Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Selfie stick?=)
Och handen på hjärtat är det cykeln vi vill se inte dig ;-)
Selfiestick no fekkin way, sen plåtar jag med en fuji xe-3 med en 23mm f2, som smidigt och lätt ligger i ryggan. :)
Kvalitet ska det vara.

En sak till som var lite muppigt. Kolla skruvarna som håller fast styret. På min "platta" var de två nedre skruvarna hård dragna, en av de över kanske lagom, den sista övre nästan lös. Inget vidare.

Ibis Ripmo, godspeed
En liten bild då. Fel vevparti och hisspinne. Köpte vevarna av en i personalen på CK i Sisjön och kör på dom tills jag får GX Eagle vevarna. Hisspinnen skall bytas mot en OneUp.
Landade på 12,8kg. Stämmer hyffsat med mina uträkningar.

DSC_0979.JPG

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
En liten bild då. Fel vevparti och hisspinne. Köpte vevarna av en i personalen på CK i Sisjön och kör på dom tills jag får GX Eagle vevarna. Hisspinnen skall bytas mot en OneUp.

Den är ju inte direkt jätteful i svart heller om man säger...

Gött att du äntligen fick en cykel, skynda ut och cykla på den nu så vi får veta om den lever upp till utseendet :)

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Schysst vikt! Speclista?

Large med DPX2
Fox Performance med CRConception öppet bad cartridge
Ibis 942 Carbon Logo hjul
Magic Mary/Rock Razor
Zee bromsar med 203/180mm Icetech skivor
Easton Havoc Carbon 35 styre
Ritchey WCS Trail 45mm styrstam
ESI liknande handtag
Fizik Monte Ki:um sadel
Garbaruk 10-48 kassett
Någon Sram kedja, X1?
XT reglage och bakväxel

Saker som byts snart, sedan...
Vevarna byts till GX Eagle
Reverben mot en OneUp

Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
SalkinL sa:

Den är ju inte direkt jätteful i svart heller om man säger...

Gött att du äntligen fick en cykel, skynda ut och cykla på den nu så vi får veta om den lever upp till utseendet :)

Blir inget hårdtest, rehabar för fullt så det går lite långsamt i skogen för mig. Men cykla ska jag om någon timma eller så även om jag inte kommer kunna känna cykelns potential.

Ibis Ripmo, godspeed
Kände bara på bultarna så att de inte sitter löst, vad gör jag nu? Jag vill bara grina här.

Efter att ha slitit röven av mig med invisiframen så blir det så här.

Ramen leverarad med två fuckade skruvar, gängpaj.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Kände bara på bultarna så att de inte sitter löst, vad gör jag nu? Jag vill bara grina här.

Du drog med momentnyckel?

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Stervelo sa:

Du drog med momentnyckel?
Ja, gänglåset släppte långt innan jag var ens i närheten, sen var det inget motstånd, kände med vanlig insexa sen och det är kaputt.
Gänglåset drog vid 3 nm typ.

Ibis Ripmo, godspeed
Nu drog jag dit den med fingrarna och gänglås, använde en insexa och höll runt stammen, 1-2 nm sitter den med och loctite 243, nu får den vila 2h, sen hojjar jag.

Shoppen på götgatan får besök på måndag.

Ibis Ripmo, godspeed
De får helicoila den med, sen kanske byta ram över vintern, men en helicoilad ram duger nog.

Men, som sagt, jag köper ALDRIG en färdig cykel av en orsak, här blev jag tvingad, fanns inte gafflar med rätt offset löst.

Aldrig mer köpa färdig cykel.

Jo, jag köpte en pendlare, fixie, kona bandwagon, för 7 år sen, den satt med kullagren, i nedre styrlagret, med sin hållare utanför skålen, fattar inte hur man ens lyckas med det.

Affären byter till ett nytt styrlager, men glömmer att fixa till avståndet mellan dustcap och lagerhållare, dustcapen tar i, innan du fått bort spelet i lagret.

Ibis Ripmo, godspeed
Som sagt, främre bulten, för bakbromsen, postmount, när man bromsar vid färd framåt, då blir det tryck där.
Vågar jag hojja på det här? Jag får se till att inte bromsa bakåt.

Besöker butiken på götgatan på måndag.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag fattar verkligen inte hur det kan vara så svårt att montera ihop en cykel...
Nu är iofs mitt förtroende för cykelkraft 0 efter diverse strul (köper aldrig mer ngt där) men de flesta hojar jag köpt har varit halvdant ihopskruvade.

Jag hade hellre fått alla delar löst i en kartong, tyvärr inte så många som vill leverera så...

Ibis Ripmo, godspeed
skier sa:
Jag fattar verkligen inte hur det kan vara så svårt att montera ihop en cykel...
Nu är iofs mitt förtroende för cykelkraft 0 efter diverse strul (köper aldrig mer ngt där) men de flesta hojar jag köpt har varit halvdant ihopskruvade.

Jag hade hellre fått alla delar löst i en kartong, tyvärr inte så många som vill leverera så...
Plus ett på att bygga själv. Halvdant monterat är verkligen helt sant.

Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag kört första vändan med min. Den är bara pyttelite byggd av CK eftersom jag bara fick ram, gaffel och dämpare. Men för garantins skull monterade dom gaffeln. Resten är prylar som redan fanns hemma så där gäller annan eller ingen garanti ;) Hursom, inga direkta problem, lite småjusteringar on the fly sådär av vinkel på bromshandtag m.m.
Något är lite knasigt med gaffeln, ett litet litet diskret klonkljud och så tycker jag den är stötig. Kan vara CRConception cartridgen eller så är det luftfjädern. Har hört att Fox har haft lite problem med att dom klonkar och är stötiga för det trycks i för mycket fett vid tillverkning. Ska riva luftfjädern och kolla.

Eftersom min fot är lite sådär kaputt och gör ont så kan jag inte riktigt cykla som vanligt. Dock gav det extra slaget helt klart mer marginaler innan det gör ont. Från 130/111 (Process 111 med 1,5gr slackset och gaffel höjd till 130mm) till 160/145 GÖR skillnad.
Upplevde den inte alls så lång som man kan tro om man läser geo-tabellerna. Den kändes bara sådär lagom i cockpiten, satt bra direkt. Första halvtimman kändes det som att jag hade mycket cykel bakom mig men den känslan försvann.

Cykeln klättrar något helt sjukt, jämfört med Processen så är energiåtgången en bråkdel. Den håller sig högt i slaget och gungar nästan inget alls. Körde DPX2:an öppen även på transporterna. Processen är naturligtvis lite lättare att få runt hörn o.s.v. men Ripmon är bra mycket smidigare än vad längden antyder.
Det känns som den verkligen vill att man brutalt trycker den in i kurvorna. Ingen pardon! Greppet blir därefter. Jag är på inget sätt snabb i kurvorna men tror helt klart att jag är snabbare i kurvorna på Ripmon än Processen.
Monstertrucka sig igenom stök, stenkistor m.m verkar inte vara något problem. Sikta och trampa (så mycket som mongofoten fixar då naturligtvis). Men den är ändå snabb och lätt att kasta runt mellan stora stenar.
Hur den är att droppa och hoppa med vet jag inte, det fixar inte mongofoten än.

Ibis Ripmo, godspeed
Fredric på CK är kalas att ha att göra med, svarar även en söndag. Jag ska ta den förbi götgatan shoppen.
Men, jag är lite rädd, den här veckan som var, var stängt för renovering, sen öppet till och med den 26, torsdag nästa vecka, sen stängt för renovering igen, är det verkligen stängt en vecka för renovering, sen öppet fyra dagar, sen stängt för renovering igen?
Jag tvivlar.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Nu har jag kört första vändan med min. Den är bara pyttelite byggd av CK eftersom jag bara fick ram, gaffel och dämpare. Men för garantins skull monterade dom gaffeln. Resten är prylar som redan fanns hemma så där gäller annan eller ingen garanti ;) Hursom, inga direkta problem, lite småjusteringar on the fly sådär av vinkel på bromshandtag m.m.
Något är lite knasigt med gaffeln, ett litet litet diskret klonkljud och så tycker jag den är stötig. Kan vara CRConception cartridgen eller så är det luftfjädern. Har hört att Fox har haft lite problem med att dom klonkar och är stötiga för det trycks i för mycket fett vid tillverkning. Ska riva luftfjädern och kolla.

Eftersom min fot är lite sådär kaputt och gör ont så kan jag inte riktigt cykla som vanligt. Dock gav det extra slaget helt klart mer marginaler innan det gör ont. Från 130/111 (Process 111 med 1,5gr slackset och gaffel höjd till 130mm) till 160/145 GÖR skillnad.
Upplevde den inte alls så lång som man kan tro om man läser geo-tabellerna. Den kändes bara sådär lagom i cockpiten, satt bra direkt. Första halvtimman kändes det som att jag hade mycket cykel bakom mig men den känslan försvann.

Cykeln klättrar något helt sjukt, jämfört med Processen så är energiåtgången en bråkdel. Den håller sig högt i slaget och gungar nästan inget alls. Körde DPX2:an öppen även på transporterna. Processen är naturligtvis lite lättare att få runt hörn o.s.v. men Ripmon är bra mycket smidigare än vad längden antyder.
Det känns som den verkligen vill att man brutalt trycker den in i kurvorna. Ingen pardon! Greppet blir därefter. Jag är på inget sätt snabb i kurvorna men tror helt klart att jag är snabbare i kurvorna på Ripmon än Processen.
Monstertrucka sig igenom stök, stenkistor m.m verkar inte vara något problem. Sikta och trampa (så mycket som mongofoten fixar då naturligtvis). Men den är ändå snabb och lätt att kasta runt mellan stora stenar.
Hur den är att droppa och hoppa med vet jag inte, det fixar inte mongofoten än.
Det där låter som en fin summering av varför jag köpte Ripmo. :)
Skönt att du får ut något positivt av det här.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Götgatsbutiken är väl egentligen inte officiellt invigd? Dessutom väldigt liten, om de nu har hela Boulevardteaterns gamla lokaler. Så kan tänka mig att de fortfarande håller på att bygga i resten av lokalen.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag kan bara rekommendera alla andra som fått sin ripmo färdigbyggd, att kolla alla skruvar/bultar ordentligt.
Har ni inte en momentnyckel och mjukt gänglås så är det kanske dags.

Ibis Ripmo, godspeed
olle/frost sa:
Götgatsbutiken är väl egentligen inte officiellt invigd? Dessutom väldigt liten, om de nu har hela Boulevardteaterns gamla lokaler. Så kan tänka mig att de fortfarande håller på att bygga i resten av lokalen.
Aha, ja jag kollade bara CKs hemmis, Fredric hänvisade mig dit också, för att visa upp.
Han ville ha bilder, hur plåtar man gängpaj? Så besök i butik blir nog bra.

Men, bulten bak, jag kunde dra ut den med fingrarna nu, det blir inget hojjat med den där. Bara ner till götgatan.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:
glitch sa:
12.8 kg inkl pedaler? Det är bra jobbat!

Utan pedaler. Blir väl 13,1-13,2 med pedaler. Men guckan är med i 12,8kg
Oj, min väger 14.0 men med svintunga mallet, spd, pedaler och huck norris.

Är kolhjulen så mycket lättare än aluhjulen? Kanske har 100-200 gram till i ramen, jag har xl.
Ah, ser att du har 2.35 däck på, då förstår jag.

Wheightweenie Schwalbe. Hoppas dom håller bara... Kolhjulen sparar nog ca 200g till. Har inte fått Huck Norris än. Det adderar väl 150-200g. Dock blir jag av med ca 150g när rätt vevar dyker upp.

Ibis Ripmo, godspeed
Det där med kurvorna föresten, det var förvånande. Känslan att cykeln liksom skriker "hårdare din djävla mes!". Det går nog att köra löjligt fort i kurvorna om man är duktigt.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Det där med kurvorna föresten, det var förvånande. Känslan att cykeln liksom skriker "hårdare din djävla mes!". Det går nog att köra löjligt fort i kurvorna om man är duktigt.
Det är precis det som skrivits i recenssioner, om du inte läst det själv, utan känt det själv, du kanske ska bli recensent? :)

Ibis Ripmo, godspeed
Jag undrar nu om det är gängpaj, hela inserten, aluinsert, gänger i kolfiber, kan ha lostnat. När jag trycker i skruven, då borde den bara kunna röra sig upp och ner, om det var gängpaj, nu går den att vika i sida ocks, den mån som finns för att kunna justera postmount ok i sida. Helskumt.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Det är precis det som skrivits i recenssioner, om du inte läst det själv, utan känt det själv, du kanske ska bli recensent? :)
Har känt det så också. Det är en cykel som vill att man är lite bestämd. Visar du bara vem som bestämmer, så sviker den inte, men släpper du för mycket, så tar den över. Speciellt i långsamt stök och tvära svängar i lägre fart. Går det fortare och är mer railade kurvor och berms, så är det mer kropp som behövs. Ned med bröstet och tryck på med höfterna och fötterna.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:

Både för dålig cyklist och kass på att skriva.

Ibis Ripmo, godspeed
Det bästa med den här tråden är att han som inte skulle få nån ram redan har slängt upp en bild på sin hoj......

Ibis Ripmo, godspeed
Paco sa:
Det bästa med den här tråden är att han som inte skulle få nån ram redan har slängt upp en bild på sin hoj......

Redan? Beställde 31 Mars... Fick fel färg och saknar dessutom resten av cykeln. Tur i oturen att jag ändå hade tänkt att bygga om rejält så delar fanns redan hemma. När resten anländer vet jag inte, med tanke på problemen Ibis verkar så lär det inte vara i närtid.

Ibis Ripmo, godspeed
Ni måste väl ändå förstått att det skulle ta en jävla tid? Eller? Tyckte det verkade helt uppenbart med tanke på priset/releasedatum/cykelkraft.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Ni måste väl ändå förstått att det skulle ta en jävla tid? Eller? Tyckte det verkade helt uppenbart med tanke på priset/releasedatum/cykelkraft.

Nja, givet att det började levereras hojar i Usa direkt efter att den släpptes så utgick i alla fall från att det inte skulle vara mer än ett par veckors leveranstid. Och givet att CK skrev 6-12 dagar på hemsidan verkade det ju rimligt.
Lanseringsrabatten var ju bara 13% att det sen råkade vara en mässrabatt några dagar som gick att kombinera är ju en annan femma och inget som borde ge utslag på lars von trier-radarn.
Det blev ju en svart komedi utan dess like.
Var lite sugen på en Knolly Fugitive LT som släpptes strax innan Ripmon. De ska börja levereras i höst....fast det var sagt maj/juni.
Sjuk bransch, årsmodellhetsen och nyhetshetsen driver på så att man "släpper" grejer som inte går att köpa på flera månader och / eller låter kunderna agera QC.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:

Lite tid absolut. Nästan 4 mån för att få ram i fel färg, gaffel och bakdämpare men inte resten av cykeln? Nej det räknade jag inte med. Ibis har ett jättejobb framför sig att reda ut den här soppan.
Cred till Frederic på CK som kämpar med att få Ibis att leverera. Utan honom hade det varit mycket värre.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
marr sa:

Lite tid absolut. Nästan 4 mån för att få ram i fel färg, gaffel och bakdämpare men inte resten av cykeln? Nej det räknade jag inte med. Ibis har ett jättejobb framför sig att reda ut den här soppan.
Cred till Frederic på CK som kämpar med att få Ibis att leverera. Utan honom hade det varit mycket värre.

Läser man de andra trådarna om just CK så är detta ganska väntat skulle jag säga.

Vet inte iofs inte vilka leveranstider den andra svenska återförsäljaren har haft, men de har ju definitivt inte sålt lika många hojjar heller.

Tillbaka
Topp