ibis ripley clevis bushing kit?

DennisK

Aktiv medlem
Den här våren har en tydlig trend... jag klantar till det mekaniska - både på cykeln och tävlingsbilen...

Jag åker till Innsbruck på onsdag och har glapp i det ibis kallar clevis to swingarm bushings - och först nu lärde jag mig att det finns ett service-kit. Givetvis är det en beställningsvara hos cykelkraft, så det tåget har gått.

Någon som har ett kit liggande eller har något tips på annan snabb lösning?

Jag kan förstås chansa på att ta isär (förstörande provning) och se om jag kan få tillverkat nya aludelar, men misslyckas det så blir ju cykeln obrukbar. Nu går den ju trots allt att använda om än med ett irriterande glapp...

Bussningar som glappar borde man ju kunna shimsa så de funkar hjälpligt. Det är alltså inte bara att dra åt skruven? Vissa bussningar till dämpare glappar ju ordentligt tills man drar åt ganska hårt.

AX3L sa:
Bussningar som glappar borde man ju kunna shimsa så de funkar hjälpligt. Det är alltså inte bara att dra åt skruven? Vissa bussningar till dämpare glappar ju ordentligt tills man drar åt ganska hårt.

Det glappar inte axiellt utan radiellt.
Hålet i bussningen är alltså idag större än vad det var från början.
Konstruktionen är inte optimal... en helgängad skruv agerar axel i leden (även i service-kitet)...
Skruven dras för övrigt med 5 Nm.

Då låter det inte som åtdragningsmomentet om skruven agerar axel. Oavsett tycker jag att det borde gå att shimsa hjälpligt runt skruven, men det beror ju lite på hur mycket det rör sig också.

AX3L sa:
Då låter det inte som åtdragningsmomentet om skruven agerar axel. Oavsett tycker jag att det borde gå att shimsa hjälpligt runt skruven, men det beror ju lite på hur mycket det rör sig också.
ett möjligt fulmek är ju att vira lite alufolie runt skruven... hur stor chans det är att den följer med in i bussningen återstår att se... hade jag bara haft måtten på aludetaljerna så hade jag nog kunnat få nya svarvade hyfsat fort...

Tillbaka
Topp