Idag lärde jag mig att...

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
Igår lärde jag mig att två pumpar och en kolsyrepump inte gör någon nytta i inlämnad väska när man punkar 2km in i ett lopp.
Lärde mig trots det, och tack vare snäll medcyklist, att det är kul att köra CX på "MTB-lopp".

Insåg just att frun tycker man är lite väl enthusiastisk? El hur faen de strava

Bilagor

• IMG_20170508_001421_476.jpg
    IMG_20170508_001421_476.jpg
    310.1 KB · Besök: 172
Inte nonchalent kliva runt i sprängsten med gympadojor, trampa snett och nåt har hänt med ena stortån så jävla ont...hade tänkt cykla på kvällskvisten men får bli en wirre iställt. =P

Idag lärde jag mig att det kan vara bra att kolla vad man egentligen har i lådorna innan man bränner iväg tolvhundra i cykelaffären.
Och då menar jag inte småsaker som att man alltid köper en slang eller två - trots att hela slanglådan är full och man får ett par tre paket i roten så fort man öppnar "reservdelsskåpet - eller att man köper lite vit styrlinda - trots att man har två tre stycken oöppnade paket vit styrlinda liggande - eller att man köper en tredje reserv av sin favoritsadel - när man redan har två reserver liggandes - eller att verkligen överväger att köpa ett par hjul när man redan har fyra friska styva hjulpar.
Utan mer att det är dumt att köpa dubletter (triplett egentligen :-) ) av dyra grejor som man absolut inte sliter ut och som är ramspecifika...

Ja, ja. Nån ska ju hålla ekonomin i rullning.

Idag lärde jag mig (för sjuttonde gång minst) att inte vänta på bättre väder.

Var lite blött på marken efter natten när jag vaknade. Kollade väderprognosen - inget regn under dagen. Bra, jag tar det lugnt och väntar ett tag med att cykla in till jobbet så hinner det torka upp lite mer. Äter frukost i lugnan ro, går in på toaletten och gör mig i ordning. Kommer ut och ser ... det börjat regna och är genomblött på marken. :-(

Hade jag stuckit direkt hade jag nog hunnit till jobbet innan regnet. Nu blev det ståplats på tåget istället.

Idag lärde jag mig att Shimano har börjat med snabblänkar till kedjorna som alternativ till nitpinnar...
... SM-CN900 ...
...och de ska väl börja dyka upp i kedjekaertongerna oxå vad det lider.

Engångs och ganska dyra - och många år tog det - men ändå värt att applådera :-)

Idag lärde jag mig hur mkt jag uppskattar att vi flyttat kontoret så att vi inte längre utsätts för flakåkande studenter som spelar disco och "firar" att de gått ut gymnasiet.....

att aldrig köpa en skivbromsad cykel utan genomgående axel (eller att man måste dra åt ordentligt)
Idag efter ett bromsbeläggsbyte så drog jag eventuellt inte åt QR tillräckligt. vid inbromsning i backen så vreds framhjulet ur gaffeln och gaffeln bändes isär och är nu lite för bred. Cykelkorgsstagen är snyggt böjda och skärmstagen i flera delar. Hjulet är inte heller helt rakt längre. Är glad att jag klarade mig med lite skrapsår på handflata och armbåge. Kan bli ett dyrt besök hos LBS i veckan för att återställa till körbart skick.

danielalmestal sa:
att aldrig köpa en skivbromsad cykel utan genomgående axel (eller att man måste dra åt ordentligt)
Idag efter ett bromsbeläggsbyte så drog jag eventuellt inte åt QR tillräckligt. vid inbromsning i backen så vreds framhjulet ur gaffeln och gaffeln bändes isär och är nu lite för bred. Cykelkorgsstagen är snyggt böjda och skärmstagen i flera delar. Hjulet är inte heller helt rakt längre. Är glad att jag klarade mig med lite skrapsår på handflata och armbåge. Kan bli ett dyrt besök hos LBS i veckan för att återställa till körbart skick.

Huva!

Var glad att du inte gick i backen. Trist med trasiga prylar, men kunde gått mycket värre. QR och skivbroms så måste man kontrollera QR noga - det fungerar bra, men man får verkligen inte missa att spänna QR väl.

Sen beror det lite på gaffel också - på min cross är kinesis gaffeln tänligen säker med djupa lawyer lips och en vettig vinkel på spåren för axeln, men detta gäller inte alla gafflar på marknaden....

Idag lärde jag mig...
...att det kan bli rätt många mil extra om man inte vet riktigt var man är eller vart man ska utan bara svänger lite som det ser trevligt ut :-)

emmer sa:
Idag lärde jag mig...
...att det kan bli rätt många mil extra om man inte vet riktigt var man är eller vart man ska utan bara svänger lite som det ser trevligt ut :-)

Det brukar bli trevliga turer av inte riktigt veta var man skall....

Bengt-re sa:
danielalmestal sa:

Huva!

Var glad att du inte gick i backen. Trist med trasiga prylar, men kunde gått mycket värre. QR och skivbroms så måste man kontrollera QR noga - det fungerar bra, men man får verkligen inte missa att spänna QR väl.

Sen beror det lite på gaffel också - på min cross är kinesis gaffeln tänligen säker med djupa lawyer lips och en vettig vinkel på spåren för axeln, men detta gäller inte alla gafflar på marknaden....

Har antingen en optimalt designad gaffel eller tur som en tokig, för jag upptäckte först när jag skulle upp för trappan till pendeltåget på väg till en brevet att QR inte alls var spänd, då hade jag avverkat ca 4 km i rasande tempo tidsoptimist som jag är. Lärde mig dock att det är bra att kolla detta en extra gång när man servat eller bytt något hjulrelaterat.

... Shimano SLX har samma " Lever Stroke " som XT. Och att man kan ersätta pluggen med "spanner"-skallen med en M4x12 + en 0.3mm bricka, alternativt med en äkta XT-skruv.

Senast ändrad:
emmer sa:
Pfaff sa:
- att inte lämna cykeln i diket...
(Inte min)
Det måste vara en Canyon va :-)
Tror inte det, Caynon är så lätta att de inte åsamkar sådana skador när den kör över vit Trekcykel. Även om hastigheten med vilken en Canyon hinner i kapp är betydande så är det lätt att hinna väja undan eftersom vägegenskaperna är top notch.

Lärde mig idag att komma ihåg att om jag cyklar till jobbet på morgonen med min Merida HT så ska jag också cykla hem. Jag ska alltså inte gå hem, ladda för en tre milare, byta om och tro cykeln står i uthuset hemmavid. Skönt att det snart är semester.

Stefan L sa:
Lärde mig idag att komma ihåg att om jag cyklar till jobbet på morgonen med min Merida HT så ska jag också cykla hem. Jag ska alltså inte gå hem, ladda för en tre milare, byta om och tro cykeln står i uthuset hemmavid. Skönt att det snart är semester.

:-D Surt.

Att allt är förgängligt. Så hur mkt man än cyklar så blir man bara sämre till slut. Känns lite meningslöst att plöja 1500 mil år efter år med såna framtisutsikter.

Tillbaka
Topp