johnnyrainbow
Medlem
identifiering av frihjulsbody
Jag behöver hjälp med att identifiera ett nav. Bakgrunden är att jag har ett nyare hjul (mavic ksyrium ssc tub) som gissningsvis är från -03 till -06 nånting men som det har suttit en äldre 8 delad campagnolokassett på. Hjulen har suttit på en cykel från -94 med campa c-record. Som kan ses på bilderna så har kassetten inte samma negativa form som navet har positiv, men kassetten har ändå suttit fast bra utan glapp och fungerat utmärkt att köra på. Troligen har den förre ägaren kört hyfsat länge på denna setup och det syns inget slitage på frihjulsbodyn. Mellan den största kassettklingan och navet/ekrarna så satt det 3 st mellanringar som tillsammans är omkring 1,5 mm tjocka.
Min tanke är att sälja hjulen och jag behöver därför veta vad frihjulsnaven är kompatibla med. Samtidigt är jag ute efter att bygga mig ett hjulset med nya 9-11 campa nav men konvertera dessa så att de fungerar med en 8-delad kassett. Har läst att man exv kan göra detta genom att använda sig av en 9-delad kassett och ta bort en klinga och använda samma dimension på spacers som finns på 8-delade kassetter.
Går det annars att göra på samma sätt som den tidigare ägaren eller är detta inte att rekommendera?
Min tanke är att sälja hjulen och jag behöver därför veta vad frihjulsnaven är kompatibla med. Samtidigt är jag ute efter att bygga mig ett hjulset med nya 9-11 campa nav men konvertera dessa så att de fungerar med en 8-delad kassett. Har läst att man exv kan göra detta genom att använda sig av en 9-delad kassett och ta bort en klinga och använda samma dimension på spacers som finns på 8-delade kassetter.
Går det annars att göra på samma sätt som den tidigare ägaren eller är detta inte att rekommendera?
Bilagor
Senast redigerad av en moderator: