Icke fungerande framväxel

Sanerik

Medlem
Var idag ute luftade crossen för första gången den här säsongen. Allt går fint och jag ska öka farten något, växlar upp på stora drevet fram, går fint. Men när jag ska växla ned till lilla drevet fram händer det ingenting. Ingen som helst respons. Det rasslar inte ens lite. Jag kan inte se några fel men har å andra sidan noll erfarenhet av att meka med växlar. Växlarna är shimano 105 med tillhörande reglage och sitter på en Merida Cyclocross 4. Tips och trix, feldiagnoser mm mottages tacksamt.

Trist! Den har ju stått still rätt länge nu så det är säkert som randonörd säger. Annars får du väl ringa Cykelcity eller vad stället heter där du handlade i höstas. Jag har samma problem på min MTB, fast på bakväxeln, särskilt om kedjan har legat på största drevet bak när cykeln har stått still länge. Då får jag "skrämma" igång bakväxeln genom att dra lite direkt i växeln. Då funkar det igen.
Fick du en fin tur annars?

Tydligen vanligt fel på vänster 105-reglage av en viss årsmodel. Garantigrej som shimano vet om enligt Cykelcity som har bytt min 2 gånger.
Fast för mig har den fastnat på lilla. Kadens-träning kan man kalla det.

Ska se vad cykelcity säger. Som det är just nu är det svårt att smörja vajerna eftersom den är spänd som en fiolsträng och framväxeln inte rör sig ur fläcken...

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags för singelklinga fram som en riktig cross ?
> :-) T

precis vad jag tänkte :-)

Tillbaka
Topp