Nu har jag kört första vändan med min. Den är bara pyttelite byggd av CK eftersom jag bara fick ram, gaffel och dämpare. Men för garantins skull monterade dom gaffeln. Resten är prylar som redan fanns hemma så där gäller annan eller ingen garanti ;) Hursom, inga direkta problem, lite småjusteringar on the fly sådär av vinkel på bromshandtag m.m.
Något är lite knasigt med gaffeln, ett litet litet diskret klonkljud och så tycker jag den är stötig. Kan vara CRConception cartridgen eller så är det luftfjädern. Har hört att Fox har haft lite problem med att dom klonkar och är stötiga för det trycks i för mycket fett vid tillverkning. Ska riva luftfjädern och kolla.
Eftersom min fot är lite sådär kaputt och gör ont så kan jag inte riktigt cykla som vanligt. Dock gav det extra slaget helt klart mer marginaler innan det gör ont. Från 130/111 (Process 111 med 1,5gr slackset och gaffel höjd till 130mm) till 160/145 GÖR skillnad.
Upplevde den inte alls så lång som man kan tro om man läser geo-tabellerna. Den kändes bara sådär lagom i cockpiten, satt bra direkt. Första halvtimman kändes det som att jag hade mycket cykel bakom mig men den känslan försvann.
Cykeln klättrar något helt sjukt, jämfört med Processen så är energiåtgången en bråkdel. Den håller sig högt i slaget och gungar nästan inget alls. Körde DPX2:an öppen även på transporterna. Processen är naturligtvis lite lättare att få runt hörn o.s.v. men Ripmon är bra mycket smidigare än vad längden antyder.
Det känns som den verkligen vill att man brutalt trycker den in i kurvorna. Ingen pardon! Greppet blir därefter. Jag är på inget sätt snabb i kurvorna men tror helt klart att jag är snabbare i kurvorna på Ripmon än Processen.
Monstertrucka sig igenom stök, stenkistor m.m verkar inte vara något problem. Sikta och trampa (så mycket som mongofoten fixar då naturligtvis). Men den är ändå snabb och lätt att kasta runt mellan stora stenar.
Hur den är att droppa och hoppa med vet jag inte, det fixar inte mongofoten än.