Nu får vi se om all denna text får plats för ett inlägg.
Jag gjorde en runda, inför FMT-2003, som såg ut så här.
Start i Blackeberg (Bromma).
Först en sväng ner till Kaananbadet och grusvägen bakom fiket som leder upp till Grimsta ängarna.
Sedan bort till Vinsta backen (Asfalt upp)
Efter det fortsatte turen bort mot Lövsta, Gåseborg för att ta mig till Bruken (Görväln). Där blev det rodel banan upp och asfalt ner.
Färden gick vidare mot Väsjöbacken via Kalhäll och ut på Järvafältet där jag tog av vid Bögs gård och norrut (för att ta en kort men brant backe), fortsatte sedan bort mot Väsjöbacken via Norrviken. Väsjöbacken kom jag till via vägen upp från Sollentuna bilprovning sedan upp över Edsberg (Skyttevägen + Ribbingsväg) för att sedan få en kort vila utför innan grusvägen upp till Väsjötoppen tar vid. (Nu blir det 08XC sträckan ända in till Ulriksdal slott).
Från Ulriksdals slott styr jag mot Haga toppen (grusväg upp från norr sidan)
Vidare söderut mot Högdals toppen via Västerbron och Liljeholmen.
Här var jag ute på okänd mark eftersom Norr och Väster ort är mina tränings marker. Så kartan kom väl till pass.
Det blev bara en av topparna, en asfalterad väg bredvid en rodelbana. Mötte här ett gäng som susade ner på långa skatebords.
Från Högdalen ner mot Flottsbro (gamla stockholmsvägen). I Flottsbro blev det grusvägen på norrsidan för upp färd och sedan slalom backen ner. (Stopp för fika vid restaurangen).
Upp i sadeln igen och bort mot färjan över till Ekerö. Nu började slutet närma sig men först skulle Ekebyhovs backen avverkas. Grusvägen upp och utför fick det bli i slalombacken.
Nu återstod bara att ta sig hem till Blackeberg igen via Drottningholm, Nockeby och Ängbybadet.
Vägarna jag valde innehöll som ni kanske förstått inga tekniska partier alls. Så det finns möjligheter vid val av cykel.
Sträckan och tid kommer jag ej ihåg. (Grov gissning på 120km och 7 timmar). Tempot drogs ner efter Västerbron på den södra sidan av staden där jag inte hittar så bra.
I år har jag haft planer på att göra denna runda igen. Men då tänkt lägga in några fler backar. Då i första hand Hammarby backen, samtliga knölar vid Högdalen, Fiskartorpet.
Så gissa om jag blev överraskad när jag såg att "Bigmollo" startat denna tråd.
Men för min del blir det inte av i år tyvärr. Finns ingen lucka innan 08XC och sedan tänkte jag trappa ner på cyklingen. Men nästa år blir det en runda. Så det skall bli spännande att följa era äventyr och höra vilken runda det blev.
/Pilen