de går lätt.

Jag har lyckats få liv i ett bromsok där kolvarna kärvade.

Tack!

Körde inte 5-56. Brukar ju vara ett mirakelmedel. Ska testa.

En fråga: givet att jag har mycket begränsade underhållsmöjligheter på vintern, vad kan jag göra för att hjälpa bromsar litet grand? Skölja? Med typ vattenkanna, i minusgrader... Känns inte klockrent. Men vad i så fall?

Jag körde massering med hydralisk olja på mina när dom började fastna och hålla på nångång i Dec. Tops och trycka ut kolvarna så långt jag vågade. Har funkat bra sen dess. Peppar peppar. Sköljer också med vatten så ofta det går, men jag kan ta in den i Tvättstugan och värma upp sig emellanåt. Kan du inte det och det är konstant minus ute så vettefan och det är klockrent att skölja med vatten...

Tommy N sa:
Jag körde massering med hydralisk olja på mina när dom började fastna och hålla på nångång i Dec. Tops och trycka ut kolvarna så långt jag vågade. Har funkat bra sen dess. Peppar peppar. Sköljer också med vatten så ofta det går, men jag kan ta in den i Tvättstugan och värma upp sig emellanåt. Kan du inte det och det är konstant minus ute så vettefan och det är klockrent att skölja med vatten...
Finns väl inte så mycket annat än vatten att nyttja som skivbromsar tål, så man får väl spola av innan man drar iväg istället för efter...
Edit: Eller se till att passa på de dagar med tö som inträffar lite då och då (beroende på var man bor).

Senast ändrad:
Förvisso håller jag till i Skåne, vars vintrar nuförtiden är mer höstlika...

På min pendlare använder jag Shimanos BR-RS505 hydrauliska bromsar (givetvis ihop med dom fula, jättestora reglagen) och dessa har under dom 2 senaste vintrarna fungerat hela utan problem. Spolar av cykeln efter varje tur om det är blött/slask ute och en gång i veckan är det stortvätt. Torkar av och smörjer kedjan varje dag om väderleken kräver det, men just bromsarna ägnar jag aldrig någon uppmärksamhet mer än att byta belägg/skivor när det behövs.

På min förra pendlare hade jag TRP Spyre ok och justeringen på dom började krångla efter en vinter, i övrigt samma underhåll som på nuvarande pendlare.

Har jag tur eller handlar det om att övriga forumiter är utsatta för en mer krävande väderlek?

Ägde en CX med Shimano BR-RS775. Kolvarna kärvade efter en halv säsong i saltet. Gick tillbaka till min LBS som konstaterade att det var lika bra att byta oken. (gick på garantin)

Sen blev den snodd. Nog lika bra det.

Kör BB7:or nu och ger oken en dusch 5-56 då och då. Funkat bra i 2 år nu.

JohanSkane sa:

På min pendlare använder jag Shimanos BR-RS505 hydrauliska bromsar (givetvis ihop med dom fula, jättestora reglagen) och dessa har under dom 2 senaste vintrarna fungerat hela utan problem. Spolar av cykeln efter varje tur om det är blött/slask ute och en gång i veckan är det stortvätt. Torkar av och smörjer kedjan varje dag om väderleken kräver det, men just bromsarna ägnar jag aldrig någon uppmärksamhet mer än att byta belägg/skivor när det behövs.

På min förra pendlare hade jag TRP Spyre ok och justeringen på dom började krångla efter en vinter, i övrigt samma underhåll som på nuvarande pendlare.

Har jag tur eller handlar det om att övriga forumiter är utsatta för en mer krävande väderlek?

Funderar också på om jag har tur eller om det är något annat. Nu är det förstås inte förrän på senare år jag kan räkna antalet cyklade mil per år i hundratal snarare än tiotal, men har aldrig upplevt några direkta problem med några av mina bromsar. Skivor eller ej, och alldeles oavsett om de är hydrauliska eller mekaniska. Lite gnälliga skivor ibland när det är fuktigt väglag såklart, men det är också allt.

Min historia: Körde på BB7 i kanske sex år. Lite halvdålig bromsverkan och en del gnissel men funkade och krävde lite underhåll. Sen Hy/rd i tre år. Bättre känsla och jag kan inte minnas i stort sett något underhåll. Den cykeln gick ju i bitar i somras och den nya kom med Shimano rs805. Velade lite om byta tillbaka till hy/rd men helhydrauliskt var lite trevligare. Ett tag. Halvvägs in i januari hade frambromsen kärvat ihop totalt. :( iofs har man väl inte sopsaltat så många år så jämförelsen kanske är lite orättvis?

JohanSkane sa:

Spola av saltet låter som ett vinnande koncept. Och tvätt en gång i veckan. Men det är rätt massivt vinterunderhåll

Finns det Hydrauliska skivbromsar som tål saltet bättre?
Eller är det bara att acceptera att man får spola med vatten på bromsoken varje dag

.

Sarek sa:
Finns det Hydrauliska skivbromsar som tål saltet bättre?
Eller är det bara att acceptera att man får spola med vatten på bromsoken varje dag

.

Det är min slutsats i alla fall - man behöver skölja hydrauliska bromsar ofta om man cyklar i salt.

Detta var ju en intressant länk också: https://janheine.wordpress.com/2018/07/12/myth-12-disc-brakes-work-better-than-rim-brakes/

Faktum är att min erfarenhet är att de bromsar som funkar bäst med minst underhåll och bra verkan är min frus fälgbromsar (V-broms). Biter förvånansvärt bra också på vinter och i slask.

Sågas här relativt skivbroms: https://happyride.se/forum/read.php/1/826771/826893
Både prestanda och underhåll :-)
Inte min erfarenhet.

Men de kanske tänker andra användningsområden än pendling.

tobiascyklar sa:
Du, liksom alla vi andra, bör även vara medvetna om att Jan Heine, genom sitt företag Compass/Rene Herse Cycles, säljer fälgbromsar men inga skivbromsar

Det är säkert riktigt bra bromsar, snygga är de åtminstone
Compass_brake_rear_bike_800.jpg

Men de är dyra och kräver speciella fästen på ram/gaffel
https://www.renehersecycles.com/shop/components/brakes/compass-centerpull-brakes/
Självklart säljer Jan Heine även bromsfästena: https://www.renehersecycles.com/shop/components/framebuilding/compass-braze-on-centerpull-pivots/

/Håkan

HåkanC sa:
tobiascyklar sa:
Du, liksom alla vi andra, bör även vara medvetna om att Jan Heine, genom sitt företag Compass/Rene Herse Cycles, säljer fälgbromsar men inga skivbromsar

Det är säkert riktigt bra bromsar, snygga är de åtminstone

Men de är dyra och kräver speciella fästen på ram/gaffel
https://www.renehersecycles.com/shop/components/brakes/compass-centerpull-brakes/
Självklart säljer Jan Heine även bromsfästena: https://www.renehersecycles.com/shop/components/framebuilding/compass-braze-on-centerpull-pivots/

/Håkan

Snyggt, men inte billigt inte.....

Brukar kämpa med kolvarna varje vinter, och i år tyckte jag ändå jag fick loss rätt rejäla kärvar. Inte bytt till den nya bromsen än.

Skillnaden är 5-56. Inte rengjort med innan, men verkar funka bra till kärvande kolvar. Om du nu vill prova:-)

Om du är bekväm med att lufta och fylla på bromsarna så kan du ju bara ploppa ur kolvarna och torka rent kolvarna och insidan av oket med hushållspapper. Kolvarna kan du ju sen smörja, förlagsvis med ett silikonbaserat smörjmedel som blir riktigt halt utan att lämna kladdig och smutsåtdragande hinna.

Varför inte testa med lite brakekleen? Finns alternativ på Biltema, dvs bromsrengöring på sprayburk.

Då behöver du inte ha tillgång till vatten under vintern.

Salabaladala sa:
Om du är bekväm med att lufta och fylla på bromsarna så kan du ju bara ploppa ur kolvarna och torka rent kolvarna och insidan av oket med hushållspapper. Kolvarna kan du ju sen smörja, förlagsvis med ett silikonbaserat smörjmedel som blir riktigt halt utan att lämna kladdig och smutsåtdragande hinna.

Väldigt bekväm med det, men aldrig lossat och rengjort kolvarna faktiskt. Bra idé!

Tillbaka
Topp