Identifiera, jämföra, köpa sadel

bobobo

Medlem
Hej
Jag har köpt ny cykel och tycker sadeln är obekvämare än min gamla.
Jag brukar köra utan paddade cykelbyxor och tycker det funkat utmärkt de korta 1.5-2h rundor jag brukar göra.
Men i veckan köpte jag en ny cykel och tyckte jag fick ont efter första 1/2 timmes turen.

Jag har kollat lite med tumstock på gamla och nya sadeln och tycker de verkar relativt lika, jag har inte mätt enstaka mm, men tycker som sagt form och mått verkar snarlika.
Trycker jag med tummen så är nog gamla sadeln aningen mjukare dock, uppskattningsvis trycker jag in kanske 5-6mm i gamla sadeln och 3-4 i nya.

Om jag skulle vilja köpa en ny sadel av samma modell eller så lika som möjligt min gamla, hur ska jag då gå till väga? LBS har väl ofta inte speciellt många sadlar hemma, och vad ska man titta efter på webben för att veta om den blir bättre eller sämre? Gamla är en Cube Ready for Race "Natural Shape 0.2 M" från 2011 enligt katalog och det enda jag kan läsa på den är "Velo" i plasten på undersidan. Tyvärr gör sig inte gamla flerfärgade sadeln utseendemässigt på nya cykeln som är totalt svart i alla detaljer. Nya är en Specialized.
2018-06-0214.16.50.jpg
2018-06-0214.17.42.jpg

Kan tillägga att Cuben var min första cykel (dvs som jag använt mer än till 5-15min transportcykling) och Speczen den andra, så det kan ju hända att det finns ännu bättre sadlar, men jag tycker som sagt att cube-sadeln har funkat väldigt bra. Med gamla sadeln har jag blivit lite lätt öm på sittbenen efter långa turer, nya sadeln gjorde ont på samma sätt men snabbare och mer, så det kanske är rätt form men att nya är hårdare som är problemet?
Kan också tillägga att nya cykeln hade lite låg sadelhöjd och lite konstig vinkel på styret vid första provturen, men sadeln kändes som att den tryckte lika när jag provsatt cykeln nu efter justering.

Velo gör en jäkla massa olika sadlar och oem:ar åt andra så namnet är inte mycket att gå på :-)
Den gamla ser ju dock rundare ut (tvärs) och mer s-formad (längs) så att en flatare lite planare sadel kan vara obekväm är väl inte så konstigt.
Gå till en handlare med brett sortiment och ”provapåprogram” och leta efter något liknande (formen) i rätt färg..

Som ovan sagt så kan det vara en vanesak, första turerna jag gjorde med min cykel gav ordentliga blåmärken på skinkorna, kunde knappt sitta på några dar, sen vande den sig och får inga problem alls.
Undra om det inte är samma modell, en specialized sadel är det iallafall.

Annars kan du kolla bra cykelbutiker i närheten efter lånesadlar.

Annars finns det säkert många här som har gamla sadlar de kan låna ut/skänka, hittar du en bra modell så köper du likadan

Tillbaka
Topp