cubefritzz
Aktiv medlem
I höstens mörker och vinter kan lite sådant här vara kul att se?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Va bra då kanske jag kan ställa lite frågor då? ? Tack vare filmen lärde jag mig att Magura är tyskt. Just av det skäl funderar jag på att byta från Shimano XT bromsar och gå helt ifrån Shimano XT skivor till Magura. Vad behöver jag tänka på? Hur får jag sram växel ”marriage” att fungera ihop med Magura bromsar exempelvis? Är det lika lätt att byta olja i Magura bromsar? Är det DOT olja som används? Är Magura bättre än Shimano gällande hållbarheten? Tacskam för svar.Jag är Magurafan. Har flera par deras hydrauliska bromsar. Hade även deras trådlös sänkstolpe förut (men sålde den när den hade börjat läcka luft). Det är synd att man har övergivit utveckling på dämparprodukter. Man hade intressanta koncepter på trådlösa gafflar.
kollade precis full service videon:> Hur får jag sram växel ”marriage” att fungera ihop med Magura bromsar exempelvis?
Man kan köpa så kallad shiftmix klämma för Matchmaker (eller för I-spec ifall man har Shimano).
Visa bilaga 592383
> Är det lika lätt att byta olja i Magura bromsar?
Jag har endast bytt olja för Magura, så kan inte jämföra med SRAM/Shimano-procedurer.
Man har två alternativ: Fast bleed med en spruta och Normal bleed med två sprutor. Vanligtvis gör jag en full luftning vartannat år, och snabbluftning när en broms känns mjukare än vanligt.
Den officiella videon för Fast bleed är nedan. Det finns även en annan video för Full bleed tillgänglig samt textbeskrivning.
OBS Park Tools video och beskrivning för Magura är inte lika bra. Man tappar mer olja under processen.
> Är det DOT olja som används?
Nej, Magura har egen Royal Blood mineralolja:
Visa bilaga 592389
> Är Magura bättre än Shimano gällande hållbarheten?
Kan inte kommentera då har begränsad erfarenhet med Shimanos hydrauliska bromsar. För övrigt tycker jag att både SRAM-, Shimano- och Magurabromsar är lika bra prestationsmässigt.
hade jag ingen aning om förrän jag såg filmen, bra historik = bra komponenter speciellt om det är tyskt ?.Magura var det man alltid körde med på crosshojarna tills skivbromsarna kom....var fasen enda som höll för vurpor,bara kröka tillbaks när dom blev krokiga.
Har en hög med Maguragrejor ligger,(inte cykel dock..),sitter på några av mina byggen.
Bra skit det där....
tillverkar de sådanr också? ?Var är reflexerna?
Japp,det visades i filmen,(0,54 sek in i filmen) handtag i en broschyr till dom första MTB som byggdes i USA,är precis dom handtagen man körde med i Motocross....har massa sådana ligger....jänkarna fattade vad man behövde tydligen! ?hade jag ingen aning om förrän jag såg filmen, bra historik = bra komponenter speciellt om det är tyskt ?.
Gällande marriage har jag idag shimano bromsar och sram med mariage. Men den Marriage för Shimano och Sram som jag har, är väl knappast kompatibel med Magura bromsar? Eller är den det? Min Marriage med Sram och Shimano är för Shimano XT skivbromsar. Är det kompatibelt med Magura?