Hydraulisk skivbroms (Shimano BR-MT200) tar sämre efter byte

FredSwe

Medlem
Hej!

Bytte för en tid sedan både bromsbelägg och skivor på min Specialized Rockhopper Elite men tycker efter bytet att de tar sämre än innan (!). Det är liksom inget "nyp" - även om jag bromsar hårt så tar det inte utan saktar bara långsamt ner farten..

Hade in cykeln på service och bad dem byta olja vilket nu också är gjort, trots det ingen förbättring. Killen i butik hävdar att dessa bromsarna inte blir bättre, då måste jag gå upp till nån dyrare variant eller fyrkolvsok... Men innan bytet tog de ju som sagt betydligt bättre.

Har läst att man behöver "köra in" de nya beläggen - hur länge då? Jag har använt cykeln kortare sträckor sedan bytet men upplever ingen förbättring.

Tips mottages tacksamt då jag inte vet vad mer jag kan göra..

/ Fredrik

För att köra in nya belägg, trampa upp till ca 25 km/h och bromsa sedan ner till 5 km/h utan att låsa hjul och sladda. Gör det med en av bromsarna åt gången. Efter något halvdussin inbromsningar borde du känna att de tar märkbart bättre.

Men har du kollat att oken sitter centrerade över skivan? Det ska vara lika mycket luft på båda sidor om beläggen när du inte bromsar och de ska ta emot skivan samtidigt när du trycker.

Och det är Shimanos originalbelägg du satt på? Vilka skivor bytte du till?

Hej,

Japp, beläggen är Shimano B05S (Resin). Skivorna är 180 mm SM-RT56-M.

Tycker att oken sitter centrerade. Ska testa tipset att bromsa ner utan att låsa hjulen några gånger - tycker dock att jag redan använt dem tillräckligt för att det skulle vara inkört..

/ Fredrik

Hej,

Japp, beläggen är Shimano B05S (Resin). Skivorna är 180 mm SM-RT56-M.

Tycker att oken sitter centrerade. Ska testa tipset att bromsa ner utan att låsa hjulen några gånger - tycker dock att jag redan använt dem tillräckligt för att det skulle vara inkört..

/ Fredrik
Kräver en viss systematik som Magervalp beskriver.

Tillbaka
Topp