Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
1088-1.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:
Det ska regna på lördag, så jag passar. Blöta branta spår jag aldrig kört förut, i hetstempo, hmm.
Med det här dammet som ligger i hellas nu lär det bli slimigt värre.

Skräll! Mycket snack, ytterst lite, ja inte verkstad iallafall.
Vem har snackat? Var är din verkstad?
Din pinsamma tråd om däcksbredden för 650 hjul i gravelracer där du visar att du inte ens behärskar plus och minus visar vem du är. Jag hade tänkt lämna det i fred, men nu kommer du och drygar igen. Då får du skiten i ansiktet.
Har du gått klart grundskolan kan du svara på ditt eget problem.

Nöjd nu?

42966B84-C025-4A52-B912-11F888A0742C.jpeg

Ibis Ripmo, godspeed
Paco sa:
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:
Det ska regna på lördag, så jag passar. Blöta branta spår jag aldrig kört förut, i hetstempo, hmm.
Med det här dammet som ligger i hellas nu lär det bli slimigt värre.

Skräll! Mycket snack, ytterst lite, ja inte verkstad iallafall.
Vem har snackat? Var är din verkstad?
Din pinsamma tråd om däcksbredden för 650 hjul i gravelracer där du visar att du inte ens behärskar plus och minus visar vem du är. Jag hade tänkt lämna det i fred, men nu kommer du och drygar igen. Då får du skiten i ansiktet.
Har du gått klart grundskolan kan du svara på ditt eget problem.

Nöjd nu?

Nu är jag nöjd :D

Ibis Ripmo, godspeed
För att återgå till ämnet en smula? Kan du fota portarna där bakbromsen går in Stervelo eller någon annan med Ripmo?
Mina Formula Cura som ska på har ju ett snabbfäste för delning av slangen vid oket men gissar att det blir för stort för hålet?

Nån som testat externa bromsslangs clips typ Jagwire? Med dubbelhäftande tejp?
Är rätt osugen på interndragen broms.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
För att återgå till ämnet en smula? Kan du fota portarna där bakbromsen går in Stervelo eller någon annan med Ripmo?
Mina Formula Cura som ska på har ju ett snabbfäste för delning av slangen vid oket men gissar att det blir för stort för hålet?

Det är inte jättemycket marginal runt slangen. Gissar att du inte får igenom snabbfästet.
DSC_0982.JPG

Ibis Ripmo, godspeed
happymtb.fr sa:
jofahjalm sa:
Buntband och tejp på utsidan!
Enkla lösningar undanbedes i cykelbranschen. Fabrik eller inget ska det va!

Krångligt och nya standarder, det är bra! Boost+ asym 155x16,4 kommer snart. Släpps samtidigt som IHQS (Internal Hose Quickdisconnect Standard) släpps. Ny standard för fasta hydraulledningar inuti ramen med special snabbkopplingar.

Ibis Ripmo, godspeed
Känns som att Canyon satt facit med sin lösning. Gt hade väl nåt liknande med en infasning som kablarna går i?
External internal är det nya!
Borde ju gå att göra samma på kedjestaget med en infasning för slangen och sen ett täcklock som också agerar kedjestagsskydd som man kan byta ut / köpa i olika färger för att kunna pimpa.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Känns som att Canyon satt facit med sin lösning. Gt hade väl nåt liknande med en infasning som kablarna går i?
External internal är det nya!
Borde ju gå att göra samma på kedjestaget med en infasning för slangen och sen ett täcklock som också agerar kedjestagsskydd som man kan byta ut / köpa i olika färger för att kunna pimpa.
Jag tar nog hellre bra extern ändå faktiskt. Min Bird har dessutom extra fästen för att kunna köra uk/EU bromsar samt hö/vä remote också. Ger lite allmän frihet att dra som man vill. Mycket smart lösning. Men kanske inte så coolt.

Ibis Ripmo, godspeed
Tredje turen nu. Tycker den växer mer och mer. Visst kräver den lite fart för att vakna till liv men det betyder inte att den är dålig i låg fart, bara att den är roligare i högre fart. Fast det kan ju också vara att det helt enkelt är roligare när det går fort. Har småtestat att droppa 30cm, verkar inte ge smärta i foten. Cykeln sväljer det som inget alls. Tänk va kul när man är frisk nog att droppa annat än småskit...
Nu sitter jag och hänger med vovven på farstukvisten, kvalitetstid!

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
glitch sa:

Det är inte jättemycket marginal runt slangen. Gissar att du inte får igenom snabbfästet.
Kom bara ihåg att slangen dras på insidan av sadelstaget, seat stay alltså, min var dragen på utsidan innan jag lämnade in den på götgatan, men mecken där som var suverän han såg det och rättade till.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Tredje turen nu. Tycker den växer mer och mer. Visst kräver den lite fart för att vakna till liv men det betyder inte att den är dålig i låg fart, bara att den är roligare i högre fart. Fast det kan ju också vara att det helt enkelt är roligare när det går fort. Har småtestat att droppa 30cm, verkar inte ge smärta i foten. Cykeln sväljer det som inget alls. Tänk va kul när man är frisk nog att droppa annat än småskit...
Nu sitter jag och hänger med vovven på farstukvisten, kvalitetstid!
Jag har gjort två turer och håller med, den växer och känns mer och mer hemma. :) Med justeringar och vana blir det bättre och bättre.

Hoppas fossingen din läker ihop så du kan busa som du vill i skogen snart.

Däremot måste jag nog kleta i lite volume spacers i bakdämparen, drar den i botten för lätt med "rätt" sag.
En del säger kör i trail läget, alltså läge två på dpx2 men vill hellre att helöppna läget ska fungera bra så det duger för åre också till exempel.

Ibis Ripmo, godspeed
Helt klart skall den alltid köras öppen, möjligtvis med undantag för någon lång hemsk transport. Köra trail-läge i skogen oavsett plattstig eller utför verkar dumt. Det är väl någon sorts pedalläge så den bara blir stötig då. Bättre att som du tänker slänga i lite volumespacers för att få en gnutta mer support i slutet på slaget. Eftersom jag inte kan köra riktigt som jag vill så använder jag inte hela slaget, så jag vet faktiskt inte hur den känns där.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
En del säger kör i trail läget, alltså läge två på dpx2 men vill hellre att helöppna läget ska fungera bra så det duger för åre också till exempel.

När man inte kan justera HSC och LSC separat så måste ju mittenläget vara ett bättre utgångsläge för vanlig stigcykling.

Då får du mer plattform att jobba mot och kan öppna fullt när det börjar gå ordentligt utför.
I öppet har den väll typ 10 steg av LSC som du kan labba med men ingen HSC justering alls vilket fan är lite snålt på en så pass avancerad dämpare.

Ibis Ripmo, godspeed
Roger_Edvinsson sa:
Stervelo sa:

När man inte kan justera HSC och LSC separat så måste ju mittenläget vara ett bättre utgångsläge för vanlig stigcykling.

Då får du mer plattform att jobba mot och kan öppna fullt när det börjar gå ordentligt utför.
I öppet har den väll typ 10 steg av LSC som du kan labba med men ingen HSC justering alls vilket fan är lite snålt på en så pass avancerad dämpare.
När det går ordentligt utför vill man ha mer kompression. Inte mindre. Mer hårda smällar I hög fart kräver liksom det om det inte ska bottna ihop totalt. Att ha Descend som ett öppet läge är sjukt märkligt.

Ibis Ripmo, godspeed
hm sa:
Om du drar dämparen i botten med 1 bar i däcken , är ju frågan hur mycket luft du har i dämparen för att lyckas med det ?
Ja, jag har mätt i saggen korrekt, med kläder på, vätskeblåsan fylld med 2 liter vatten och hjälm och skor.

Den är rätt satt. Mitt emellan, freeride och xc rekommenderade sagg, blev väl 220 psi om jag minns rätt. Var det 14-17 mm det skulle vara, det här var 15-16 mm.

Kanske får ta och kolla min däckstryckmätare, den visar kanske för lite? Vad vet jag. Jämfört med en polares mätare och då visar det ganska samma.

Men i botten drog jag den. Det är en "bakdämpar" elak del i hellas, där jag ofta bottnar. Kanske hade nytta av hucknorrisen. :)
Med de trycken på gamla mojjon bottnar jag dämparen ofta också, inte bucklat fälg eller burpat.

När ni hojjar vanlig trail i hellas, vad kör ni för tryck då? Nu menar typ gröna/blåa/ulvsjön terrängen.

Ibis Ripmo, godspeed
Roger_Edvinsson sa:
Stervelo sa:

Det behövs inte mer platform att jobba mot för min del, jag behöver inget av dummlägena, öppet duger bra på platten också, skulle jag cykla CV, då kanske jag hade velat ha mer platform.
Funderar på att byta dämpare så man har lite kontroll.

Ibis Ripmo, godspeed
Rattnalle sa:
Roger_Edvinsson sa:
Stervelo sa:

När det går ordentligt utför vill man ha mer kompression. Inte mindre. Mer hårda smällar I hög fart kräver liksom det om det inte ska bottna ihop totalt. Att ha Descend som ett öppet läge är sjukt märkligt.

Kan det vara så att det som de kallar "compression" och du justerar med 3 mode reglaget, är lite lsc och kanske lsr? Mer trampvänlighet, som med höga settings gör att den blir stötig för småstök, och det vill du inte ha när du kör utför? Fox skriver bara att det blir mer compression, men namnet på lägena hintar åt lsc. Så trist att det inte gick att få 2019 x2 dämparen. Ännu mera värdo är att 210*55 säljs inte direkt till slutkund bara till tillverkare. Det som finns kvar om du vill köpa själv, som kanske är intressant, är väl dvo, CC.

Sen nya coilen från mrp, med progressiv fjäder för den riktige cowboyen.

Ibis Ripmo, godspeed
Rattnalle sa:
Hur tänker du nu? Dom andra pratade om bakdämparen, gör du det också?

Man kan väl få liknande hårda smällar i hög fart på platten... blir det ok att det bottnar ihop totalt då?

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Rattnalle sa:
Roger_Edvinsson sa:
Stervelo sa:

Kan det vara så att det som de kallar "compression" och du justerar med 3 mode reglaget, är lite lsc och kanske lsr? Mer trampvänlighet, som med höga settings gör att den blir stötig för småstök, och det vill du inte ha när du kör utför? Fox skriver bara att det blir mer compression, men namnet på lägena hintar åt lsc. Så trist att det inte gick att få 2019 x2 dämparen. Ännu mera värdo är att 210*55 säljs inte direkt till slutkund bara till tillverkare. Det som finns kvar om du vill köpa själv, som kanske är intressant, är väl dvo, CC.

Ja det verkar ju vara sjukt svårt att få tag på en 2019 X2.....

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=282744;menu=1000,2,119;pgc[21472]=21477

Ibis Ripmo, godspeed
Paco sa:
Stervelo sa:
Rattnalle sa:
Roger_Edvinsson sa:
Stervelo sa:

Ja det verkar ju vara sjukt svårt att få tag på en 2019 X2.....

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=282744;menu=1000,2,119;pgc[21472]=21477
Det var som fan, jag har kollat där för en månad sen, då fanns inte storleken med,
Fox har inte med den storleken ännu för x2:
Metric Sizes 230 x 60 (2-position lever only)
230 X 65 (2-position lever only)
Trunnion Metric Sizes 205 x 60 (2-position lever only)
205 x 62.5 (2-position lever only)
205 x 65 (2-position lever only)

Sen står det i manualen för ripmo att 210*55 för x2 bara är oem, "currently" som då var 2018 modellen antagligen.
Så, kanske det går att få tag i 2019 då.

Får prova med ett billigt volumespacer kit, och se vad det ger först.

Ibis Ripmo, godspeed
happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
Hur tänker du nu? Dom andra pratade om bakdämparen, gör du det också?

Man kan väl få liknande hårda smällar i hög fart på platten... blir det ok att det bottnar ihop totalt då?
Klart det går på platten också men sannolikheten för hög fart ökar iaf för mig när det lutar brant utför.

Ibis Ripmo, godspeed
Om jag minns rätt från Ibis instruktionsbok rekommenderar de inte mer än 25% sag på DPS dämparen.
55*0,25=13,75mm

Jag åker på 13mm (190psi) och utnyttjar hela slaglängden men känner nästan aldrig att den bottnar. Detta gäller Åre och bergen kring Övik.

Ibis Ripmo, godspeed
Lingon sa:
Om du funderar på att sätta i massa tokens i dpx2:an skall du definitivt inte byta till en x2:a. Den är mer linjär.
Tja, 2019 får i fler tokens vad jag läst, samt att du kan justera upp kompressionen lite, och då har du bottningen under kontroll.
Sen kom det väl något "bottom out damper" i den? Så den inte bottnar hårt.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
På gränsen om jag hinner. Förresten, måste jag köra med 0.9 bar i däcken då och låta bli droppern?

Ja, det skulle helt klart uppskattas om du försöker leva rollen till fullo.

actor.jpg

Annars är det kul om du bara kommer förbi och hojjar. Det verkar bli en glad tillställning med en massa roliga människor.

Ibis Ripmo, godspeed
Har man lärt sig nåt av den här tråden så är det att saker kan vända sjukt fort och än finns några Ripmos kvar att få hem till sina nya ägare.
Min står tydligen i väntan på montage nu så ska hämtas nästa vecka! Pepp!

Ibis Ripmo, godspeed
PatrikT sa:
Om jag minns rätt från Ibis instruktionsbok rekommenderar de inte mer än 25% sag på DPS dämparen.
55*0,25=13,75mm

Jag åker på 13mm (190psi) och utnyttjar hela slaglängden men känner nästan aldrig att den bottnar. Detta gäller Åre och bergen kring Övik.
De rekommenderar 14 mm för hd4/ripmo, sen fortsätter de med att säga att hd4, så är 14 xc och 17-19 för gravity.
Texten verkar lite klipp och klistrad, de upprepar Ripleyn både i tabell och text, men ingen annan dämpare.
Så, jag tror att samma inställningar gäller för Ripmon, kanske undvika de lägsta saggen jämfört med hd4, den har väl ändå 8 mm mer bak, hd4an då. Så, 15-16 ter sig utmärkt att börja med.

Gamla mojon hade samma rekommendationer. Ett mått för "xc" och ett annat för "gravity".

Tillbaka
Topp