Idé till skojsig långcykling i Stockholm.

bigmollo

Aktiv medlem
Jag satt och klurade lite här på pojkrummet häromkvällen. Det var ju så skojsigt sist vi var ute på Lionrundan och olika människor fick guida sina egna stigar och vägar. Det vill jag gärna göra igen. Men man måste ju också ha ett mål med turen. Vad sägs om att försöka cykla upp och ner för alla skidbackar (sophögar) i storstockholm. Det borde ju finnas ett gäng. Tex Bruket, Väsjöbacken, Hammarbybacken, Flottsbro mm mm. De som känner sig manade får guida mellan de olika backarna. Start och mål på Lion. Sträckan lär bli duktigt lång. Vad sägs, nån som vill haka?
Datum får vi komma till senare..
/Johan

Om man tar norrort/västerort först, sen fornstigen - över till ekerö och maskbacken, färja - flottsbro - högdalen - hammarby...

Tjoho vilken runda!

....fast spårvägare dricker väl inte kopiösa mängder öl på lion, vilket på något sätt är syftet med utflykten ;)

Jag funderar på att hålla i ett konkurrerande arrangemang. Det kommer utgå från mig, sen kör vi en sväng ut på Skeppsholmen (jag har hittat en stökig och rolig men ganska kort utförslöpa där). Ett snabbt pitstop på Cafe Af Chapman (faktiskt ett trevligt ställe) för ett glas vin, sen drar vi till Lion och dricker billig Norrlands. Backarna skiter vi i. ok? :)

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Stig mellan backarna i görligaste mån eller siktar
> vi på en ren "åka backe runda" med transport på
> asfalt??

Det är väl upp till Guiderna? Mollo lägger upp ett schema med backar som ska besökas och i vilken ordning, sen får folk komma med förslag på stigar mellan. Naturligtvis åker vederbörande på att guida det segmentet också...

Bra idé!! Jag var ute för några veckor sedan och förvånades över hur kul det var att cykla upp och nerför Högdalentopparna. I ärlighetens namn ska sägas att jag inte vågade cykla nerför överallt då det är ganska brant på vissa ställen och jag just har börjat komma över "nerförångest". Därför har jag ännu inte kommit på någon bra sammanhängande slinga upp- och nerför alla tre sophögarna.

Öl blir bra efteråt.

Bruket, Väsjöbacken, Hammarbybacken, Flottsbro, Högdalentopparna, Högarna vid Haga. Vad finns det mer för backar?
/J

*Ekebyhovsbacken på Ekerö (mellan Ekerö centrum och Färjan)
*Ligger det ingen backe mellan Hässelby och Vällingby?
*Fiskartorpet (!)

Bruket, Väsjöbacken, Hammarbybacken, Flottsbro, Högdalentopparna, Högarna vid Haga, Johannelundstippen, Ekebyhovsbacken, Ullnabacken. Mer?

Senast redigerad av en moderator:
Från Ullna till Väsjö kanske man kan åka 08XC-banan? Fast det blir en grumt lång tur...

Jag tittar i min kristallkula och ser... hmmm... endurospår längs E4:an?

..... jag kan sitta på toppen av Väsjöbacken å dricka öl å vinka åt er. Ligger inte många meter hemmifrån :)

JLarsson skrev:
> Från Ullna till Väsjö kanske man kan åka
> 08XC-banan? Fast det blir en grumt lång tur...
>
> Jag tittar i min kristallkula och ser... hmmm...
> endurospår längs E4:an?
>
> ----------------------------------
> Proud XC-Svetto wannabe

Tanken har redan slagit mig det skall gå att hitta en vettig anslutning där.... :)

Inser ni hur j-la långt det är mellan alla de där kullarna ni räknar upp? Om syftet är att rättfärdiga en öl eller två så är kanske Jompers approach mer realistisk.

långt är bara förnamnet. därför ska man kanske vara lite försiktig med att planera in alltför många tekniska partier och omvägar för att hitta stigar, raka spåret kan bli tillräckligt krävande. det är höjdmetrarna vi vill åt denna gången, eller hur?

Nybohovsbacken var kalas!

14.jpg

15.jpg

Nä, lägg av nu va!!!
Ni vet att jag inte kan säga nej till såna här grejjer men jag har egentligen ingen lust...
Lägg ned!! :P

Senast redigerad av en moderator:
blir inte ration asfalt/kul cykling för hög? ställer jag upp så blir det med asfaltshojjen. Det skulle iofs vara ritigt roligt.

rikard skrev:
> blir inte ration asfalt/kul cykling för hög?

Jo det är därför jag inte vill...

> ställer jag upp så blir det med asfaltshojjen. Det
> skulle iofs vara ritigt roligt.

Jo, det är därför jag inte kan låta bli...

Glöm inte Saltisbacken, finns en skön bakväg upp på den så man kan dundra nerför mot Neglingemaren på andra sidan. På väg mot stan kan man passa på att köra i Skutuddsbacken (Saltis)också. Oj vad långt det kommer att bli!

Johan

Ekholmsnäsbacken på Lidingö föreslås. Finns rolig stig för uppfärden och ner kan man t ex köra gamla rodelbanan (och störa golfspelsutövarna som slår bollar på drivningsranchen)!

/Ola

Tjena!

Vinterstadion heter den i saltis..
Sen har ni Ekholmsnäs på Lidingö också!!
och Kvarnbacken i Nynäs
samt: Kvisthamra i Norrtälje
Lida i Tullinge
Ragnhildsborgsbacken i Södertälje
Håbobacken i Bålsta

Nu kom jag inte på fler.. Ska höra av mig isåfall..

(Snart kommer den här turen bli lika långs som Oxrs Sverigeturné)

Tjena!

F-n DBs hann före med Ekisen..

Så jag dundrar på me Botkyrkabacken, Norsborg
FRegattbacken Saltsjö-boo
Haningealpen, Haninge
Långsjön, Nacka
Lötsjöbacken Sundbyberg
Skärstabaken, Hallstavik

Tjena!

Enligt Slao så räknas Hallstavik till Sthlm.. Men jag har inte tänkt cykla denna rundan så mig gör det inget.. =D
Jag kör nog på Jompers Skeppsholmen tur..

Jag och Bigmollo ska sätta oss ner och räkna på lite distanser och matkontroller. Det skulle vara kul om man kunde hitta grusvägar/fina stigar mellan bergsprisen i stället för asfalt. Det ska bli en mtb-tur, inte tal om annat. Den ska dessutom vara utmanande jobbig och lång, räkna med en total tid Lion-Lion på 8-10 timmar. Ska ut med en höjdmätare och kategorisera bergen snart.

/Jonas

Nu när det har blivit en Tour de Mellansverige får jag väl bidra med Vilstabacken i Eskilstuna, Malmabacken i Malmköping, Lötbacken i Strängnäs och Vallbybacken i Västerås.

Gutebacken i visby är också jobbig, och det går två olika färjor dit, en från nynäs och en från oskarshamn =)

Saltisbacken är dessutom två backar om man vill + rodelbana som kan vara spännande. Man kan köra hela blåa ut så landar man bara några meter därifrån.

Annars tycker jag arrangemanget verkar litet (ursäkta) tråkigt med tanke på att det är zillioner mil asfalt mellan alla backar. Då vore det roligare att ta en lång vandringsled istället om man ska köra långt i Sthlm.

Mathias skrev:
> Annars tycker jag arrangemanget verkar litet
> (ursäkta) tråkigt med tanke på att det är
> zillioner mil asfalt mellan alla backar. Då vore
> det roligare att ta en lång vandringsled istället
> om man ska köra långt i Sthlm.

Mathias, det är ingen som tvingar dig att köra. Kör var du vill hur långt du vill. Alla utflykter passar inte allas smak, så är det bara. Tycker att det är onödigt att döma ut nånting som tråkigt utan att du har en aning om vart kosan bär eller hur det ser ut på vägen.

/Jonas

Lötsjöbacken i Sundbyberg måste ni få med. Den är grum! Har sprungit uppför den backen otaligt många gånger på den tiden jag tränade skidåkning....

// Jocke

Tillbaka
Topp