Hyra/åka MTB på Fuerteventura

Lennart

Ny medlem
Hejsan!

Om en vecka landar jag på Fuerteventura och skulle mycket gärna hyra en MTB och åka runt lite.
Har någon några tips var man kan hyra MTB och var det går bra att cykla??

Mycket tacksam för alla förslag!

/Lennart

Som sprang sönder sitt en knä i de långa utförsbackarna för några år sedan på just Fuerteventura.

Är det INGEN som åkt MTB eller hyrt MTB på Fuerteventura?
Åker på måndag 7/11 och skulle var mycket tacksam för bra tips!

/Lennart

Tack så jättemycket Rippa!
Vilken tur att DU visste vart vi skulle åka!

Nu ikväll fick jag/tog jag reda på att vi skall bo i just Coralejo på norra delen.

Det blir ju kanonbra!

/Lennart

Tror du kommer bli besviken Lennart. Naturen runt Corralejo består av.... sand..mer sand... och sand. Däremot finns det breaks av världsklass längs north shore mellan Corralejo och El Cotillo :D Shooting Gallery, El Hierro eller varför inte den snabba tuben vid The bubble... eller världens längsta höger vid Los Lobos :D

Det finns ju berg också. Grova stenar och branta åsnestigar. Jag var där -98, men hyrcyklarna var så kassa att jag avstod från att hoja. Men vad vet jag, allt kan ha ändrats sen dess. I allafall var det hur mycket surfare som helst då.

Aha...
hittade denna gamla tråd då jag skrev en ny ang MTB på Aruba/Curacao!

Rippa:
Du skall ha ett jättestort tack för ditt snabba och perfekta tips!
Jag fick hyra den sista cykeln....
hmmm....
det var iaf den "bästa" de hade kvar!

Tycker nog trots allt att det blev ganska fina MTB-turer de flesta dagar!
Körde bl a en grusväg mot väster och såg i princip hela tiden havet på höger sida och grannön Lanzarote!
Varje dag jag cyklade där kom stora vågor in (är ett paradis för surfare/vindsurfare)...

Lugnt och fridfullt mest varje dag. På 2 timmars cykling kunde man möta/bli omkörd av max 2 bilar!

Körde även in mot landet över lite berg och lyckades köra vilse ganska rejält en dag!
Efter 2,5 timmars cykling var jag åter vid ett vägkors som jag åkt från 1,5 timmar tidigare!
Tur att turen startade strax efter 7 på morgonen!
Sade åt frugan att jag skulle vara borta ca 2 timmar!

Tog nya tag och en annan väg och till slut hittade jag en skylt:
Corralejo 7.....
nu var jag äntligen på rätt väg!

En kul tur trots alla problem och är tacksam för att jag inte startade sent på eftermiddagen för då hade det blivit mörkt innan jag hunnit tillbaks!

Bilder:
Finns en hel del bilder som jag kanske lägger ut!

/Lennart

Hej!

Gammal tråd men; gåre att hyra racercyklar på ön? Finns det utmärkta MTB-leder? Eller kan man köpa en detaljerad karta som visar alla stigar?

En annan fråga, finns det farliga djur eller locals? Ormar och dylikt så man ska passa sig om man ger sig ut å cyklar?

Det går att hyra riktigt taskiga mtb där! Djur finns knappt, såg en ekorre och höll på att trilla av cykeln av häpnad!!!
Fåglar finns knappt heller då träd saknas också! Det är fanimej som att hoja runt på månen!
Ha det så kul! =)

Tillbaka
Topp