Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
olle/frost sa:
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
happymtb.fr sa:
Det är en annan nivå på skatten/tull på delar jämfört med kompletta hojar.

Varför köra 170mm vevar? 341mm är en ganska normal bb-höjd för en 140mm hoj

Jag tycker inte det finns mycket att vinna på att köra längre vevar, jag hade gärna kört 165mm t.o.m, förhoppningsvis börjar det bli en standardlängd snart också.
Standardlängd? 165mm eller 6.5 tum? ;-)

Jag har kört 170mm vevar för några år tillbaka och tyckte att man inte slog så mycket mindre än med 175mm. Kadensen gick upp en aning om jag minns rätt.

Jag har inte provat 165mm och intressant att man inte förlorar effekt med kortare vevarmar.

Nej, 5mms skillnad är nog obetydligt när det gäller att slå i, egentligen.

Jag tänker att det är ungefär lika stor skillnad som 5mm högre vevlagerhöjd ;)
Det är klart att lära sig tajma sina tramptag ger betydligt mindre slag, oavsett längd. Men det verkar vara trendigare att köpa nya saker än att lära sig använda dom man redan har...

På tal om det: en Fox X2 gav färre slag än en RS Monarch Rc3 (ej +) på samma cykel med samma SAG

Vafasiken, menar du att jag inte skulle köpt ny cykel? Vad det för dumheter?!

Ibis Ripmo, godspeed
Jag satte helikoptertejp där innan jag cyklade första gången. Det var några små märken på tejpen efter 5 rundor men inget som gått igenom. Nu tog jag bort den tejpen och satte dit gummibiten jag fick av Ibis. Jag mailade Ibis och gummibiten kom med posten efter en dryg vecka.

Ibis Ripmo, godspeed
mtbtobbe sa:
Jag satte helikoptertejp där innan jag cyklade första gången. Det var några små märken på tejpen efter 5 rundor men inget som gått igenom. Nu tog jag bort den tejpen och satte dit gummibiten jag fick av Ibis. Jag mailade Ibis och gummibiten kom med posten efter en dryg vecka.

Toppen. Får maila dem.

Ibis Ripmo, godspeed
Ångrar att jag inte beställde 170mm vevar. Slår i hela tiden på Hightower LT och hade gärna haft 5mm extra. Någon som vill byta till 175 mm GX-vevar? :)

Fattar inte varför de inte sätter på eller i alla fall skickar med skyddet direkt? Känns som man skulle undvika en hel del missnöje då.

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Ångrar att jag inte beställde 170mm vevar. Slår i hela tiden på Hightower LT och hade gärna haft 5mm extra. Någon som vill byta till 175 mm GX-vevar? :)

Fattar inte varför de inte sätter på eller i alla fall skickar med skyddet direkt? Känns som man skulle undvika en hel del missnöje då.

Tror de gör det numera. Läser man på mtbr verkar skyddet halvbra. Bättre än inget men inte helt hundra.
Ni som fått era har iscg fästet suttit på?

Ibis Ripmo, godspeed
Uppdatering angående vikt och hjul

Vikten på min GX large med 170-vevar och 150-pinne,inget övrigt special, och Crank Bro Stamp 7 large är 13,9kg.så lite mer än jag först vägde den till. Lite mer rimligt, men fortfarande bra. Och ett par tårtbitar jag inte behöver banta själv jämfört med mi is gamla cykel på 17kg.

Och hjulen, de är slaglösa med gucka och allt. Vilket betyder att jag tar med dem in till cykelkraftbutiken på Götgatan så får de skifta däcken. Jag har inga prylar för slanglöst. Får väl skaffa vid tillfälle för framtiden.

Ibis Ripmo, godspeed
Tar du väck pedalerna och väger igen så landar den på 13,5-13,6kg. Det är så alla fuskcykeltillverkare väger. Fast dom tarerar med 1kg på vågen som dom tar bort och sedan väger dom cykeln.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Tar du väck pedalerna och väger igen så landar den på 13,5-13,6kg. Det är så alla fuskcykeltillverkare väger. Fast dom tarerar med 1kg på vågen som dom tar bort och sedan väger dom cykeln.
Tror inte Ibis uppgett nån vikt, vad jag sett. Enda vikten jag sett var Pinkbikes test. Den låg på 13,2 med karbonstyre och karbonfäljar men utan pedaler. Hursomhelst, under 14 är ju kanon.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Kan inte TS döpa om tråden till något mer generellt? "Ibis Ripmo - the tråd"?
Done, trodde inte i min vildaste fantasi att tråden skulle få sånt liv, mina trådar brukar vara pisstråkiga, 3 inlägg max.

Nu råkade bara ibisen bli mer folklig än förväntat med den feta rean.

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
SalkinL sa:
Tror inte Ibis uppgett nån vikt, vad jag sett. Enda vikten jag sett var Pinkbikes test. Den låg på 13,2 med karbonstyre och karbonfäljar men utan pedaler. Hursomhelst, under 14 är ju kanon.

Nä tror inte Ibis uppgett någon vikt på annat än ram. Jag siktar på sub 13kg fast då utan pedaler.

Stervelo sa:
Crossmax sa:
Kan inte TS döpa om tråden till något mer generellt? "Ibis Ripmo - the tråd"?
Done, trodde inte i min vildaste fantasi att tråden skulle få sånt liv, mina trådar brukar vara pisstråkiga, 3 inlägg max.

Nu råkade bara ibisen bli mer folklig än förväntat med den feta rean.

Värsta Volvo 740! Synd att jag inte gillar Volvo, får avbeställa cykeln. Köper en Canyon istället.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
olle/frost sa:
SalkinL sa:

Nä tror inte Ibis uppgett någon vikt på annat än ram. Jag siktar på sub 13kg fast då utan pedaler.

Stervelo sa:
Värsta Volvo 740! Synd att jag inte gillar Volvo, får avbeställa cykeln. Köper en Canyon istället.

Kör V70, så Ripmon passar ju utmärkt, då ;)

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
SalkinL sa:
olle/frost sa:
SalkinL sa:

Stervelo sa:

Kör V70, så Ripmon passar ju utmärkt, då ;)

Nu har du citerat på sniskan, det var inte jag som skrev "Värsta Volvo 740! Synd att jag inte gillar Volvo, får avbeställa cykeln. Köper en Canyon istället.", det var SalkinL

Ibis Ripmo, godspeed
Här kommer lite egenuppmätta vikter (på icke-kalibrerad köksvåg, kontrollerat mot annan våg) för en medium-ram i Tangerine/Sky. Alla vikter inklusive Cane Creek Forty styrlagerkoppar, men exkl övriga styrlagerdelar och utan vevlager.

Endast ram (inkl skruv för dämpare): 2431 g
Downtube protector: 29 g
Sadelstolpsklämma: 16 g
Hexle bakaxel: 47,5 g

Summa ram utan dämpare: 2476 g

ISCG05 adapter: 21 g

Summa ram utan dämpare med ISCG 05: 2497 g

Fox DPX2 Performance (2018): 429 g

Summa ram med ISCG 05 och dämpare: 2926 g

Ibis Ripmo, godspeed
Men suck. Var precis inne på cykelkraftbutiken på Götgatan med mina felmonterade däck. Men de kunde inte fixa det idag, för deras mekaniker var ledig och verkstan är inte öppen på helgerna. Och han i butiken kunde inte, som i visste inte hur han skulle sätta på ett slanglöst däck. Geez... Jobba i cykelbutik och inte kunna montera ett däck. Men vafan, jag kan inte för jag har ingen pump med kompressor eller gucka, spruta eller valve core remover.

Cykelkraft... Suck.

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Men suck. Var precis inne på cykelkraftbutiken på Götgatan med mina felmonterade däck. Men de kunde inte fixa det idag, för deras mekaniker var ledig och verkstan är inte öppen på helgerna. Och han i butiken kunde inte, som i visste inte hur han skulle sätta på ett slanglöst däck. Geez... Jobba i cykelbutik och inte kunna montera ett däck. Men vafan, jag kan inte för jag har ingen pump med kompressor eller gucka, spruta eller valve core remover.

Cykelkraft... Suck.
Olle, du behöver varken gucka, spruta eller valve core remover för att byta däck. Ta av däcken och häll inte ut guckan. Fotpump har du väl? Får du inte upp däcken med den så tar du ut valve coren med en tång (behövs inga specifika valve core removers) för bättre luftflöde. Svårare än så är det inte.

Ibis Ripmo, godspeed
Men du har i vart fall cykeln, själv funderar jag allvarligt på att gå och köpa något annat som finns på plats.(stumpy)
Jag tror jag har beställt precis likadan cykel som du och gjorde det den 4/4, får man vara fräck och fråga vilket ordernummer du hade?

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
olle/frost sa:

Cykelkraft... Suck.
Olle, du behöver varken gucka, spruta eller valve core remover för att byta däck. Ta av däcken och häll inte ut guckan. Fotpump har du väl? Får du inte upp däcken med den så tar du ut valve coren med en tång (behövs inga specifika valve core removers) för bättre luftflöde. Svårare än så är det inte.

Jag vet. Men det är principen.

Och att jag inte slabba. Har inte hållit på med slanglöst innan, och sett för många tube less bukaakes för att inte vilja riskera det själv. Men får se hur jag gör, om jag orkar vänta till måndag eller om de fixar det ändå.

Ibis Ripmo, godspeed
3M Mastic 2228-tejp är min ansats till att skydda utsatta områden från stenkross. Extremt formbart och god vidhäftningsförmåga.
y5dSKg4GT6W8zbJWLa4+kg.jpg

fullsizeoutput_1f13.jpeg

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
3M Mastic 2228-tejp är min ansats till att skydda utsatta områden från stenkross. Extremt formbart och god vidhäftningsförmåga.

Snyggt, har dock en liten fundering runt det. Fastnar inte småsten i det just för att det är mjukt och har god vidhäftning? Skulle varit laminerat med t.ex teflontejp på utsidan.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Crossmax sa:

Snyggt, har dock en liten fundering runt det. Fastnar inte småsten i det just för att det är mjukt och har god vidhäftning? Skulle varit laminerat med t.ex teflontejp på utsidan.
Återstå att se, men fullt så klibbigt är det inte.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Crossmax sa:

Är ju en tanke att mastictape kan göra det värre. Det skulle vara nån gummilapp som skydd, lite som Pivot har
86619276a306d6533033e40911eb4a3d.jpg

Kanske går att göra nått av en gammal innerslang...

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL har du monterat Invisiframe på din Ripmo än och isåfall var det svårt? Skall få min hoj snart och funderar på att beställa men drar mig lite för priset och om det är svårt att montera...

Ibis Ripmo, godspeed
Crosswind sa:
SalkinL har du monterat Invisiframe på din Ripmo än och isåfall var det svårt? Skall få min hoj snart och funderar på att beställa men drar mig lite för priset och om det är svårt att montera...

Nopes, har inte fått cykeln än. Vet inte när jag får den heller.

Ibis Ripmo, godspeed
Kunde hämta ut min hoj i fredags efter att den hållits som gisslan av postnord i 9 dar. Värsta semesterstressen så jag hann inte ens provrulla lite, men den ser fet och fin ut. Såklart felmonterade däck.

Ibis Ripmo, godspeed
Mitt förtroende sviktar om de inte centrerar ventilen mot märket på däcket. Har man inte den känslan för detaljer och bryr sig tillräckligt för det undrar man ju hur det står till med resten. Men fel däck, åt fel håll på fel plats...

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Crosswind sa:

Men, invisiframen har du fått? Verkade strula med leverans av den med.
Tänkte panga ihop extras runt hojjen.
Invisiframe för ram och gaffel, sen något neoprenskydd för svingen, kanske inte behövs med clutch, men jag glömmer clutchen av ibland.

Något neroprenskydd för kedjestag som passar bra som någon vet om? Nej, slang runt kedjestaget blir det inte.

Tror inte jag får hoj förrens tidigast om tre veckor. Verkar som xl och blå fuckade upp det. Alla som kört mindre än xl och svart har kunnat få hem saker.

Hur många hellaspsyklister har köpt Ripmo? Verkar vara en bunt.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Crosswind sa:

Men, invisiframen har du fått? Verkade strula med leverans av den med.
Tänkte panga ihop extras runt hojjen.
Invisiframe för ram och gaffel, sen något neoprenskydd för svingen, kanske inte behövs med clutch, men jag glömmer clutchen av ibland.

Något neroprenskydd för kedjestag som passar bra som någon vet om? Nej, slang runt kedjestaget blir det inte.

Tror inte jag får hoj förrens tidigast om tre veckor. Verkar som xl och blå fuckade upp det. Alla som kört mindre än xl och svart har kunnat få hem saker.

Hur många hellaspsyklister har köpt Ripmo? Verkar vara en bunt.

Invisiframe ligger på bänken i förrådet. Det plus kolhjul, dämpar cartridge, bromsar osv....

Ibis Ripmo, godspeed
Ok, drar iväg en beställning då.

Min semester börjar veckan som har både juli och augusti i sig. Har jag inte fått hojjen då så ruttnar jag seriöst.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Jo, det borde väl vara gloss, inte matt, kitet för ripmon, när det gäller invisiframe?

Valde gloss, har också beställt blå cykel Ripmo. Till den svarta passar nog matt bättre.

Ska fundera på något neroprenskydd till kedjestagen också. Brukar vara svårt med storlekarna. Eller så kör jag 3m mastic tejp, har ändå en rulle liggandes.

Roade mig med att montera skivor och en 90% kompatibel Garbaruk kassett på 942 kolhjulen förut. Efter en del filande på låsringen så funkade det. Tänk om man kunde få en cykel att sätta ovanpå hjulen bara...

Tillbaka
Topp