Idé till skojsig långcykling i Stockholm.

Här är en bra lista med höjdmeter på nästan alla backar i Stockholm: http://hem.bredband.net/k_bergenfeldt/slopes/stockholm.html

Det finns en tävlingsidé för backar i stockholmstrakten, men än så länge är den bara ett embryo eftersom jag inte hunnit finslipa den. Något skall man ju ha att göra i vinter med :)

Bigmollo fick ett PM eftersom han hittade på den här skojsiga långcyklingen men tanken är att man skall slippa alla mil mellan backarna genom att använda transportsträckorna som just transportsträckor utan tidtagning...

Kaijan skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det inget roligare ställe än LION.??=)

Jo, ALIS - och dit går vi senare.

Du och jag behöver backträningen :Þ

JLarsson skrev:
> Har för mig att Robert Aschberg var delägare ett
> tag eller?
>
> ----------------------------------
> Proud XC-Svetto wannabe

Kommer inte ens ihåg när jag drack en öl på krogen senast=).(O.Learys i Haninge Centrum vid Bajens borta-matcher gäller inte)
Så El Amir säger mig inget=/

jag fick det till ca 17 mil genom att söka på vägbeskrivningar på eniro....

hammarby
saltis
fiskartorpet... backe?
haga
ullna
väsjön
bruket
granholmstoppen
vinsta
nybohov
ekebyhovsbacken
flottsbro
(visätrabacken/sätra)backen??
botkyrka

Tornberget i närheten av paradiset finns ju oxå...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tornberget
Tornberget är Stockholms Läns högsta berg med 110,9 meter över havet, höjdskillnaden är ca. 50 meter.

Sedan finns en ca 1km grusbacke vid "Ådran masten", grusvägen som går frän Åranvägen, i närheten av Södertälje vägen (väg 257)

Det går en stig från tornberget till denna grusbacke.

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
Mattias L skrev:
> Ouff,
>
> grusbacken upp till masten är hemsk... Speciellt
> när det precis töat, då måste man trampa för att
> inte stanna till.
Ja den är ju alltid tuff i och med grovsingel, och allmänt oplatt struktur, ingen trafik där heller..Första 600m är ju skapligt brant också. Fin-fin för backintervaller..... :-)

/Anders

Men måste man inte ha flytväst då?
bridgewater298.jpg

Shit vilken fart det blev itråden! Nästa vecka kommer ett färdigt förslag med datum och hela skiten. Spana efter "Stockholm Backa Cracka Lacka".
/Johan

det är ju typiskt, här blir man hel-entusiastisk och är med och föreslår backar, utan att komma ihåg att mitt trasiga knä antagligen inte kommer hinna läka innan jag ska operera axeln, som i sin tur inte kommer att vara tillräckligt hel för ett sådant här äventyr under detta året i alla fall... =(

i god happy-anda är jag alltså den första att säga att jag tyvärr inte kommer att kunna hänga med =)

Då fyller jag på med att jag inte hittat vare sig kondition eller styrka efter mitt uppehåll, så jag kan inte heller vara med :) Men jag stödjer er i tanken. Ett så omständigt projekt för att dricka öl är ju nästan som att destillera sin egen whisky. Jajust det ja, det är ju det jag gör :)

the_TnT skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är Southshore som gäller nu.
>
> Du är ju hopplöst efter, nu kör man ON Shore!
>
>
>

Nä grabbar, det senaste är IN Shore!

offshore.JPG

// Jocke

Edit 1: ny sökväg till bilden

JAG HITTADe ett ställe ikväll där de serverade 1-liters öl. Kalas ju!! Precis vid brommarondellen. Det var den rekningen jag fick till ikväll. :)
/J

bigmollo skrev:
> JAG HITTADe ett ställe ikväll där de serverade
> 1-liters öl. Kalas ju!! Precis vid
> brommarondellen. Det var den rekningen jag fick
> till ikväll. :)

Jag rekade Hjälmaren. Pint för 35 balubas. Trivsamt och prisvärt. Det blev fyra.

Jaha, ytterligare ett event man vill vara med på.

Det är mycket nu för övrigt, har vi bokat cykling alla helger fram till jul snart eller finns det lucka för en liten epic eller två?

Alltså, du måste ju lämna utrymme för De Brouwerij Winterpokaal och Christmas Classic.
Och ja, glöm inte La Lucia, det sicilieninspirerade sprintlopppet.
Sen är det ju 6 ponti di San Silvestro, Vikingaritten 1.0 och Hard Hell of Hagaparken innan våren kommer.
Så nog fan ska vi hålla dig igång innan det blir dags att sjösätta båten...

Ma Vic skrev:

>
> Det är mycket nu för övrigt, har vi bokat cykling
> alla helger fram till jul snart

Nu får vi se om all denna text får plats för ett inlägg.

Jag gjorde en runda, inför FMT-2003, som såg ut så här.
Start i Blackeberg (Bromma).
Först en sväng ner till Kaananbadet och grusvägen bakom fiket som leder upp till Grimsta ängarna.
Sedan bort till Vinsta backen (Asfalt upp)
Efter det fortsatte turen bort mot Lövsta, Gåseborg för att ta mig till Bruken (Görväln). Där blev det rodel banan upp och asfalt ner.
Färden gick vidare mot Väsjöbacken via Kalhäll och ut på Järvafältet där jag tog av vid Bögs gård och norrut (för att ta en kort men brant backe), fortsatte sedan bort mot Väsjöbacken via Norrviken. Väsjöbacken kom jag till via vägen upp från Sollentuna bilprovning sedan upp över Edsberg (Skyttevägen + Ribbingsväg) för att sedan få en kort vila utför innan grusvägen upp till Väsjötoppen tar vid. (Nu blir det 08XC sträckan ända in till Ulriksdal slott).
Från Ulriksdals slott styr jag mot Haga toppen (grusväg upp från norr sidan)
Vidare söderut mot Högdals toppen via Västerbron och Liljeholmen.
Här var jag ute på okänd mark eftersom Norr och Väster ort är mina tränings marker. Så kartan kom väl till pass.
Det blev bara en av topparna, en asfalterad väg bredvid en rodelbana. Mötte här ett gäng som susade ner på långa skatebords.
Från Högdalen ner mot Flottsbro (gamla stockholmsvägen). I Flottsbro blev det grusvägen på norrsidan för upp färd och sedan slalom backen ner. (Stopp för fika vid restaurangen).
Upp i sadeln igen och bort mot färjan över till Ekerö. Nu började slutet närma sig men först skulle Ekebyhovs backen avverkas. Grusvägen upp och utför fick det bli i slalombacken.
Nu återstod bara att ta sig hem till Blackeberg igen via Drottningholm, Nockeby och Ängbybadet.

Vägarna jag valde innehöll som ni kanske förstått inga tekniska partier alls. Så det finns möjligheter vid val av cykel.

Sträckan och tid kommer jag ej ihåg. (Grov gissning på 120km och 7 timmar). Tempot drogs ner efter Västerbron på den södra sidan av staden där jag inte hittar så bra.

I år har jag haft planer på att göra denna runda igen. Men då tänkt lägga in några fler backar. Då i första hand Hammarby backen, samtliga knölar vid Högdalen, Fiskartorpet.

Så gissa om jag blev överraskad när jag såg att "Bigmollo" startat denna tråd.
Men för min del blir det inte av i år tyvärr. Finns ingen lucka innan 08XC och sedan tänkte jag trappa ner på cyklingen. Men nästa år blir det en runda. Så det skall bli spännande att följa era äventyr och höra vilken runda det blev.

/Pilen

Markus F skrev:
> OFFshore.

offshore.JPG

Ja, där ser man hur det går när en landkrabba som jag försöker sig på att skojsa om vatten och båttermer.... ;-)

// Jocke, med kanot och roddbåt i Arbogaån

Edit 1: ny sökväg till bilden & stavfel

Markus F skrev:
> Alltså, du måste ju lämna utrymme för De Brouwerij
> Winterpokaal och Christmas Classic.
> Och ja, glöm inte La Lucia, det
> sicilieninspirerade sprintlopppet.
> Sen är det ju 6 ponti di San Silvestro,
> Vikingaritten 1.0 och Hard Hell of Hagaparken
> innan våren kommer.
> Så nog fan ska vi hålla dig igång innan det blir
> dags att sjösätta båten...
>

Ja, det är ju precis det jag menar. Det är fullt upp, och ändå saknar jag t.ex Roslagsrevanchen på din lista.
Hade tänkt fixa en epic till Waxholm via Nacka och Värmdö men det finns ju inte ens tid till att stick ut och reka om man skall hinna köra hela "Happy tour 2005".

Båten ja, finns det någon som kan tänka sig att vinterunderhålla en skärgårdskryssare åt mig utan nämvärd ersättning? Jag hinner inte själv, jag skall cykla.

jag skissade lite på det och får det till ungf 24 mil.. och då skippar jag södertälje, ösmo + andra backar långt borta.. tar man bara de riktiga "handbyggda" backarna så blir det runt 20 mil. ett nätt distanspass med andra ord. runt 8 h kanske.

Tillbaka
Topp