Icke centrerat bakhjul

vox2000

Ny medlem
Icke centrerat bakhjul
Hallå!

Jag har en jättefin cykel som jag dock upptäckte en grej på i dag! Bakhjulet är inte centrerat. Det är inte skevt eller så, det sitter bara lite för mycket åt höger (drivlinehållet), en halv cm ungefär. Det är inget jag har tänkt på tidigare. Det är som det fattas nån spacer eller nåt. Jag bytte däck för några veckor sen, och då tog jag så klart av bakhjulet, men jag vill inte minnas att jag såg nåt sånt, bara fjädrarna som sitter mot muttrarna på axeln. Axeln är inte heller böjd.

What to do?

/A

Icke centrerat bakhjul
Det måste vara vänstra fjädern som spänner åt lite för mycket. ;)

Skämt åsido. Sådant är rätt så skumt, faktiskt. Kollat att något inte hänt med ramen? Vad använder du som referens när du kollar var hjulet sitter? Mätt mot fälgen eller däcket?

Senast redigerad av en moderator:
Icke centrerat bakhjul
Låter som om du köpt någon billig cykel någonstans, det brukar vara ganska vanligt att det är så på hojar från t ex Coop eller Biltema. Ekrarna är av samma längd och jämnt spända, typ.

Icke centrerat bakhjul
Testa att vända på hjulet. Om det då är felcentrerat åt andra hållet är det bara hjulet som inte är korrekt riktat så då plockar du fram en ekernyckel och åtgärdar. Om det fortfarande är felcentrerat åt samma håll tar du fram en näsduk och brister ut i gråt samtidigt som du letar efter sprickan i ramen som gjort att kedjestagen givit vika :>

Icke centrerat bakhjul
Nu har jag skruvat lite med en ekernyckel, och det ser ut som det gjorde lite skillnad. Jag har letat efter sprickor i kedjestagen, men jag har inte hittat nåt, så peppar peppar då. Det är ingen bensinmacks-cykel, en fin Marin, inköpt i somras.

Icke centrerat bakhjul
Men testade du att vända på hjulet, såsom andreaso sa? För om det nu skulle vara ramen som är sned, så har du ju sabbat hjulets centrering.

Tillbaka
Topp