Jag antar att det är en passning till mig, eftersom det var jag som trasslade in mig i begreppet ”modernt”. Jag tycker varken bu eller bä kring skivbromsar kontra fälgbroms, de har båda fördelar och nackdelar. Däremot tycker jag visst att man ska kunna klassificera saker som moderna eller omoderna, även cyklar. Och om folk tar illa upp av det, så kanske den personen kunde fundera på varför?
För att klargöra lite, fram till förra året cyklade jag på en äldre racer (samma cykel (ram åtminstone) 17 år på raken!) och jag har även en 80-talare med ramväxel. Lite av en slump (dåligt tränad inför Vättern) blev det cykelbyte till förra sommaren, och då blev det nya standarder på allt. Inte för att jag nödvändigtvis ville ha det, utan för att den cykeln jag ville ha råkade vara utrustad så.
När jag cyklade på mitt gamla älskade C-dale alustaket var jag lycklig, ingenting att anmärka på (förutom att för varje år upplevde jag ramen mindre och aggressivare). Skitbra hoj, och jag var helt på det klara med att om jag bytte cykel skulle jag inte bli snabbare eller snyggare (men förhoppningsvis sitta bättre). Men trots att jag älskar min hoj insåg jag redan för några år sedan att utvecklingen faktiskt börjat gå ifrån den. Det HAR hänt grejer. Nu på min nya cykel är jag inte snabbare eller snyggare, men jag sitter bättre. Skivbromsarna har orsakat mig exakt noll obehag, och el-växlar är helt fantastiskt.
Jag tycker det är skitfånigt att halva Happy blir upprörda när man pratar om nya standarder eller råkar använda ordet ”modernt” i en mening. När Mtb-geon förändrades åt LLS-hållet för några år sedan var det ju rent skrattretande hur folk betedde sig här på forumet. Reality check, ingen försöker tvinga någon att byta ut en gammal Ht med 71’ gaffelvinkel. Ingen säger att det är ocyklingsbart, utan tvärtom, nästan alla har börjat och haft roligt på en äldre typ av geo. Föredrar man gammal-geo, ramväxlar, stela stolpar och tubdäck är det helt ok, ingen bryr sig vad du har för fetischer. Men ska man tex rekommendera en nybörjare en sådan cykel?
Så, tröttsamt. Jag personligen ligger ofta 5-10-17 år efter i utvecklingen eftersom jag byter cyklar relativt sällan. Men orkar jag bli personligt förolämpad och upprörd över att det sker en utveckling och att saker inte är likadant som när jag började cykla för 25 år sedan? Nej, jag försöker att inte vara en sådan person. Viss utveckling är återvändsgränder, vissa standarder går verkligen att ifrågasätta nyttan av, men på det stora hela blir cyklarna bättre och bättre. Och det kan jag glädjas åt även om jag själv sitter på en 16,5 år gammal racer, för att jag vet att OM/NÄR jag byter så kommer nya hojen vara (åtminstone marginellt) bättre.