Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Jahaja, nu drog jag en eker i bakhjulet, gick av i nippeln. Crap.
7 km prommis hem.
Lämnar in så får de ta bort det som ligger och skramlar i downtuben också, sen kanske hjulet håller det som är kvar av trevlig säsong.

Sen då?
Nya fälgar, byta ut mjukosten, naven verkar ok?
Kanske riktställ och göra själv, aldrig gjort förr, hatar nertid, så att kunna fixa det själv är kanske en poäng.

Eller köpa helt nya hjul?

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
7 km prommis hem.
Lämnar in så får de ta bort det som ligger och skramlar i downtuben också, sen kanske hjulet håller det som är kvar av trevlig säsong.

Sen då?
Kanske riktställ och göra själv, aldrig gjort förr, hatar nertid, så att kunna fixa det själv är kanske en poäng.

En eker mer eller (i ditt fall) mindre kan ju inte göra hojen obrukbar. Bara bomba på ?

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
7 km prommis hem.

Sen då?

Är fälgarna inget speciellt och bakdäcket har utrymme kvar mot ramen så är det väl bara att böja och pilla loss ekern så kan du hoja hem? (Om du inte ska försöka ta det på garanti som kan nekas när man pillat själv.)

+1 med andra ord.

Edit: Eller är ekern oskadad kan du fästa den vid närmaste eker med plaststrips, tejp eller nåt...

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Mini_me sa:
Stervelo sa:
7 km prommis hem.

Sen då?

En eker mer eller (i ditt fall) mindre kan ju inte göra hojen obrukbar. Bara bomba på ?
Nja, de är ett rejält "slag" i sidled runt hela området där den gått. Bomba på slutar illa.
Gick hem.

Funderar på ex511 bak i alla fall, kanske 481 fram, skulle kunna vara något.

Ibis Ripmo, godspeed
qma sa:
Stervelo sa:
7 km prommis hem.

Sen då?

Är fälgarna inget speciellt och bakdäcket har utrymme kvar mot ramen så är det väl bara att böja och pilla loss ekern så kan du hoja hem? (Om du inte ska försöka ta det på garanti som kan nekas när man pillat själv.)

+1 med andra ord.

Edit: Eller är ekern oskadad kan du fästa den vid närmaste eker med plaststrips, tejp eller nåt...
Gick hem, det är på drivsidan så det går inte att pilla loss utan att ta loss kassett tror jag.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
qma sa:
Stervelo sa:
7 km prommis hem.

Sen då?

+1 med andra ord.

Gick hem, det är på drivsidan så det går inte att pilla loss utan att ta loss kassett tror jag.

Köp kompletta hjul!

Ibis Ripmo, godspeed
Gillar dock tanken på I9 miljaders engagement points, men fan vet om jag vill ha kolfälgar eller ett ibishjul till.
Fälgar är "slitdel" precis som bakväxeln, är lite dumt att slänga massa deg där kanske.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Gillar dock tanken på I9 miljaders engagement points, men fan vet om jag vill ha kolfälgar eller ett ibishjul till.
Fälgar är "slitdel" precis som bakväxeln, är lite dumt att slänga massa deg där kanske.

Xm481 på hope eller dt350nav. Slitvargar.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Stervelo sa:

Jo, kört dt440 i 10år utan några problem alls.
Men lite fler engagment points lockar om jag köper nytt.

Naven på ibishjulen verkar ok. Det är seriöst lågt motstånd i freehuben, pedalerna snurrar väldigt lätt bakåt. Det kanske bara betyder att det är smort med olja, inte fett, och går sönder snart. ;)

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:

Lite rädd att xm481 är för lätt, ex511 känns bättre kanske?

Ja kör 481 på mina bikeparkhjul... Men jag är ganska försiktig av mig. Dock tekniklös.

För stig hade ja defintivt inte valt kralligare.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:

Ja kör 481 på mina bikeparkhjul... Men jag är ganska försiktig av mig. Dock tekniklös.

För stig hade ja defintivt inte valt kralligare.

Är det dem som är på när jag får prova den på söndag? :D :P

Låter som man kanske ska välja kolversionen av hjul fast det svider.

Ibis Ripmo, godspeed
Ripmon är här, hallelulja herren vare prisad! Första jämförelsen mot min Alu Stumpy 2019 utföll föga förvånande till Ripmons (GX, inget extra) fördel! 14,2 vs 15,3 på okalibrerad badrumsvåg och tatuerad tjockis hållandes i cykeln!
Imorgon påbörjas fälttestandet!

Bilagor

• B1A99318-D051-4070-B7C6-DDEA5991492A.jpeg
    B1A99318-D051-4070-B7C6-DDEA5991492A.jpeg
    334.7 KB · Besök: 48
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:

Jag har kört xm481 på min enduro-hardtail i år, bakfälgen är bara skrot kvar och framfälgen har jag lyckats buckla från sidan. Jag hade valt något kraftigare, nästa år blir det smalare bakfälg för mig.

Ibis Ripmo, godspeed
skier sa:
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:

Jag har kört xm481 på min enduro-hardtail i år, bakfälgen är bara skrot kvar och framfälgen har jag lyckats buckla från sidan. Jag hade valt något kraftigare, nästa år blir det smalare bakfälg för mig.
Jo, en hardtail har nog behov av något rejält kralligt bak tänker jag.
Även på en FS så tar ju bakhjulet mycket mycket mer stryk än framhjulet, det borde vara ännu mer utpräglat på en ht.

Nu vet jag inte hur hårt du kör men du har provat cush core? Ibisen kom med huck norris fram, men den tog jag ur.
Bak tycker jag det verkar som den gör inte så stor nytta. Men en cush core blir för mycket för en trail hoj.

Jag vill ha min mavic xm821 i 29 tum med 30-32 mm innerbred. Den var "nästan" oförstörbar. Det kanske är lättare att göra en hållbar smal 26 fälg än bred 29 fälg som inte ska väga bly? När jag tänker på det, ibis fälgen väger 565 gram, det är väldigt lite mycket mer än vad smala 26 fälgar vägde. Precis under 500 vägde ju dem, så det kanske inte är konstigt att det är mjukost?

Bucklar vi i allmänhet mer fälg nu med 29or, än vi gjorde med 26or? Min erfarenhet är begränsad 1 jämförelse och det räcker inte för att veta.

Ibis Ripmo, godspeed
Cyklarna är snabbare och det går fortare, ihop med bredare fälg som inte är så skyddad av däcket och i många fall tramsigt låga tryck så det är väl rimligt att något får ta smällen.

Mina funworks håller ihop på ett sätt jag aldrig trodde när jag köpte dem, men jag rullar inte så långt ner på tryckskalan heller.

Ibis Ripmo, godspeed
Funderar på att köpa en Ripmo, men har bara cyklat på xc hojar tidigare. Så har inte så mycket referenser.

Efter massa läsande så känns det som en bra allaround hoj? Inte för seg uppför och maxar nedför.

Tips på schyssta trail & enduro hojar samt svenska online butiker uppskattas!

Är 196 cm lång så behöver något lite längre jämfört med min nuvarande cx hoj.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Provcyklade en spec enduro stl L idag (en -18 i cabon) med öhlins gaffel, kändes förvånansvärt "snärtig" och lättrampad!

(men jag tror endå jag väntar på min ripmo)

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Kalaskevvan sa:
Funderar på att köpa en Ripmo, men har bara cyklat på xc hojar tidigare. Så har inte så mycket referenser.

Efter massa läsande så känns det som en bra allaround hoj? Inte för seg uppför och maxar nedför.

Skulle tro att även xl är liten för dig. En Bird am9 eller Nukeproof mega290 är nog cyklar mer i ditt format.

Ibis Ripmo, godspeed
Bobloblaw sa:
Kalaskevvan sa:

Skulle tro att även xl är liten för dig. En Bird am9 eller Nukeproof mega290 är nog cyklar mer i ditt format.
Santa Cruz Hightower i XXL?

Ibis Ripmo, godspeed
Bobloblaw sa:
Kalaskevvan sa:

Allright! Får kolla upp dem :)

Hightower verkar super fin, lite väl pricey bara..

YTs Capra ser riktigt sexig ut synd bara att den inte får plats med vattenflaska haha

Ibis Ripmo, godspeed
Ripmon nu körd lördag-söndag på mina lokala stigar och jämförd med Stumpjumpern.
Det blir Stumpjumpern som åker ut på blocket även om skillnaden inte var gigantisk.

Bilagor

• 6F9AE24B-76DD-4CF7-9481-39840E974A10.jpeg
    6F9AE24B-76DD-4CF7-9481-39840E974A10.jpeg
    378.4 KB · Besök: 52
Ibis Ripmo, godspeed
Ripmon känns lite mindre och kvickare, i de små branter jag stöter på tyckte jag först att den var nervösare än stumpyn men efterhand inser jag att det inte är så, tittat lite på stravasegment och jmf tider med känsla. Uppåt och på platten är känslan att Ripmon är lite mer trampeffektiv, kanske dw-linkaget. 1kg lättare är den också!

Ibis Ripmo, godspeed
Nån som vet om det går att få tag på Ibis små färgburkar i Europa, eller har förslag på nån färg som passar för deras mattsvarta till Ripmon? Tänker att jag annars får ta nagellack, men är rädd att det blir för blankt. Funkar ju, men...

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Nån som vet om det går att få tag på Ibis små färgburkar i Europa, eller har förslag på nån färg som passar för deras mattsvarta till Ripmon? Tänker att jag annars får ta nagellack, men är rädd att det blir för blankt. Funkar ju, men...

Jag köpte bättringsfärg till Ibisen från Vilse i Vallåsen

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Är det ett lackskikt verkligen?
Tänkte det var infärgad epoxi som det var på min Camber, på den såg man fibrerna visserligen.
Annars är ju mattsvart både enkelt och svårt på en gång, lätt på så sätt at det funkar med vilken mattsvarta som helst samtidigt som att även med exakt rätt glansnivå blir resultatet beroende av slutresultatet i ytans jämnhet som beror på 1) Underarbetet 2) Färgpåläggningen.

Vad är det som hänt, foto?

Ibis Ripmo, godspeed
Nu är det ju en stigcykel, så lite skavanker gör ju inget, så gör mig inte så mycket om det inte blir helt osynligt.

Ser ut att vara ett färglager. Ett litet chip som slagits ur. Cykeln står hemma, och jag är på jobbet. Fixar bild om jag kommer ihåg det när jag kommer hem...

Ibis Ripmo, godspeed
Ni som kör Ripmo och har provat Mojo 3, hur är de storleksmässigt i jämförelse? Jag har en Mojo 3 medium och tycker den är lite väl kort, kör med 70 mm stam och sadeln ganska långt bak. Ripmon har 22 mm längre reach och då skulle ju den bli bra för mig med 50 mm stam men det är ju andra vinklar för övrigt så frågan är om det blir så i verkligheten. Sadelrörsvinkeln är ju brantare vilket innebär att jag får flytta sadel än längre bak för att få samma knävinkel.

Ibis Ripmo, godspeed
cobrarax sa:
Ni som kör Ripmo och har provat Mojo 3, hur är de storleksmässigt i jämförelse? Jag har en Mojo 3 medium och tycker den är lite väl kort, kör med 70 mm stam och sadeln ganska långt bak. Ripmon har 22 mm längre reach och då skulle ju den bli bra för mig med 50 mm stam men det är ju andra vinklar för övrigt så frågan är om det blir så i verkligheten. Sadelrörsvinkeln är ju brantare vilket innebär att jag får flytta sadel än längre bak för att få samma knävinkel.
Sittandes upplevs Ripmon inte större än Mojo 3. Ståendes får du såklart mer utrymme tack vare längre reach.

Om du tycker M3 i medium är för liten så hade jag gått för en L Ripmo. Hur lång är du?

Ibis Ripmo, godspeed
Någon med dub vevlager? Vilka spacers kör ni med eagle? Antar att jag har fel nu då vevarm/klinga blir trög när jag drar åt ordentligt, och för lös om jag skruvar upp så den snurrar friktionsfritt.
Varför inte bara testa utan den inte jag har på nu, jag har så klart inte med verktyget på resan jag är på... forum cyklar vidare..

Ibis Ripmo, godspeed
dblom sa:
Någon med dub vevlager? Vilka spacers kör ni med eagle? Antar att jag har fel nu då vevarm/klinga blir trög när jag drar åt ordentligt, och för lös om jag skruvar upp så den snurrar friktionsfritt.
Varför inte bara testa utan den inte jag har på nu, jag har så klart inte med verktyget på resan jag är på... forum cyklar vidare..

Utan iscg-fästet 4,5 med iscg-fästet 2 (eller om den är 2,5?).

Tillbaka
Topp