Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Ja var glada ni som fått eller har cykel på g. Min har inte ens lämnat Tyskland, inget mer besked om den skall det heller eller om det är ytterligare förseningar.
Blir väl till att skruva ihop någon av dom andra cyklarna igen.

Ni som fått eller ska få sin Ripmo, fick ni besked när den lämnade Tyskland eller först när det började skruvas i Sverige?

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
4/4 beställde jag svart large GX, 170mm vevarmar, 150mm hisspinne, 50mm stam och jag har inte hört ett ljud sen dess, noterar i tråden att andra som beställt likadana redan fått sina!
Lite frustrerande!

Ibis Ripmo, godspeed
Har bara hunnit vara ute och känt på den lite igår. Kommer från en Giant Reign X 2009. (26'', 68°/73°, wb 1120mm, bbh 355mm, Cs 436mm, reach 356, 150mm fram, 160mm bak, 670mm styre, 17kg) så bara att byta till en längre och flackar 29a på 14kg käns ju helt annorlunda. Bara att rulla grusväg känns som en racer i jämförelse. I skogen tar den sig fram lättare och rullar över upp uppför på ett helt annat och mer bekymmersfritt vis. Den känns kortare än jag väntade mig. Skulle nog nästan kunnat köra en XL. Kände inte av wheelfloppen i tight långsamma kurvor som en del klagat på. Men kräver att man är med lite. När det tar fart och i mer bankade kurvor sveper den fram som ett jetplan på räls. I think this is the beginning of a beautiful friendship.

Ibis Ripmo, godspeed
Okej, ni bad om det. Bilder på Ripmon.

Ibis Ripmo GX Large Svart/grön, 150mm stolpe, 170mm vevar, inga extra tillval, Crank Bros Stamp Large
20180627_202648.jpg

20180627_202707.jpg

20180627_202802.jpg

Min nya cockpit
20180627_202721.jpg

För den som undrar så går det att trycka stolpen i botten. 150mm passar mig perfekt. Kan ha den i botten och i topp blir det perfekt tramphöjd.
20180627_202001.jpg

20180627_202010.jpg

Några kilos skillnad mot gamla jonnen ;)
20180627_201306.jpg

20180627_201110.jpg

Och nalle får naturligtvis följa med till nya hojen. ?
20180627_201758.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
Fan va fint! 13,3kg stock GX är ruggigt lätt. Fint att det går att slamma sadelstolpen utan att sadeln tar i vid full kompression också. Fick du något skydd monterat mellan länkarna och ramen. Är visst en grussamlare där.
Kommer byta en hel del på min, borde sänka vikten med minst 0,5kg.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Fan va fint! 13,3kg stock GX är ruggigt lätt. Fint att det går att slamma sadelstolpen utan att sadeln tar i vid full kompression också. Fick du något skydd monterat mellan länkarna och ramen. Är visst en grussamlare där.
Kommer byta en hel del på min, borde sänka vikten med minst 0,5kg.

Ja, grymt imponerande vikt. Är ju ingen toppmodell heller. Inga karbongvevar, eller styre, eller hjul.

Har sett det där med smuts och grusproblemet i länkaget. Tydligen har Ibis skickat ut nån plastlapp som kan monteras som skydd. Får väl höra med dem. Tänkte sätta på lite 3M-skydstejp och mastic på utsatta ställen.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Lars.E sa:
olle/frost sa:
Okej, ni bad om det. Bilder på Ripmon.

Ibis Ripmo GX Large Svart/grön, 150mm stolpe, 170mm vevar, inga extra tillval, Crank Bros Stamp Large

Najs!
Undra om det inte blir bättre om du byter plats på däcken?
Lite avis är man väl ändå...

Ja, och framdäcket sitter på fel håll med, och ja, fel plats.

?? Ja, såg det först när tittade på bilderna. Får ta tag i det. Är nog värt att gå igenom och kolla monteringen i övrigt också. ??

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Oj vad lätt och oj vad dåligt ihopskruvad om de inte ens fått rätt på däcken :(
Segt att inte skyddsplasten satt på.
Vilka klåpare.
Förstår inte att ett så pass fint märke som Ibis låter återförsäljaren stå för slutmonteringen. Hur kvalitetssäkrar man då? Inte alls tydligen. I detta fall handlar det säkert om en praktikant / sommarjobbare.
Återkoppla till CK!

Ibis Ripmo, godspeed
Gaffeln satt åt rätt håll, i alla fall ;) Som syns på nån av bilderna sitter inte styret riktigt snyggt heller. Visst ger det ingen känsla för kvalité. Drar ner förtroendet och intrycket både för CK och Ibis.

Ibis Ripmo, godspeed
Ja det blir väl att skruva isär och skruva ihop igen när man väl får hojen.

Tycker Ibis verkar har världens märkligaste upplägg, de verkar ju bara skicka allt löst typ oem förpackat och sen ska åf montera allt.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Ja det blir väl att skruva isär och skruva ihop igen när man väl får hojen.

Tycker Ibis verkar har världens märkligaste upplägg, de verkar ju bara skicka allt löst typ oem förpackat och sen ska åf montera allt.

Frågan är vad som är anledningen till det. Fraktpriser? Tullar? Bekvämlighet?

Ibis Ripmo, godspeed
Det är en annan nivå på skatten/tull på delar jämfört med kompletta hojar.

Varför köra 170mm vevar? 341mm är en ganska normal bb-höjd för en 140mm hoj

Ibis Ripmo, godspeed
happymtb.fr sa:

För att minimera risken för att slå i pedalerna. Kommer ju från en lite äldre cykel med runt 355mm bb-höjd. Tänker också att längden på vevarmarna trots allt inte ger sån stor skillnad effektmässigt, om någon kanske till och med en aning mer effekt med kortare (https://fitwerx.com/mountain-bike-crank-length-likely-long/ https://www.cervelo.com/en/engineering-field-notes/a-new-spin-on-crank-length https://www.trainingpeaks.com/blog/the-benefits-of-reducing-your-crank-length/)

Ibis Ripmo, godspeed
happymtb.fr sa:

Jag tycker inte det finns mycket att vinna på att köra längre vevar, jag hade gärna kört 165mm t.o.m, förhoppningsvis börjar det bli en standardlängd snart också.

Ibis Ripmo, godspeed
Nu finns min cykel i webshoppen, men jag har fortfarande inte hört något från CK och nu svarar inte Frederic på mail!
Är det någon av er som nyligen fått cyklar som vill dela med er av vilka ordernummer ni haft?

Bilagor

• E4296F7F-8074-45D9-B434-DD826714E5C3.jpeg
    E4296F7F-8074-45D9-B434-DD826714E5C3.jpeg
    301.8 KB · Besök: 99
Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
happymtb.fr sa:

Jag tycker inte det finns mycket att vinna på att köra längre vevar, jag hade gärna kört 165mm t.o.m, förhoppningsvis börjar det bli en standardlängd snart också.
Standardlängd? 165mm eller 6.5 tum? ;-)

Jag har kört 170mm vevar för några år tillbaka och tyckte att man inte slog så mycket mindre än med 175mm. Kadensen gick upp en aning om jag minns rätt.

Jag har inte provat 165mm och intressant att man inte förlorar effekt med kortare vevarmar.

Ibis Ripmo, godspeed
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
happymtb.fr sa:

Jag har kört 170mm vevar för några år tillbaka och tyckte att man inte slog så mycket mindre än med 175mm. Kadensen gick upp en aning om jag minns rätt.

Jag har inte provat 165mm och intressant att man inte förlorar effekt med kortare vevarmar.

Nej, 5mms skillnad är nog obetydligt när det gäller att slå i, egentligen.

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Gaffeln satt åt rätt håll, i alla fall ;) Som syns på nån av bilderna sitter inte styret riktigt snyggt heller. Visst ger det ingen känsla för kvalité. Drar ner förtroendet och intrycket både för CK och Ibis.
Hur menar du när du skriver att styret inte sitter snyggt?

Ibis Ripmo, godspeed
Tobbekongo sa:
Nu finns min cykel i webshoppen, men jag har fortfarande inte hört något från CK och nu svarar inte Frederic på mail!
Är det någon av er som nyligen fått cyklar som vill dela med er av vilka ordernummer ni haft?

Det där betyder bara att Ibis centrallager i Tyskland har ram i den färgen och storleken, buildkiten m.m. behöver inte finnas på lager för det. CK har varken ram eller cykel på lager.

För övrigt så är alla tidigare beställda ramar bokade och väntar på resterande prylar. Det är även det som fördröjer leverans.

Crossmax sa:
happymtb.fr sa:

Om man vänder på frågan: varför inte köra 170mm vevar?

Jag har också beställt med 170mm vevar. Eftersom jag har taxben så tror jag det är bra, ger snällare vinkel för knä och höftled i toppläget.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
olle/frost sa:

Kanske lite petig, men kolla Ibisloggan so tittar fram i styrstammen:

20180627_201758.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
happymtb.fr sa:

Jag tänker att det är ungefär lika stor skillnad som 5mm högre vevlagerhöjd ;)

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Crossmax sa:
olle/frost sa:

Haha! Seriöst? Detta drar klart ner både förtroende och intryck...

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
olle/frost sa:
Crossmax sa:
olle/frost sa:

Haha! Seriöst? Detta drar klart ner både förtroende och intryck...

:) Är ju naturligtvis inget som spelar så stor roll. Stor chans att man justerar styret lite själv.

Ibis Ripmo, godspeed
Det ska vara ett Aggressor enligt specen iaf.

Min skickades idag för övrigt, tog sin tid att få rätt med bromsslangen. Ska bli spännande att se hur välmonterad den är...

Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
olle/frost sa:
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
happymtb.fr sa:

Jag tänker att det är ungefär lika stor skillnad som 5mm högre vevlagerhöjd ;)
Det är klart att lära sig tajma sina tramptag ger betydligt mindre slag, oavsett längd. Men det verkar vara trendigare att köpa nya saker än att lära sig använda dom man redan har...

På tal om det: en Fox X2 gav färre slag än en RS Monarch Rc3 (ej +) på samma cykel med samma SAG

Ibis Ripmo, godspeed
alum sa:
Ni som fått era, kan man få veta vad ni tycker? Vore kul att höra från plattskogscyklare som kör t ex Hellas. :)

Jag fick min Ripmo NX (inga uppgraderingar) för ett par veckor sedan. Beställde 1/4. Jag har kört några rundor i Hellas och tycker den funkar mycket bra som stigcykel. Har kört en Canyon Spectral tidigare och upplever Ripmon som lika smidig vid långsam teknisk cykling trots den längre hjulbasen och större hjul, trampar bättre/känns mer effektiv, bättre position vid klättring och den är stabilare och inger mer förtroende utför och när det är brant. Lite tyngre att lyfta framhjulet i början, men jag har börjat vänja mig.

Min cykel var bra monterad när den kom från Cykelkraft

Ibis Ripmo, godspeed
richardo sa:
Det ska vara ett Aggressor enligt specen iaf.

Min skickades idag för övrigt, tog sin tid att få rätt med bromsslangen. Ska bli spännande att se hur välmonterad den är...

Jag bad dem skippa montering av bromsar helt då de ändå ska bytas.
Men fortfarande inte fått någon ny info annat än i början på veckan där leveransen från Tyskland som skulle kommit veckan innan aldrig hade kommit.

Tillbaka
Topp