Ibis Mojo

tobbe83

Ny medlem
Ibis Mojo
Har funderingar på Ibis Mojo. Den får ju härligt bra omdömen vart man än tittar. Dessutom så är den jädrigt läcker. Nackdel är priset som är lite högt.

Är det någon här inne som testat, äger eller har hört någon annan som ägt/testat en Mojo, så kan ni väl skriva ner ert tycke om den.

IMG_4380.JPG ht=581

Ibis Mojo i camomiljö

Ibis Mojo
42Hz: Läste precis den tråden nu.. Ja han verkade ju nöjd i alla fall.

s: Jo, men det blir nog bara att jag beställer ramen och plockar lite delar här o där...

Ibis Mojo
Jag hade en hemma på prov under en månad i höstas och var imponerad. Efter att ha kört FS två år gick jag i år över till en stel och tyckte att det funkade så bra, härligt att känna kontakten med marken och det svarade ju direkt när man tryckte på. Var därför lite skeptisk till 140mm slag både fram och bak men självklart villa jag bilda mig en egen uppfattning och fick hem en Ibis Mojo med full XTR. Första rundan på hemmabanan var med blandande känslor, visst var det otroligt bekvämt och med massor av slag var man bara tvungen att ta lite dumma spårval och leka lite men det känndes inte som det gick speciellt fort. Jag har ingen koll på hastighetsmätaren när jag kör i skogen men hemma vet jag ganska precis vilka växlar jag brukar orka dra på de olika partierna och det slog mig efter en stund att även om det inte känndes som att det gick så fort så låg jag ofta på lite tyngre växlar än vanligt mysko...... även tiden det tog attt köra runt indikerade att det gick hyfsat fort. När jag vid ett annat tillfälle var där och körde med en polare var det ett faktum, Ibisen var snabbare än en HT på denna bana. Det kan ju inte vara möjligt snabbare, roligare och bekvämare blir ju rena kinderägget !

Det blir en Ibis Mojo SL för min del !

//Porath

Ibis Mojo
mmm. var riktigt nära o lägga in en beställning hos cyclecomponents, men man ska inte göra något efter 6-7 eller mer Glenfidish... Bara njuta av eftersmaken.
Men annars, visst den gör sig i de olika färgerna, särskilt guiness som jag gillar så mycket. Men det får nog bli en vanlig svart o härlig kolfiberram. Den är för jäkla fin..

Ibis Mojo
Jepp du har väll läst mitt PM Tobbe?

Jag fullkomligt älskar min Ibis och kan gott rekomendera den till alla som vill ha en trevlig och fin AMhoj som slår alla (som jag testat iaf) i sin klass.

Här är min baby efter utförsåkning i Gesunda.
Skitigibisigesunda.JPG ht=544

Eller i grönskans Kinnekulle.
DPP_0034.JPG ht=725

Och i den lilla skidbacken på Kinnekulle kan man få en sådan här koncentrerad min.
IMG_3742.JPG ht=483

(Kinnekulle bilderna tackar jag Tiki för)

Ibis Mojo
På Gesundabilden har jag slängt på en kortate styrstam och en fulsadel efter ryktena om sadelslitage vid liftkörning.

Själv kör jag mest i tekniskt orienterad singletrack där Ibisen är i sitt esse, ruskigt följsam och fin ram med ett dämparupphäng där man förstår varför det kallas att DW-länkaget är så lovordat vart man än vänder sig. Otroligt trampvänligt men fortfarande über plush.

Har ju även kört Finnmarksturen där cykeln stortrivdes med än aning högre tryck i dämparna än vad jag normalt dundrar omkring på här hemma och även utför Sunne och Gesunda gör den ett riktigt bra jobb.

Ibis Mojo
Jag kapitulerar! Mojo'n verkar vara en helt suverän cykel. Jag har inte läst
någonting negativt om den alls, varenda test ger full pott.
Inget fel på designen heller nu när konkurrenterna börjat designa
cyklar som mest minner om gamla damcyklar, Specialized m.fl.
Hur är det med Ibis egna styren, stammar & stolpar? Mått? Bilder?

Ibis Mojo
Vill ha!!! Hur är det med storlekarna, en evig djungel. Jag är 176 cm och kör en Klein
Attitude stl M, ca 18". När jag var i L.A. i våras hade jag beställt en Trek 8000 stl M ca 17,5".
Det gick inte alls, var tvungen att byta till L 19,5" som var mera snarlik min Klein M i stl.

Jag gillar inte att känna mig som en "flaggstång" på cykeln, det är viktigt att effektiva
överrörs-längden är tillfredställande lång för mera "racig" sittställning.

Dessutom kommer Mojo'n med 140 mm slaglängd vilket gör att man skjuter i höjden,
jämfört med en HT. Katastrof om effektiva överrörslängden dessutom är kort.

Jag har kollat "size charts" men blir ändå inte klokare av det, jag tror
man måste prova sig fram. Vissa cyklar känns hööga, andra känns låånga.

Jobbigt om man blir "flaggstång" med 17" eller "way too big" med 19".

Ibis Mojo
Jag skickade en fråga till cyclecomponents angående storlek. Sa att jag var 178cm och hade en M scott scale.
Svar: Är du nöjd med storleken på din scale så är det en 17":are du ska ha.
Så jag litar väl på att grabbarna, eller i detta fall grabben vet vad han sysslar med.

Ibis Mojo
Tobbe, du skall inte ha ngt mindre än medium. Jag skulle kunna cykla på en large , men skulle nog bli onödigt hög framför allt i knixig terräng, så är min känsla iaf.

Mvh Tobias

Ibis Mojo
Tror jag sviker ibisen. Har nu stora funderingar på scotts Genius 10 ram i stället, så här nu i sissta stund. Cykelmagneten trodde nog att de kunde ge mig ett bra pris på den. Vi får väl se.

Ibis Mojo
aha, sådan ram, sådan har en kompis knäckt några stycken :D
kul grejj me genius ä väll oxå att de är de ända på marknaden som har o använder en negativ dämpare, alltså en som dras ut, istället för att tryckas ihop, specialspecial :D

Tillbaka
Topp